لرستان، خراسان شمالی و کرمان رکورددار اهدای خون در ۹ ماه سال ۱۴۰۲

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: میزان اهدای خون ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ با رسیدن به عدد یک میلیون و ۷۵۹ هزار و ۷۳۴ واحد اهدای خون، رشد بیش از چهار درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از بشیر حاجی‌بیگی اظهار کرد: میزان اهدای خون ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ با رسیدن به عدد یک میلیون و ۷۵۹ هزار و ۷۳۴ واحد اهدای خون، رشد بیش از ۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد، استان لرستان با رشدی نزدیک به ۲۹ درصد، استان خراسان شمالی نزدیک به ۲۰ درصد و استان کرمان نزدیک به ۱۳ درصد بالاترین رشد آمار اهدای خون را در میان استان‌ها به خود اختصاص دادند.

وی با اشاره به رشد شاخص اهدای مستمر خون افزود: این شاخص هم اکنون در کشور بیش از ۵۴ درصد است و استان‌های سمنان با شاخص نزدیک به ۶۹ درصد، یزد نزدیک به ۶۴ درصد و گلستان نزدیک به ۶۳ درصد بالاترین شاخص اهدای مستمر کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

سخنگوی سازمان با تاکید بر اهمیت افزایش مشارکت بانوان در امر اهدای خون گفت: این شاخص در خور بانوان مشارکت‌جوی کشورمان نیست و هم اکنون تنها کمی بیش از چهار درصد بانوان کشورمان اهدا کننده خون هستند، استان‌های لرستان با بیش از هشت درصد، خراسان شمالی با نزدیک به هشت درصد و کردستان با نزدیک به هفت درصد بیشترین درصد اهدای خون بانوان در میان استان‌های کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به کارآمدی شبکه ملی خون‌رسانی در تأمین ذخایر خون استان‌ها در فصل‌های سرد سال اضافه کرد: میزان ارسال خون بین استان‌ها در شبکه ملی خون‌رسانی در ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه با رشد نزدیک به ۱۴ درصدی روبه‌رو بوده است.

حاجی‌بیگی از هموطنان خواست تا با توجه به فصل سرما، اهدای خون را در برنامه زندگی خود قرار دهند، تصریح کرد: نیاز به خون مستمر و همیشگی است، اما آلودگی هوا، افزایش نزولات جوی، برودت هوا و ترافیک می‌تواند در ماه‌های پیش رو منجر به کاهش ذخایر خون شود که سخاوت و ایثار هموطنان همچون همیشه می‌تواند پشتوانه سلامت بیماران باشد.

کد خبر 716145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.