ضرورت شایسته‌سالاری فارغ از جنسیت‌گرایی/ تعداد بانوان مجلس هیچ‌گاه به ۲۰ نفر نرسید

دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان با بیان اینکه باید شایسته‌سالاری بر امور حاکم باشد نه جنسیت گفت: با وجود ۲۹۰ کرسی در مجلس شورای اسلامی، تعداد بانوان مجلس هیچ‌گاه به ۲۰ نفر نرسیده است.

لاله افتخاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با هزاران نفر از زنان و دختران، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در این دیدار به نکته بسیار مهمی اشاره کردند که هم خانم‌ها مسئولیت و تکلیف دارند و حق آن‌ها است که در تعیین مقدرات کلان کشور سهیم باشند.

وی با تاکید بر لزوم ورود بانوان بیشتر به عرصه‌های کلان کشور افزود: حال که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، آمار زنان تحصیل‌کرده و توانمند افزایش یافته است و نظام برای توانمندی، تخصص و کارآمدی آن‌ها هزینه کرده است، بانوان باید بیش از گذشته به عرصه‌های کلان کشور ورود کنند.

تعداد بانوان مجلس هیچ‌گاه به ۲۰ نفر نرسیده است

دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان با شکوه از اینکه کمتر از یک‌دهم کرسی‌های مجلس در اختیار بانوان است، ابراز کرد: با وجود ۲۹۰ کرسی در مجلس شورای اسلامی تعداد بانوان مجلس هیچ‌گاه به ۲۰ نفر نرسیده است؛ این در حالی است که بانوان ۵۰ درصد از افراد جامعه را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه متأسفانه هیچ‌کس از حضور بانوان در مجلس حمایت نمی‌کند، ادامه داد: البته گاهی خود بانوان به سبب مسائل شخصی زندگی نخواسته‌اند که وارد عرصه‌های کلان کشور شوند، اما در شرایطی هم که برای این امر اعلام آمادگی کرده‌اند، معمولاً به آن‌ها توجهی نمی‌شود.

شایسته‌سالاری باید بر امور حاکم باشد نه جنسیت

افتخاری با بیان اینکه مردان معمولاً نقش تعیین‌کننده دارند و در شرایط مساوی هم‌جنس خود را در امور به‌کارگیری می‌کنند، اذعان کرد: در مدیریت کلان، در وزارتخانه‌ها و حتی در مجلس تعداد زنان محدود است، در حالی که شایسته‌سالاری باید بر امور حاکم باشد نه جنسیت.

وی با تاکید بر اینکه از نظر قانونی هیچ محدودیتی برای ورود بانوان به مجلس شورای اسلامی وجود ندارد تا جایی که ۲۹۰ کرسی مجلس می‌تواند همه در دست بانوان باشد، گفت: همان‌طور که مشاهده می‌شود، همه اعضای هیئت دولت مرد هستند، مگر یکی دو نفر زن که آن هم گریزناپذیر است، اما می‌توان افراد را بر اساس شایسته‌سالاری و آنچه که در اسلام و قرآن وجود دارد، فارغ از جنسیت در این مناصب به کار گرفت.

دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان تشریح کرد: شایسته‌سالاری به معنای حفیظ و علیم بودن تعهد و تخصص است و این تعهد و تخصص باید بدون توجه به جنسیت در نظر گرفته شود و از ظرفیت هر دو جنس استفاده شود.

لزوم ایجاد قوانین جدید و بازنگری قوانین موجود در حوزه امنیت بانوان

وی با اشاره به بخش دیگری از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت زنان و اینکه باید برای مردانی که محیط داخل خانه را برای زن ناامن می‌کنند، مجازات سختی وجود داشته باشد، گفت: یک سری قوانین در دفاع از حقوق افراد وجود دارد، اما به قوانین جدید و بازنگری و به‌روزرسانی قوانین موجود نیازمندیم.

افتخاری با تاکید بر اینکه گاهی همان قوانین خوب هم اجرا نمی‌شود یا نظارت بر اجرای آن‌ها به خوبی صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: نیمی از وظیفه مجلس نظارت بر حسن اجرای قوانین است تا زمانی که این قوانین اجرا یا به آن‌ها توجه نمی‌شود، رسیدگی کند.

وی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه بانوان مانند ملاقات فرزند هنگام طلاق یا نفقه وجود دارد، گفت: مجلس باید قوانین را به نفع بانوان تسهیل کند و از حقوق برخی بانوانی که مظلومانه مجبورند از حقوقشان بگذرند، دفاع کند.

دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان با تاکید بر اینکه قانون وجود دارد، اما قوانین نیازمند به‌روزرسانی است یا شفافیت لازم را ندارد، ابراز کرد: افرادی که قانون را دور می‌زنند یا در اجرا نواقصی را از خود نشان می‌دهند، باید اصلاح شوند.

بسترهای حضور بانوان در خانه و جامعه فراهم شود

وی با اشاره به بخش دیگری از سخنان رهبر معظم انقلاب که تاکید کردند بستری باید فراهم شود تا از طریق آن بانوان بتوانند در منزل و جامعه خدمت کنند، خاطرنشان کرد: این بسترها و قوانین می‌تواند در حوزه مهدکودک فرزندان بانوان شاغل یا دورکاری آنها یا مباحث دیگر باشد، به‌طوری که زنان بتوانند به کارهای پاره‌وقت مشغول شوند تا هم به جامعه خدمت کنند و هم از مزایای داشتن شغل استفاده کنند و هم در کنار خانواده حضور داشته باشند.

کد خبر 716067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.