دردسرهای اخذ وام در خراسان شمالی/ پرداخت ۲۷ هزار میلیارد ریال وام ازدواج و فرزندآوری

پرداخت نکردن وام از سوی بانک‌های خراسان شمالی به ویژه بانک‌های خصوصی باعث شده است صف متقاضیان تسهیلات مسکن، ازدواج و فرزندآوری در استان طولانی شود که در نظر گرفتن راهکاری موثر را ضرورت بخشیده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، یکی از عوامل توسعه و رشد هر منطقه و هر استان را می‌توان پول در گردش آن محل دانست، به نحوی که چرخش پول علاوه بر راه‌اندازی پروژه‌های خرد و کلان می‌تواند در اشتغال‌زایی نیز اثر بسزایی داشته باشد.

استان‌های محرومی همچون خراسان شمالی که اقبال سرمایه‌گذار برای حضور در آن‌ها کمرنگ است، به خودی خود توان ایجاد چرخه مالی را ندارد، چراکه نه درآمد اشخاص و کارخانجات آنقدر است که بتوان روی آن حساب باز کرد و نه سرمایه‌گذاران مشتاق به حضور در آن‌ها هستند.

این شرایط باعث می‌شود تا انگشت اشاره به سمت بانک‌ها نشانه رود؛ نهادهایی عمدتاً دولتی و بعضاً خصوصی که سرمایه‌های کلان مردمی و شرکتی در اختیار دارند و می‌توانند از طریق پرداخت تسهیلات، بار ایجاد چرخه مالی در خراسان شمالی را به دوش بکشند؛ موضوعی که تاکنون نه تنها اتفاق نیفتاده است، بلکه بانک‌ها در بسیاری موارد به تکالیف قانونی خود برای پرداخت تسهیلات عمل نکرده‌اند.

موضوع اختلاف مسئولان دولتی و بانک‌ها در خراسان شمالی قصه درازی دارد و تنها مربوط به این دولت و آن دولت نیست. استاندار گذشته نیز بارها با بانک‌ها وارد جدال شد و تهدیدهایی مبنی بر تعطیلی بانک‌ها نیز داد، اما هیچکدام علمی نشد.

در دولت سیزدهم و با حضور استاندار و سایر مسئولان جدید نیز این اختلاف به قوت خود باقی مانده است؛ مسئولان خواهان پرداخت بیشتر تسهیلات هستند، اما بانک‌های استان عدد بالای درصد مصارف به منابع خود و جریمه از سوی بانک مرکزی را علتی برای پرداخت نشدن وام عنوان می‌کنند. دریافت تسهیلات بانکی آنقدر دشوار شده است که جلوی عموم وام‌ها گرفته شده و تسهیلات تکلیفی همچون وام ازدواج، فرزندآوری و مسکن نیز با اخلال جدی مواجه است.

صف‌هایی که صفر نمی‌شود

محمدرضا حسین‌نژاد، استاندار خراسان شمالی سی‌ام اردیبهشت در همایش ملی روز جمعیت، اظهار کرد: بانک‌ها در صورت پرداخت نکردن وام ازدواج و فرزندآوری، پلمب خواهند شد.

وی افزود: کسب رتبه ۲۲ بانک‌های استان در حوزه پرداخت تسهیلات فرزندآوری به هیچ عنوان مطلوب نیست و امیدواریم این رتبه ارتقا پیدا کند.

استاندار خراسان شمالی با اخطار به بانک‌های خصوصی استان در صورت همکاری نکردن در پرداخت تسهیلات، خاطرنشان کرد: بعضی بانک‌های خصوصی در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری اهمال می‌کنند.

هفت خان اخذ وام در خراسان شمالی / وقتی ترمز توسعه استان کشیده می‌شود

احمد وحیدی، وزیر کشور خرداد امسال در سفر به استان خراسان شمالی از بانک‌ها درخواست کرد تا صف وام ازدواج تا پایان شهریور به صفر برسد، موضوعی که باز هم محقق نشد تا نشان دهد که شرایط بانک‌های خراسان شمالی پیچیده‌تر از آن است که با دستورهای زبانی حل شود.

ضرب‌الاجلی که کارساز نبود

پرداخت نشدن وام، شرایط نهضت ملی مسکن در خراسان شمالی را نیز تحت تأثیر قرار داده است، به نحوی که استاندار خراسان شمالی در یکی از واکنش‌های صریح خود، بیست‌وپنجم مهر سال جاری در شورای مسکن استان، تاکید کرد: به هیچ عنوان عذری از سوی بانک‌های عامل برای پرداخت نکردن تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن، پذیرفتنی نیست.

وی ادامه داد: تسریع در ساخت واحدهای مسکونی ضروری بوده و نقش تسهیلات در این بین پررنگ است، تمام بانک‌های عامل باید تا پایان آبان پرداخت تسهیلات مسکن ملی را به صورت کامل انجام دهند.

این اظهارات استاندار خراسان شمالی در حالی است که ماه آبان نیز به اتمام رسید، اما شرایط همچنان بر مدار گذشته می‌چرخد؛ این وضعیت آنقدر بحرانی است که هفته گذشته ارسلان مالکی، معاون وزیر راه و شهرسازی به خراسان شمالی سفر کرد و در این سفر به صراحت وضعیت پرداخت تسهیلات بانکی را مورد نقد قرار داد و گفت: این استان در تأمین مسکن جایگاه خوبی را در کشور ندارد و بانک‌ها نیز همکاری‌های لازم را برای رفع عقب‌ماندگی حوزه مسکن خراسان شمالی ندارند.

وی تصریح کرد: خراسان شمالی تنها استانی است که پرداخت وام مسکن در آن بسیار ضعیف است، به نحوی که عملکرد بسیاری از بانک‌ها در پرداخت این تسهیلات صفر است.

هفت خان اخذ وام در خراسان شمالی / وقتی ترمز توسعه استان کشیده می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اگر بانکی توان پرداخت تسهیلات مسکن یا منابع مالی را ندارد، باید سریع اعلام کند تا تعیین تکلیف شود.

این شرایط باعث شد تا استاندار خراسان شمالی بار دیگر ضرب‌الاجلی برای بانک‌ها قرار دهد؛ مدت این ضرب‌الاجل ۱۵ روزه بود. حسین‌نژاد در این راستا و طی جلسه شورای مسکن که هفتم دی سال جاری برگزار شد، اظهار کرد: پرداخت نکردن تسهیلات از سوی بانک‌های عامل برای طرح نهضت ملی مسکن، نقطه منفی استان است.

وی با بیان اینکه ادامه این روند قابل توجیه نیست و باید به سرعت تغییر کند، اضافه کرد: بانک مسکن در پرداخت تسهیلات وضعیت قابل قبول و مطلوبی دارد، اما سایر بانک‌های عامل، کوتاهی داشته‌اند که این موضوع پذیرفتنی نیست.

استاندار خراسان شمالی با تاکید بر برخورد با مدیران بانک‌های عامل به صورت جدی، گفت: توضیحات بانک‌ها قابل قبول نیست؛ بنابراین بانک‌های عامل تا ۱۵ روز آینده باید تعهد پرداخت داشته باشند، در غیر این صورت با آن‌ها برخورد خواهد شد.

۶۸۰۰ نفر در صف وام ازدواج هستند

ایمان فیروزه، معاون اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: طبق اعلام بانک مرکزی، خراسان شمالی رتبه بیست و نهم کشور در پرداخت وام ازدواج را دارد که این وضعیت مطلوب نیست.

وی افزود: اکنون بیش از شش هزار و ۸۰۰ نفر در استان در صف وام ازدواج هستند که بر این اساس ۶۰ درصد متقاضیان وام ازدواج، هنوز تسهیلات خود را دریافت نکرده‌اند.

معاون اداره کل ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه عملکرد همه بانک‌ها در این زمینه یکسان نیست، خاطرنشان کرد: بعضی بانک‌ها وام ازدواج را به موقع پرداخت می‌کنند که باید از آن‌ها تشکر کرد، اما می‌خواهیم تمام بانک‌ها پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری را از اولویت‌های نخست خود بدانند.

هفت خان اخذ وام در خراسان شمالی / وقتی ترمز توسعه استان کشیده می‌شود

تاکنون ۲۷ هزار میلیارد وام ازدواج و فرزند پرداخت شده است

در همین پیوند حسین شریفیان، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان شمالی با اشاره به عملکرد بانک‌های دولتی در ۹ ماه نخست سال به خبرنگار ایمنا، گفت: طی این مدت بیش از ۹ هزار نفر به مبلغ بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال وام ازدواج و نزدیک به ۱۰ هزار نفر نیز حدود هفت هزار میلیارد ریال وام فرزندآوری دریافت کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه اکنون بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ نفر در صف وام ازدواج هستند، گفت: بانک‌های خصوصی در پرداخت این تسهیلات همکاری ندارند. شش هزار و ۶۰۰ نفر نیز در صف وام فرزندآوری هستند؛ در این مورد نیز بعضی بانک‌های خصوصی حتی یک وام پرداخت نکرده‌اند.

نظارت نداشتن بر هزینه‌کرد بانک‌های خصوصی و توانایی نداشتن مسئولان استانی بر اعمال تصمیم بر این بانک‌ها، یکی از عوامل قطعی مشکلات مطرح شده است؛ موضوعی که لازم است در سطح ملی مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

ایجاد خط ویژه اعتباری برای استان‌های محروم از جمله خراسان شمالی برای پرداخت تسهیلات تکلیفی همچون وام مسکن، ازدواج و فرزندآوری از جمله راهکارهایی است که بانک مرکزی پیش رو دارد و در غیر این صورت مشکلات استان‌هایی که منابع بانکی محدود دارد، نه تنها رفع نخواهد شد بلکه روز به روز شدت خواهد گرفت.

کد خبر 716107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.