پیش‌بینی ۲۸۶ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های عمرانی منطقه ۱۴ اصفهان در ۱۴۰۳

رئیس اداره برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان گفت: برای سال آینده پیش‌بینی مبلغ ۲۸۶ میلیارد تومان اعتبار برای تعریف پروژه‌های عمرانی در دستور کار قرار گرفته است که از این مبلغ سهم خالص پروژه‌های عمرانی شامل شاخص، مهم منطقه‌ای، منطقه‌ای و محله محور ۱۹۵ میلیارد تومان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان با ۱۲ محله شامل دو طفلان، شهرک امام خمینی (ره)، الهیه، سودان، ارزنان، جلوان، حصه، شاه‌پسند، شهرک امام حسین (ع) دارک و عمان سامانی با ۱۹۳۸ هکتار مساحت در محدوده شمال شهر اصفهان واقع شده است.

با توجه به سیاست محله محوری در اجرای پروژه‌های عمرانی هر ساله یک یا دو محله به صورت منتخب برای پروژه‌های محله محور انتخاب می‌شوند؛ سال ۱۴۰۰ به‌صورت ویژه محله حصه به عنوان محله هدف انتخاب شد و با مساعدت شهرداری مرکزی و همت منطقه ۱۴ پروژه‌های بزرگی همچون زیباسازی محله حصه با اجرای دیواره نگاره که یکی از طولانی‌ترین دیواره نگاره‌های کشور است، اجرا شد.

همچنین رفع مشکل ۴۰ ساله اهالی محله حصه و جلوان با احداث خیابان‌های عاشق اصفهانی شرقی و ولی عصر (عج) برطرف شد؛ سال ۱۴۰۱ و سال جاری محلات دارک، ارزنان و منتظر المهدی به عنوان محلات هدف پروژه‌های عمرانی متعددی تعریف شد که از جمله آن پروژه‌های زیباسازی گذرهای محله ارزنان و دارک است.

زمین ورزشی بوستان عماد مغنیه محله دارک، بوستان مادر و کودکان محله ارزنان، ساماندهی پارک شیدا و احداث سالن رزمی امام خمینی (ره) در محله منتظر المهدی از جمله مهمترین پروژه‌های محله محور در دست اقدام است.

شرایط در منطقه ۱۴ اصفهان با میانگین ۲۰ هزار نفر جمعیت در هر محله کمی متفاوت از سایر مناطق این کلان‌شهر است؛ ۱۷۵ نفر در هکتار، متوسط تراکم جمعیت در این منطقه است که ۴۸ درصد این جمعیت خارج حریم شهری و ۵۲ درصد در محدوده شهری هستند، همچنین پرتراکم‌ترین خیابان شهر و حتی شاید استان به نام خیابان عمان سامانی با ۲۰۸ نفر بر هکتار در این منطقه واقع شده است.

در مجموع می‌توان گفت این منطقه دارای ظرفیت و فرصت‌های فراوانی بوده که از جمله آن، گرایش به توسعه فعالیت‌های گردشگری - مذهبی است، ضمن اینکه یکی از مهمترین ورودی و خروجی‌های شهر اصفهان محسوب می‌شود، همچنین وجود پنجمین قطب زیارتی و خط دو مترو از دیگر فرصت‌های آن به شمار می‌رود و با اجرای طرح رینگ حفاظتی در آن، کریدور شمال به جنوب این کلان‌شهر را تشکیل خواهد داد.

آنچه در ادامه می‌خوانید، حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با مجید زمانی، رئیس اداره برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان به‌منظور بررسی و آگاهی شهروندان از آخرین اقدامات و پیگیری‌های این حوزه در یکی از مناطق کم برخوردار اصفهان است.

پیش‌بینی ۲۸۶ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های عمرانی منطقه ۱۴ اصفهان در ۱۴۰۳

پیش‌بینی ۱۹۵ میلیارد تومان اعتبار سهم خالص پروژه‌های عمرانی منطقه ۱۴ در سال آینده

ایمنا: بودجه‌بندی و روند اجرای پروژه‌های منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان طی دو سال گذشته به چه صورت بوده است؟

زمانی: سال گذشته ۲۵۰ میلیارد تومان بودجه مصوب منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان بوده و بودجه مصوب سال جاری ۳۵۸ میلیارد تومان است که در اصلاح بودجه مقطع آبان ماه به حدود ۴۰۰ میلیارد می‌رسد و سال ۱۴۰۳ بودجه مصوب منطقه، ۴۷۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

حدود ۲۸۰ میلیارد تومان از بودجه سال جاری منطقه، سهم پروژه‌ها است که شامل پروژه‌های شاخص، مهم منطقه‌ای، منطقه‌ای، محله محور و مستمر است که با برنامه ریزی های انجام شده و تلاش بی وقفه مدیران و کارشناسان منطقه شاهد افتتاح پروژه‌های مهمی همچون تقاطع غیر هم‌سطح آیت‌الله غفاری، تقاطع غیر هم‌سطح شهدای ورزشکار، احداث خیابان عاشق اصفهانی و احداث خیابان ولی‌عصر (عج) و دیوارنگاره حصه بودیم.

از جمله پروژه‌های نیمه‌تمامی که در دستور کار قرار دارد، سالن رزمی ورزشگاه امام خمینی (ره)، خط انتقال پساب به منبع آب آیت‌‎الله غفاری که آب مصرفی فضای سبز را تأمین می‌کند با اعتبار ۷.۵ میلیارد تومان و مکانیزه نمودن پل هوایی خیابان آیت اله غفاری با اعتبار ۵ میلیارد تومان از مهمترین پروژه‌های منطقه‌ای است که با برنامه ریزی های صورت گرفته ابتدا سال آتی به بهره برداری خواهد رسید.

برای سال آینده پیش‌بینی مبلغ ۲۸۶ میلیارد تومان اعتبار برای تعریف پروژه‌های عمرانی در دستور کار قرار گرفته است که از این مبلغ سهم خالص پروژه‌های عمرانی شامل شاخص، مهم منطقه‌ای، منطقه‌ای و محله محور ۱۹۵ میلیارد تومان و ۹۱ میلیارد تومان سهم اقدامات مستمر عمرانی است.

پروژه‌های زیباسازی بسیاری در سال جاری و آتی تعریف شده است، پاتوق‌های محلی، زیباسازی دیوارنگاره‌ها، نوسازی مبلمان شهری و زیباسازی، نورپردازی تقاطع‌ها و پل‌ها از پروژه‌های مهمی است که در دستورکار سال قرار دارد. پاتوق محلی در محور مادی ابوریحان، محوطه چند منظوره ارزنان و نورپردازی روگذر میدان امید از جمله پروژه‌های مهم زیباسازی در منطقه است که تا سال آتی به بهره برداری خواهد رسید.

اماکن فرهنگی در اختیار شهرداری با برنامه‌ریزی انجام شده، تا پایان سال آتی عمده مشکلات ابنیه و تأسیسات آن رفع خواهد شد و به صورت ویژه ورزشگاه بهمن واقع در خیابان لاله شمالی بازسازی خواهد شد.

ساماندهی کوچه ۲۰ خیابان محمدطاهر و کوچه ۲۱ خیابان آل یاسین در دستورکار قرار دارد. با برنامه ریزی های صورت گرفته پیاده‌روسازی خیابان الهیه و پیاده روسازی خیابان عاشق غربی تا پایان سال اتمام خواهد یافت.

ایمنا: چه تعداد پروژه‌های شاخص و مهم منطقه‌ای در منطقه ۱۴ وجود دارد؟

زمانی: برای سال آتی دو پروژه شاخص به نام پردیس خانواده محور سودان و پایانه شمال شرق پیش بینی گردیده است. دو پروژه مهم منطقه‌ای برای سال آتی پیش بینی شده که یکی از پروژه‌های آن احداث خیابان ۲۰ متری باتان است که با اجرای آن صحرای باتان از وضعیت نابسامان آن خارج شده و موجب خواهد شد خیابان مهدیه از بن بست خارج و بافت محله تغییر و بسیاری از معضلات از جمله آسیب‌های اجتماعی، ریزگردهای صحرای باتان رفع و موجب ساخت‌وساز و ایجاد رونق در محله شود.

در مجموع مبلغ ۶۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های مهم منطقه‌ای سال آینده پیش‌بینی شده است. سبد پروژه‌های منطقه‌ای برای سال آتی حدود ۷۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که پروژه‌های منطقه‌ای بیشتر از جنس رفع مشکلاتی است که شهروندان منطقه ۱۴ در سامانه ۱۳۷ اطلاع داده‌اند، رتبه‌بندی و ارزیابی شده و این مشکلات به‌صورت پروژه در دستور کار سال آینده قرار گرفته است.

منطقه ۱۴ از یک منطقه کم‌برخوردار به منطقه برخوردار تبدیل خواهد شد

مهم‌ترین پروژه‌های منطقه‌ای سال آتی شامل بازسازی ورزشگاه بهمن، احداث پیاده‌روها و ساماندهی پارک شهرک کوثر، ساماندهی خیابان ۱۴ متری امام حسین (ع) در خیابان برازنده، محوطه چندمنظوره محله ارزنان، نورپردازی روگذر میدان امید است.

این حجم از پروژه‌ها نشان می‌دهد که منطقه ۱۴ از یک منطقه کم‌برخوردار به منطقه برخوردار تبدیل خواهد شد، با توجه به سیاستی که در منطقه و با مساعدت مدیریت شهری در راستای محرک توسعه و محرومیت‌زدایی برنامه ریزی شده است، تا پایان سال ۱۴۰۳ پروژه‌های مهمی به بهره‌برداری خواهد رسید؛ همان‌طور که چند پروژه عظیم شهر در این منطقه در سال جاری افتتاح شد.

تلاش برای محرومیت‌زدایی از محله بی‌سیم

ایمنا: بودجه پروژه‌های محله‌محور در منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان برای سال آینده چقدر پیش‌بینی شده است؟

زمانی: مبلغ ۵۶ میلیارد تومان سهم پروژه‌های محله‌محور برای سال آینده است که دو محله بی سیم و محله باتان به عنوان محلات هدف است؛ به‌طور کلی محور موضوعی پروژه‌های محله محور بر زیباسازی محله، ایجاد پاتوق‌های محلی، ساماندهی مادی‌ها، آسفالت معابر و ساماندهی و احداث پارک‌های محلی است که با اعتبارات پیش بینی شده برای پروژه‌های محله محور معضلات و مشکلات و کمبود سرانه‌های شهری برطرف خواهد شد و شاخص‌های کمی و کیفی محلات هدف ارتقا خواهد یافت.

سهم محله بی‌سیم در پروژه‌های تعریف شده سال آتی، حول محور مادی دارک (بی‌سیم) است که محور اصلی و ورودی این محله را شکل می‌دهد، ساماندهی روشنایی، فضای سبز و احیای مادی، زیباسازی و دیوار نگاره ورودی محله و احداث پارک از جمله پروژه‌های مهم پیش بینی شده برای سال آتی است.

امیدوارم با پروژه‌های تعریف شده در این محله بتوانیم محله بی‌سیم که جز محله‌های حاشیه‌ای منطقه ۱۴ است، سهم قابل توجهی از بودجه سال آتی را به خود اختصاص دهد و با اتمام پروژه‌ها در سال آتی بتوانیم گام بلندی برای محرومیت‌زدایی این محله داشته باشیم.

در محله باتان، ساماندهی زمین ورزشی و سرویس بهداشتی بوستان سلمان، ساماندهی بوستان خطیبی، ساماندهی مادی بهار از مهم‌ترین پروژه‌های پیش بینی شده در بودجه سال آتی است. البته با پیش بینی ردیف اعتباری برای احداث خیابان ۲۰ متری باتان به مبلغ ۵۳ میلیارد تومان در سال آتی یکی از مهمترین پروژه‌های منطقه به بهره بردای خواهد رسید که سهم عمده‌ای از پروژه‌های محرک توسعه را در این محله به خود اختصاص می‌دهد.

کد خبر 716422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.