لزوم حضور زنان توانمند در بخش‌های مدیریتی و برنامه‌ریزی/ تسریع در بهسازی باغ‌های بانوان

رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با توجه به اینکه مشارکت‌جویی و پیشرفت و عدالت در حال حاضر یکی از راهبردهای اساسی مدیریت شهری است تا بتواند برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان برنامه‌ریزی کند، بنابراین ناگزیر از توجه به نقش محوری و کلیدی زنان در این عرصه هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، فرزانه کلاهدوزان امروز _یکشنبه دهم دی_ در نطق میان دستور صدوپانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، با تبریک میلاد با سعادت حضرت زهرا (س) اظهار کرد: حضرت فاطمه (س) بانوی مبارزی است که در کنار نقش‌آفرینی برجسته اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، نقش مادری و مدیریت خانواده را به بهترین نحو الگوسازی کرده است.

وی با بیان اینکه حضرت زهرا (س) برترین بانوی دو عالم الگوی خوبی برای ارتقای واقعی جایگاه بانوان در اداره شهر زندگی است، افزود: شهر زندگی زمانی رنگ واقعیت می‌گیرد که دختران و مادران سالم، شاد و عفیف در این میدان باشند و بتوانند به خوبی به نقش‌ها و وظایف خود جامعه عمل بپوشانند. وقت آن رسیده است تا ظرفیت‌های قانونی برای حمایت از بانوان شاغل فعال شود و الگوی واقعی برای مدل‌سازی حضور بانوان در عرضه اجتماعی و خانواده باشد؛ افق ما داشتن مدیران و کارمندان زن سرزنده، دانا، توانمند و سرآمد در سیره فاطمی است تا بتوانند شهر زندگی را از خانه به شهر رقم بزنند.

رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی و پیشرفت و ارتقای جایگاه زنان در کشور، رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها مطرح کرده‌اند که زن مسلمان ایرانی می‌تواند الگوی سومی برای جهان باشد و این الگو به زنان دیگر کشورها عرضه شود؛ «نه شرقی نه غربی زن» در تعریف غالباً شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بی‌نقش در تاریخ‌سازی و در تعریف غالباً غربی، همچون موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد، معرفی می‌شد.

وی ادامه داد: شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، «زن نه شرقی، نه غربی» است. زن مسلمان ایرانی، تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد که می‌توان زن بود، عفیف، محجبه و شریف بود، اما در عین حال در متن و مرکز نیز بود؛ می‌توان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه داشت و در عرصه سیاسی و اجتماعی نیز سنگرسازی‌های جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد؛ در این راستا نگاه انقلاب اسلامی به زن برگرفته از مبانی اسلامی است.

کلاهدوزان با بیان اینکه در نگاه اسلامی هم زن و هم مرد فارغ از جنسیتشن می‌توانند در مسیر رشد و کمال حرکت کنند، تصریح کرد: در زمینه مسائل اصلی انسان زن و مرد هیچ فرقی ندارند، ظلم و تحقیر به اسمِ آزادی مطرح شده است، در حالی که نگاه انقلاب اسلامی به مقوله زنان درست در مقابل نگاه غربی قرار دارد، کوشش زن ایرانی در ایران اسلامی، باید این باشد که هویت والای زن اسلامی را آن‌چنان زنده کند که چشم دنیا را به خود جلب کند؛ این امروز وظیفه‌ای است بر دوش زنان مسلمان تا الگوی زن را نشان دهند؛ بگویند زن مسلمان زنی است که هم دین خود را، حجاب خود را، زنانگی خود را، ظرافت‌ها، رقّت‌ها و لطافت‌های خود را حفظ می‌کند، هم از حق خود دفاع می‌کند، هم در میدان معنویت و علم و تحقیق و تقرّب به خدا پیشروی می‌کند و شخصیت‌های برجسته‌ای را نشان می‌دهد و هم در میدان سیاسی حضور دارد و این الگویی برای زنان است.

وی افزود: زنان مسلمان در بسیاری از نقاط دنیا امروز به شما نگاه می‌کنند و از شما یاد می‌گیرند؛ اگر ما می‌خواهیم درباره مسئله زن درست فکر کنیم و درست حرکت کنیم و دچار خطا نشویم، باید ذهنمان را از حرف‌های کلیشه‌ای فراورده غربی‌ها به‌کلی خالی کنیم؛ اگر می‌خواهید درباره مسئله زن راهبرد درست را پیدا کنید و این راهبرد را با اجراییات و الزامات اساسی آن همراه کنید و در بلندمدت پیش بروید و به نتیجه برسید، باید ذهنتان را از تفکرات غربی در مورد زن تخلیه کنید؛ نمی‌گویم بی‌اطلاع بمانیم، خیر؛ ما طرفدار بی‌اطلاعی نیستیم، بلکه طرفدار آگاهی و آشنایی هستیم، اما مرجعیت آن افکار را به کلی رد کنیم، زیرا افکار غربی‌ها، نظرات غربی‌ها، در زمینه مسئله زن نمی‌تواند مایه سعادت و هدایت جامعه بشری باشد، در واقع پایه و ریشه و اساس تفکّرات غربی‌ها چون مادّی است، غلط است.

رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: نقش‌آفرینی و برنامه‌ریزی برای بانوان و زنان شهر امکان‌پذیر خواهد بود، مگر اینکه نگاهی درست به بانوان شاغل در شهرداری وجود داشته باشد؛ در این مدت که از شورای ششم سپری شده است، به‌رغم تذکرهای جدی و قول‌های مساعد زیاد هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است، آیا آنگونه که باید در مدیریت کلان و به ویژه مدیریت شهری از ظرفیت زنان توانمند استفاده درست می‌شود؟ آیا به نیازها و حقوقی که زنان در مجموعه مدیریت شهری دارند، توجه لازم می‌شود؟ آیا به آسیب‌ها و تهدیداتی که متوجه آنان زنان است، نگاه جدی و آسیب‌شناسانه داریم؟ آیا زمینه بروز و شکوفایی قابلیت‌ها و استعدادها و ابزار توانمندسازی این زنان مهیاست؟

کلاهدوزان تصریح کرد: باید بپذیریم وقتی سخن از مشارکت‌جویی و پیشرفت و عدالت با محوریت مدیریت شهری است، رسیدن به استانداردها و مطلوبیت در بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توسعه بر مبنای دانش و با مشارکت همه کارکنان است و همچنین ارائه و توزیع عادلانه خدمات و رفاهیات در تمام بخش‌ها و رعایت حقوق همه کارکنان است که در حال حاضر با این استانداردها و مطلوبیت فاصله زیادی داریم، فارغ از نگاه جنسیتی و به دور از تفکرات فمینیستی، یکی از راهبردها و راهکارهای اساسی در این راستا، نگاه درست به نقش و جایگاه زنان در مدیریت شهری است که در چند بخش باید به آن توجه داشت.

وی با تاکید بر لزوم حضور زنان توانمند در بخش‌های مدیریتی و برنامه‌ریزی مدیریت شهری خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از بانوان شاغل در مجموعه شهرداری و سازمان‌های وابسته، صاحب دانش تخصصی در حوزه‌های مختلف مدیریتی، فنی و مهندسی و دارای ذهن خلاق در برنامه‌ریزی هستند که با نگاه سنتی مردسالارانه و توجه نکردن به شایستگی‌ها درصد بسیار کمی از پست‌های مدیریتی و برنامه‌ریزی به آنان اختصاص یافته و این امر علاوه بر اینکه سیستم را از یک ظرفیت بالقوه محروم ساخته، موجب بی‌انگیزگی و بی‌اعتمادی زنان شده است که در بلندمدت، علاوه بر اینکه راندمان کیفی کار آنان پایین می‌آید، از نظر روحی و روانی هم در معرض آسیب جدی قرار می‌گیرند، بنابراین نگاه شایسته‌سالاری، دانش و تخصص محوری در جذب این پتانسیل در رشد کیفی و کمی خدمات شهرداری تأثیر بسزایی دارد که خود یکی از عوامل مهم حرکت در راستای تحقق توسعه پایدار است.

رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: توسعه زیرساخت‌های رفاهی ویژه زنان و توزیع عادلانه خدمات و امکانات رفاهی و حمایتی برای زنان و همچنین ارائه تسهیلات ویژه برای زنان با تاکید بر بازبینی و اصلاح ساختارهای موجود در این زمینه ضروری است.

کلاهدوزان با اشاره به لزوم توانمندسازی زنان شاغل و آشنا کردن آنان به حقوق قانونی خود و حمایت در راستای استیفای این حقوق افزود: حفظ و ادای حقوق زنان شاغلی که همسرانشان هم در مجموعه مدیریت شهری شاغل هستند با در نظر داشتن این واقعیت که این زنان، به عنوان یک نیرو موظف به انجام وظایف و تکالیف اداری خود هستند و شاغل بودن همسرانشان در این مورد تأثیری ندارد، ضروری است از این رو باید همچون دیگر کارکنان از تمام مزایا و حقوق قانونی خود برخوردار باشند.

وی با اشاره به حفظ و ادای حقوق زنان مجرد و احترام به انتخاب آنان در زندگی شخصی و جایگاه و توانمندی‌های آنان گفت: کارمندان زن مجرد فارغ از شرایط زندگی شخصی و خصوصی خود به عنوان یک نیرو و بخشی از ظرفیت منابع انسانی مدیریت شهری، تکالیف و وظایف قانونی خود را انجام می‌دهند و آنها هم مسائل و چالش‌های ویژه خود را در زندگی دارند، بنابراین باید همچون دیگر کارکنان از تمام مزایا و حقوق قانونی خود برخوردار باشند و طرح‌های ویژه حمایتی نیز برای آنها در نظر گرفته شود در حالی که در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها، این قشر کاملاً نادیده گرفته شده و انکار می‌شوند.

رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: تأمین امنیت خاطر زنانی که به مرخصی زایمان می‌روند برای بازگشت به کار با حفظ جایگاه و پست قبلی خود و بهره‌مندی از تمام حقوق و مزایای قانونی خود از بهترین مصادیق در اجرای قانون حمایت از خانواده و طرح جوانی جمعیت است که انگیزه بانوان شاغل را برای فرزندآوری افزایش می‌دهد.

کلاهدوزان تصریح کرد: تقویت و ارتقای ساختار امور بانوان در شهرداری به‌منظور رسیدگی، رفع مسائل و دغدغه‌ها و چالش‌های زنان شاغل در مدیریت شهری و از حالت ویترینی و تزئینی درآمدن این واحد بسیار اهمیت دارد، اما در حال حاضر شاهد یک ساختار کاملاً انفعالی و کلیشه‌ای در این بخش هستیم و بنا بر گزارش‌های دریافتی از برخی زنان شاغل در شهرداری که ذی‌نفعان و کنشگران اصلی این حوزه هستند، ساختار موجود به‌هیچ‌وجه پاسخگوی نیازهای واقعی آنان نیست.

وی با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی توانسته با اتکاء به مبانی الهیِ خود زنان توانمندی را در عرصه‌های گوناگون تربیت کند، گفت: تربیت این زنان فرصتی مهم برای پیشبرد حرفِ حق انقلاب اسلامی در موضوع زنان و فائق آمدن بر فرهنگ غلط غربی است، این همه زنان دانشمند، استاد در رشته‌های مختلف علمی، در علوم حوزوی، در علوم دانشگاهی همه نشان‌دهنده موفقیت جمهوری اسلامی است؛ نگاه من، این نگاه است، این نگاه، دل را به آینده امیدوار می‌کند، اگر با همین حرکت و با همین شتاب پیش برویم، به‌طور حتم خواهیم توانست بر فرهنگ غلط غربی و رایج در دنیا فائق بیاییم، از این‌رو باید کار کرد، باید تلاش کرد، باید دنبال‌گیری کرد. نگاه، نگاه خوشبینانه است؛ البته این نگاه خوشبینانه نباید مانع شود که ضعف‌ها را نبینیم.

رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر با تشکر و قدردانی از زحمات و تلاش‌های شهردار اصفهان که نزدیک دو ماه در جلسات ویژه‌ای در راستای نشاط و شادابی بانوان شهر برگزار شد شرکت کردند، گفت: بهسازی و توسعه باغ‌های بانوان پس از گذشت یک سال و نیم باید سریع‌تر انجام شود.

کلاهدوزان با اشاره به رویدادهای تدارک دیده شده ویژه ایام گرامیداشت مقام زن و مادر اظهار کرد: نمایشگاه شهربانوی زندگی به مناسبت روز زن و ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) در محل نمایشگاه پل شهرستان از نهم تا پانزدهم دی پذیرای شهروندان است که این نمایشگاه به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری برپا شده و شامل دو سالن است که یک سالن به تفریح و سرگرمی ویژه کودکان و بزرگسالان اختصاص یافته که شامل بازی‌های ایرهاکی روی چمن، بازی‌های دیجیتال، بازی‌های کودکان، رستوران بازی‌های فکری و اجرای نمایش است و سالن دیگر غرفه‌هایی برپا شده که به دستاوردها و تولیدات بانوان اختصاص یافته است و سازمان‌هایی همچون دانشگاه علوم پزشکی جهت پویش سلامت، دادگستری جهت آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی و بهزیستی برای عرصه تولیدات بانوان تحت پوشش و انتشارات سازمان فرهنگی نیز حضور دارند، همچنین در این نمایشگاه غرفه‌هایی مانند ازدواج آسان، فرزندآوری، فرشتگان سرزمین من و نمایش محصولات قاچاق جهت اطلاع شهروندان برپا می‌شود.

وی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در ششم دی در جمع بانوان اظهار کرد: «همه شاهد عظمت غیرقابل اندازه‌گیری این بانوی عظیم‌الشّأن هستیم؛ یعنی واقعاً عظمت فاطمه زهرا (س) را با هیچ انسانی، جز همان اهل‌بیت پیغمبر و خود رسول‌الله و اولادش نمی‌شود مقایسه کرد؛ مقام ایشان خیلی عظمت دارد. زن مسلمان الگویی بهتر از فاطمه زهرا (س) نمی‌تواند پیدا کند هیچ زنی در دنیا نمی‌تواند الگویی بهتر از او پیدا کند این الگو است؛ دختران ما، زنان ما، بانوان عزیز جامعه اسلامی ما سعی کنند با همین روحیه، با همین انگیزه دنبال فاطمه زهرا حرکت کنند؛ هم در امر خانه‌داری، هم در امر فعّالیّت اجتماعی و سیاسی، هم در حکمت و دانش در همه‌ی بخش‌ها آن بزرگوار را الگو قرار بدهید و قرار دهیم و دنبال کنیم.»

کلاهدوزان در ادامه نیز بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب پرداخت و افزود: رهبر انقلاب در جمع بانوان گفتند «امروز با نگاه کلی که به دنیا نظر کنیم دو جهت‌گیری، دو رویکرد، در همه‌ی این زمینه‌ها وجود دارد: یک رویکرد، رویکرد رایج متداول غربی است که در کشورهای غیرغربی هم رواج پیدا کرده یک رویکرد هم رویکرد اسلامی است؛ این دو در مقابل هم قرار دارند، دو جریانند و هر کدام در پاسخ به این مسائل و سوال در مورد این مسائل نظری دارند. یک مسئله، مسئله مشاغل اجتماعی و مدیریت‌ها است که این را بعضی از خانم‌ها از من سوال کردند. اینجا هم مسئله جنسیت مطرح نیست. در مدیریت‌های گوناگون، مشاغل گوناگون اجتماعی و دولتی، حضور زنان هیچ محدودیتی ندارد. اینجا ملاک، شایسته‌سالاری است. باید شایستگی را نگاه کرد. هیچ ترجیحی اینجا وجود ندارد، هیچ محدودیتی هم در این زمینه‌ها وجود ندارد؛ یعنی نظر اسلام این است. بحث، بحث شایسته‌سالاری است.»

وی در ادامه بازخوانی بیانات رهبر انقلاب گفت: مقام معظم رهبری در بیاناتی به دو نکته مهم در نگاه اسلام اشاره و مطرح کردند: «دو نکته مهم در نگاه اسلام هست؛ یعنی اینکه عرض کردیم راه باز است برای بانوان در همه زمینه‌ها فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی در کنار دو نکته مهم است که اسلام روی این دو نکته حساس است: یک نکته مسئله خانواده است که اشاره کردم، یک نکته خطر جاذبه جنسی است؛ خطر جاذبه جنسی! اسلام روی این حساس است. اسلام از اینکه محیط و فضا طوری باشد که لغزشگاه جاذبه جنسی که یکی از لغزشگاه‌های بسیار خطرناک است زن را یا مرد را دچار مشکل بکند، ما را پرهیز می‌دهد؛ باید مراقبت داشت و مسئله حجاب یکی از چیزهایی است که می‌تواند در خطر جاذبه جنسی محدودیت ایجاد کند؛ از این جهت در اسلام روی مسئله حجاب تأکید شده است، بنابراین، این دو حسّاسیّت باید رعایت شود: هم مسئله حجاب باید به معنای واقعی کلمه رعایت شود، هم مسئله خانواده و حضور در خانه و نقش «مادری» که مهم‌ترین نقش است. شاید بتوانم بگویم در مجموعه خلقت بشر، نقش «مادری» برترین نقش‌ها است؛ اگر چنانچه «مادری» نباشد، فرزندآوری نباشد، بارداری و شیردهی نباشد، اصلاً نسل بشر منقرض می‌شود؛ بنابراین، «مادری» مهم‌ترین نقش در عالم خلقت و در عالم وجود مادّی انسان است.»

رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان به بخش دیگری از سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب تاکید کردند «در خانه خیلی از کارها هم با تفاهم انجام می‌گیرد. بعضی‌ها خیال می‌کنند کار کردن در خانه وظیفه زن است؛ نه، وظیفه زن مطلقاً این نیست که در خانه کار کند. غذا پختن، رخت شستن، تر و تمیز کردن وظیفه زن نیست؛ مرد و زن باید با هم تفاهم کنند. حالا بعضی از مردها خوشبختانه این کارها را می‌کنند و در خانه کار می‌کنند، به زن کمک می‌کنند به‌هرحال، این جزو وظایف زن نیست؛ این را همه بدانند. این مسئله سنّ ازدواج هم که در آثار اسلامی تأکید می‌شود که خیلی بالا نرود و جوان‌ها زودتر ازدواج بکنند، هرچه بتوانند به‌وقت ازدواج کنند، از نظر اسلام مطلوب‌تر است و برای خودشان هم البته خیلی بهتر است، برای جامعه هم خیلی بهتر است، بنابراین، اگر به مسئله حجاب نگاه می‌کنیم، به عنوان یک چیزی که وسیله محرومیت زن است نگاه نکنیم؛ این محرومیت نیست، این در واقع یک برخورداری است؛ حجاب امنیت‌آور است، موجب امنیت می‌شود، موجب حفظ می‌شود. در عین حال شما ملاحظه می‌کنید که پیشرفتهای زنان در همین جمهوری اسلامی، قابل مقایسه‌ی با قبل نیست؛ در علم، در تحقیق، در فعالیت‌هایی اجتماعی، در هنر، در ورزش در همه‌ی کارها؛ این‌همه زن دانشمند، این‌همه زن استاد دانشگاه، این‌همه زن فاضل، این‌همه زن نویسنده در انواع مختلف نگارش‌ها؛ نگارش عملی، نگارش هنری، نگارش داستان‌نویسی، شعر و امثال اینها. ما در قبل از انقلاب، یک‌دهمِ این را هم نداشتیم؛ بنده کاملاً در محیط اجتماعی [حضور داشتم و میدانم]. امروز بحمدالله در این زمینه‌ها کشور غنی است و این به برکت اسلام است.»

کلاهدوزان تصریح کرد: پرداختن به موضوع زن و آگاهی از ماهیت و هویت او با توجه به نقش‌آفرینی وی در ساختار حیات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جوامع انسانی در طول تاریخ، امری است که در بروز و ظهور و تقویت توانمندی‌های زن در مواجهه با جریانات عصر حاضر بسیار مؤثر است، توجه به این نکته ضروری است که ورود به عرصه هویت‌یابی زنان به‌هیچ‌وجه در ایجاد تقابل ارزشی زن و مرد نیست و هدف بیان همسویی و همراهی هر دو در ایجاد فرهنگ و تمدن بشری و تکامل آن است و ویژه در فرهنگ ایرانی-اسلامی؛ این حقیقت را هم مد نظر داشته باشیم که مسائل زنان جدای از مسائل جامعه و طبعاً جدا از مسائل مردان قابل بحث و بررسی نیست.

وی گفت: نقش و جایگاه زنان در حوزه مدیریت شهری همچون دیگر عرصه‌های فرهنگ و دانش، نقشی مهم و انکارناپذیر بوده و هست و در نظام اجتماعی و توسعه‌یافتگی یک ویژگی مهم قلمداد می‌شود؛ اگرچه در گذشته آنگونه که باید زنان نتوانستند همپای مردان از استعداد و خلاقیت خود استفاده کنند و از این‌رو، نام آنان کمتر با جوهر خامه نگارندگان آمیخته و در اوراق و متون تاریخی ثبت شده است، اما با در نظر داشتن این مهم که زنان در طول تاریخ روی پنهان سکه بوده‌اند و به‌طور عمده در مقام مادر و همسر، نقش تربیتی و حمایتی بسیار مؤثری در کنار مردان داشته‌اند و پشتوانه‌ای مهم در پویایی و تکامل حیات بشری بوده‌اند و بهتر بگوییم توانمندی‌های زنانه، بروز و ظهوری مردانه داشته است، جایگاه حقیقی آنان عیان می‌شود.

رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با توجه به اینکه مشارکت‌جویی و پیشرفت و عدالت در حال حاضر یکی از راهبردهای اساسی مدیریت شهری است تا بتواند با الگوهای پایدار و مستمر برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان و توسعه علمی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیست‌محیطی شهر برنامه‌ریزی کند، ناگزیر از توجه به نقش محوری و کلیدی زنان در این عرصه هستیم که با یک نگاه جامع و همه‌سونگر برای حضور و نقش‌آفرینی زنان برنامه داشته باشیم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در آستانه ایام ولادت با برکت حضرت زهرا (س) و روز زن قرار داریم که بسی مایه مباهات است بر زنان این سرزمین که در چنین روز خجسته‌ای تکریم می‌شوند، ضمن تبریک و شادباش این ایام بر همه، انتظار می‌رود با در نظر داشتن جایگاه و مقام والای این دردانه بی‌همتای هستی، نسبت به تکریم و گرامیداشت این روز و بانوان اقدام شود.

کد خبر 716215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.