آیا اجرای تقاطع‌غیرهمسطح درمحور غربی فردیس ضرورت دارد؟ 

این روزها زمزمه اجرای تقاطع غیرهمسطح بلوار شهید کچویی با بلوارهای امیرکبیر و تهرانی مقدم، در شانه غربیِ فردیس مطرح می‌شود. در حالیکه به زعم برخی‌ها، اجرای تقاطع غیرهمسطح در سایر گره‌های کور ترافیکی این شهر، اولویت بیشتری دارد. چرایی اجرای این پروژه در غربی‌ترین معبر شهر را بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از البرز، ترافیک؛ سرطان فردیس است. بهبود و رفع این بیماری به نحوه درمان بستگی دارد. آنچه مسلم است، درمان سرطان با مسکن‌های زودگذر امکانپذیر نیست. با تعریض معبر و راه باز کردن برای خودروها نه تنها ترافیک برطرف نمی‌شود، بلکه حجم خودروها افزایش یافته و ترافیک همچنان پابرجاست.

اینها را محمدرضا احمدی‌نژاد شهردار فردیس در صحن شورا و زمان طرح لایحه تقاطع غیرهمسطح شهید کچویی می‌گوید. این لایحه در کمیسیون عمران شورای اسلامی شهرفردیس بررسی شد و با یک رأی مخالف به تصویب رسید. موقعیت ترافیکی پروژه هم طی بازدیدی توسط اعضای شورا بررسی شد. در زمان طرح این لایحه در صحن علنی شورا، سوالاتی از سوی مخالفان این پروژه از جمله ناصر نورپور مطرح شد که شاید در ذهن برخی شهروندان هم خطور کرده باشد.

چرا تقاطع غیرهمسطح در بلوار شهید کچویی؟!

نورپور می‌گوید: من مخالف اجرای این پروژه نیستم؛ اما می‌گویم این نقطه، ترافیک چندانی ندارد و شاید با یک چراغ قرمز مشکل حل شود. ضمن اینکه وقتی در بلوار شهید سلیمانی دچار ترافیک سنگین هستیم و می‌شود در تقاطع کانال با جاده ملارد و حتی تقاطع کانال با بلوار شهدا، برای انتقال ترافیک غرب به شرق، تقاطع غیر همسطح داشته باشیم، احداث این پروژه ضروری نیست و شاید اولویت سوم باشد. ضمن اینکه در فلکه پنجم هم گره ترافیکی داریم و اجرای تقاطع غیر همسطح در این نقطه می‌تواند در رفع معضل ترافیک مؤثر باشد.

اعلام هزینه و زمان اجرای پروژه هم از جمله درخواست‌های نورپور از شهردار بود

علت چراغدار شدن سه‌راه مپنا

شهردار فردیس در این خصوص می‌گوید: راهکارهای مختلفی از جمله ایجاد تقاطع غیرهمسطح در نقاط ترافیکی شهر مورد بررسی قرار گرفته‌است. باوجود ترافیک در محور شهید سلیمانی، به دلیل وجود واحدهای تجاری با قیمت بالا در این معبر، هر گونه دستکاری و تعریض، پرهزینه و زمانبر است و حتی با هزاران میلیارد تومان امکان خرید واحدهای تجاری واقع در بَر جاده ملارد را نداریم. چنانکه تعریض بلوار شهید اسمی (کانال غربی) از ۲۰ سال گذشته در حال انجام است و هنوز به نتیجه نرسیده است. ایجاد چراغ قرمز در سه راه مپنا هم به این دلیل انتخاب شده که امکان ایجاد تقاطع غیرهمسطح را با توجه به بسیار پرهزینه بودن و احتمال طولانی شدن پروژه و …نداشتیم.

تقاطعات کانال فردیس

در تقاطع کانال بلوار شهید اسمی و بلوار شهدا و تقاطع آن در جاده ملارد هم گزینه درمانِ ترافیک، تقاطع غیرهمسطح نیست. چرا که در این نقطه انبوهی از تملکات گران قیمت باید انجام شود و یک حریم ۸ متری از آکس (مرکز) کانال هم باید رعایت شود که نمی‌توانیم آن را مورد استفاده ترافیکی قرار دهیم.

فلکه پنجم

در فلکه پنجم؛ در مسیر شرقی- غربی با وجود تأسیسات نفتی اجازه ساخت هیچ مستحدثی را تا حریم ۸ متری تأسیسات نداریم. در طرح تفصیلی قدیم اتصال بلوار بیات و بلوار شهدا به صورت کنار گذر و ایجاد سه راه پیش بینی شده که طرح جامع حمل و نقل ترافیک فردیس در حال به روزرسانی است. اجرای تقاطع غیرهمسطح و سه راه در این منطقه نیازمند تملک انبوهی از بافت‌های ریزدانه است و سینمای فردیس هم به عنوان تنها مرکز فرهنگی شهر، باید تخریب شود.

البته در مهندسی عمران هیچ چیزی غیرممکن نیست و هر ایده‌ای می‌تواند اجرا شود، به شرط اینکه هزینه آن از ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و … پرداخت شود. اگر نظر شورای محترم بر اجرای تقاطع در نقطه خاصی باشد، مطالعه را انجام می‌دهیم و در نهایت اجرا می‌کنیم. اما آنچه علم ترافیک می‌گوید، اجرای تقاطع غیر همسطح در نقاط دیگر مقرون به صرفه نیست و هزینه‌های گزافی در ابعاد اقتصادی و اجتماعی به مدیریت شهری تحمیل می‌کند.‌ضمن اینکه تقاطع غیرهمسطح یک زائده شهری است و در هیچ جای دنیا جز کرج و حالا فردیس در منطقه مسکونی احداث نمی‌شود.

چرا تقاطع غیرهمسطح در محور کچویی؟

معبر تهرانی مقدم که به بلوار کچویی متصل می‌شود، به عنوان یک مسیر دسترسی شمال به جنوب در غرب فردیس، به موازات محور شهید سلیمانی (جاده ملارد) کشیده شده و حجم قابل توجهی از ترافیک جاده ملارد را کاهش می‌دهد.

پس از بازگشایی بلوار جدید حسین‌آباد حجم تقاضای شمال به جنوب و برعکس، در زیرگذر راه‌آهن شهید کچویی افزایش یافت. در حالی که مشکل هندسی در ابتدای بلوار نماز و بلوار امیرکبیر و در قوس ضلع جنوب غربی زندان شهید کچویی و ورودی بلوار تهرانی مقدم، و حجم بالای دورزن در دوربرگردان‌های شمال و غرب محور شهید کچویی و بلوار سیلو (بیش از ۱۷۰۰ دورزن معادل سواری در ساعت پیک ترافیک) موجب ایجاد گره ترافیکی در این منطقه شده‌است. بر اساس مطالعات ترافیکی، وجود بیش از ۸۰۰ دورزن، معمولاً موجب مسدود شدن معبر در یک مسیر رفت و برگشت می‌شود.

بنابر این مطالعات ترافیکی و برداشت آمار در دو مرحله، در سال گذشته و در تابستان امسال در این منطقه انجام شد تا حجم معادل خودروی سواری در معبر مشخص شود و براساس استاندارد مطالعات ترافیکی، شبیه سازی انجام شد.

طبق آمارهای موجود، ۷۲۸ خودرو معادل سواری در اوج پیک صبح از جنوب محور شهید کچویی دور می‌زنند. در راستگرد امیر کبیر در زمان پیک صبح، ۱۳۰۴ معادل سواری راستگرد می‌روند. در مسیر شمال به جنوب ۴۰۲۸ خودرو در همین زمان وجود دارد و ۱۰۸۰ خودرو به سمت تهرانی مقدم می‌روند. (معادل سواری در آزادراه‌ها ۱۲۰۰ خودرو در نظرگرفته می‌شود) در ساعت اوج پیک عصر حجم خودروها نسبت به صبح افزایش می‌یابد.

در نتیجه مطالعات انجام شده و بررسی موارد فوق که اصطلاحاً رادیولوژی ترافیکی شهر نامیده می‌شود، یک گره ترافیکی در این نقطه وجود دارد که بر اساس محاسبات ترافیکی، برای باز شدن این گره، ایجاد تقاطع غیرهمسطح یک ضرورت است. با همین دلایل طرح ایجاد تقاطع غیرهمسطح بلوار کچویی در شورای ترافیک استان به تأیید رسیده است. در محدوده شمال شهر فردیس هرچقدر ظرفیت ایجاد شود از حجم بار ترافیکی در ورودی شهید سلطانی کاسته می‌شود.

زمان اجرای پروژه

شهردار فردیس معتقد است؛ برای چنین پروژه‌هایی که تمام مواردش در حوزه شهرداری نیست و اجرای آن به توافق با سایر نهادها بستگی دارد، نباید روزشمار تعیین کرد. اما مدت زمان معمول پروژه را یکسال عنوان می‌کند که پس از تصویب در کمیسیون ماده ۵ استانداری اجرایی می‌شود.

شهردار فردیس می‌گوید: اگرچه موضوع جابجایی زندان شهید کچویی مطرح است، اما هنوز تکلیفش معلوم نیست. در اجرای تقاطع غیرهمسطح کچویی ۱۹۰۰ متر مربع از مساحت زندان باید تملک شود و دیوار زندان عقب‌نشینی کند. بخشی از زمین‌های‌کشاورزی ضلع مقابل هم باید تملک شود. البته این تملکات طی توافق با دو سازمان انجام می‌شود و بسیار کم‌هزینه‌تر از توافق با تعداد انبوهی خرده‌مالک است. اعتبار لازم برای ساخت این پروژه هم بر اساس شاخص نرخ فعلی، ۱۶۰ میلیارد تومان است.

ایجاد دو مسیر موازی برای کاهش ترافیک جاده ملارد

بهنام فخری عضو شورا و رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر فردیس در خصوص ضرورت اجرای این پروژه می‌گوید: بیشترین دسترسی برای امور روزمره شهروندان فردیس از طریق جاده ملارد و پل شهید سلطانی (پل فردیس) انجام می‌شود و مردم باید از پل فردیس بگذرند. در نتیجه محورهای شمال به جنوب فردیس دچار ازدحام و ترافیک سنگین می‌شوند. فردیس برای تخلیه بار ترافیکی صبحگاهی و عصرگاهی به چند شریان حیاتی نیاز دارد. مشکل ترافیک در بخش‌های شمالی فردیس و منتهی به کرج به حدی افزایش یافته که شهرداری کرج پس از سال‌ها دست به کار شده تا زیرگذر شیخ آباد را اجرا کند.

در این راستا دو پروژه به موازات جاده ملارد تعریف شده تا با افزایش مسیرهای دسترسی و تسهیل در تردد شهروندان، حجم ترافیک این نقطه را کاهش دهد. در شرق فردیس کنارگذر شرقی پیش‌بینی شده که در بخش کوچکی اجرا و در بخش‌های دیگر طراحی شده و مطالعات آن تمام شده‌است. در این پروژه منتظریم تا کمربندی جنوبی کرج که میانگذر فردیس هم هست، تعیین تکلیف و نحوه اتصال آن به کرج و اتوبان همت مشخص شود. چون پس از عبور از رودخانه، طبق قانون مدیریت شهری فردیس اجازه هزینه‌کرد در در خارج از محدوده را ندارد.

در قسمت غرب جاده ملارد، بلوار تهرانی مقدم ایجاد شده که از طریق بلوار شهدای اقتدار تا کانال ادامه پیدا می‌کند. در بلوار شهدای اقتدار، بخش کوچکی شامل چند زمین و خانه باقی‌مانده تا تکمیل شود. این املاک قولنامه‌ای هستند و قانونا امکان تملک آن را نداریم و به دنبال مجوزی هستیم تا با توافق مالکانِ قطعه زمین‌های فوق، تکلیف عرصه و اعیانی‌ها را مشخص کنیم. قانون اسناد غیررسمی هم در این خصوص کمک بسیار بزرگی می‌کند.

ضرورت اجرای پروژه

با توجه به حجم تردد و ترافیک به ویژه در ساعات پیک در بلوار کچویی و امیرکبیر، ایجاد تقاطع غیر همسطح در محور غربی شهر ضروری است. ضمن اینکه با تکمیل بلوار شهدای اقتدار و بعدها زیرگذر شیخ‌آباد، شاهد افرایش تقاضا و افزایش ترافیک در مسیر غربی شهر خواهیم بود.

علاوه بر این، در دو طرف بلوار تهرانی‌مقدم زمین‌های موجود دچار تغییرات خواهند شد. در طرح جامع شهر فردیس بخشی از زمین‌های قسمت شرقی این بلوار، به یک شهرک علم و فناوری تبدیل می‌شود و بخشی به اقدام ملی مسکن اختصاص دارد. در سمت غربی هم ۳۰ هزار متر مربع بنا توسط شخص خصوصی احداث خواهدشد. احداث این بناها در سال‌های آتی حجم ترافیک منطقه را از وضعیت موجود بالاتر خواهد برد و باید برای آن چاره‌اندیشی شود. البته طرح تقاطع غیرهمسطح بلوار شهید کچوی چند نقطه قوت فنی دارد: مطالعات آن توسط یک مشاور فنی ذی‌صلاح انجام شده، کارشناسان فنی در شورای ترافیک استان به اجرای آن رأی داده‌اند و وضعیت موجود هم ضرورت اجرای آن را نشان می‌دهد. ضمن اینکه هزینه اجرای این پروژه و تملکات آن برای مدیریت شهری از هر لحاظ بسیار مقرون به صرفه است و حتی توافقات اولیه با سازمان زندان‌ها برای عقب نشینی دیوار زندان انجام شده‌است.

لایحه تقاطع غیرهمسطح شهید کچویی مصوب شد

در نهایت لایحه اجرای تقاطع غیرهمسطح بلوار شهید کچویی با بلوارهای امیرکبیر و شهید تهرانی مقدم با ۵ رأی موافق در شورا به تصویب رسید تا در صورت تأیید در کمیته تطبیق فرمانداری و تصویب در کمیسیون ماده ۵ استانداری البرز وارد فاز اجرایی شود.

کد خبر 716350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.