کشاورزی در فضا / کدام سیارات منظومه شمسی قابل کشاورزی است؟

خاک مریخ غنی از آهن است، بنابراین امکان رشد سبزیجاتی مانند در آن وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، با پیش‌بینی‌های انجام‌گرفته مبنی بر غیرقابل زندگی شدن زمین در آینده، سیاره‌های در دسترس می‌توانند پاسخ‌گوی نیازهای بشری باشند. بیشتر سیارات حامی حیات نیستند، اما مریخ داستان متفاوتی دارد. تصور می‌شود خاک این سیاره غنی از آهن است، بنابراین سبزیجات می‌توانند در آن رشد کنند علاوه بر این دانشمندان معتقدند سیاره سرخ دارای قمرهایی با جوی است که گیاهان آبی ممکن است قادر به رشد در آن باشند. بنابراین به جای پرتاب میلیاردرها انسان به فضا، شاید بهتر باشد نسبت به ارسال گیاهان در معرض خطر انقراض زمین به آن اطمینان حاصل کرد که نسل‌های آینده بشری نیز از آن‌ها بهره‌مند خواهند شد.

گیاهان در معرض انقراض

بیش از ۷۵ درصد از گیاهان زمین در معرض خطر انقراض هستند، چراکه توانایی سازگاری با تغییرات سریع آب و هوایی را ندارند. انقراض گیاهان با نابودی انسان‌ها همراه است، چراکه بشر دارو، غذا، انرژی، مصالح ساختمانی و هوای پاک خود را از گیاهان می‌گیرد. انقراض تنها یک گونه گیاهی می‌تواند عواقب جدی برای کل اکوسیستم داشته باشد و نابودی تعداد بالایی از آن‌ها بدون شک فاجعه‌آفرین است.

مرجان‌ها یکی از معدود گیاهانی هستند که طی چند سال گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. صخره‌های مرجانی و اکوسیستم‌های آن‌ها در حال مرگ هستند، زیرا این گیاهان ظریف نمی‌توانند با سرعت کافی از آسیب ناشی از افزایش دمای دریا بهبود پیدا کنند.

کشاورزی در فضا / کدام سیارات منظومه شمسی قابل کشاورزی است؟

تغییرات آب و هوایی و گسترش مناطق شهری همچنین تهدید بزرگی برای دانه وانیل است که به‌عنوان طعم‌دهنده و برای تهیه دارو نیز استفاده می‌شود. چوب صندل هاوایی، یک ماده محبوب برای عطر و سایر لوازم آرایشی، به دلیل افزایش سطح آب دریاها ناشی از تغییرات آب و هوایی به سرعت در حال کاهش است و حتی گیاهانی که برای ۱۵ میلیون سال وجود داشته‌اند، در دنیای امروز رو به نابودی هستند.

سیارات مناسب برای میزبانی از گیاهان خاص

دماهای بسیار بالا یا پایین در سیارات مختلف باعث می‌شود بسیاری از آن‌ها امکان حمایت از حیات را نداشته باشند، با این حال بعضی از آن‌ها امکان میزبانی از گیاهان خاص را دارند.

مریخ

میلیاردها سال پیش، سطح مریخ با آب و حتی حیات پوشیده شده بود. امروزه به‌رغم بیابان سرد آن و بدون وجود نشانه‌های زیادی از حضور آب، این سیاره یکی از قابل سکونت‌ترین سیاره‌های مجموعه شمسی محسوب می‌شود. از آنجا که مقدار آهن موجود در خاک مریخ دوبرابر زمین است، سبزیجات به راحتی در آنجا رشد می‌کنند.

میکروگرین‌ها هم‌چون کاهو، پیاز، کلم‌پیچ، نخود و سیر، گیاهانی نیازمند نگهداری کم هستند و به‌طور بالقوه می‌توانند در خاک مریخ رشد کنند. قاصدک‌ها نیز نه‌تنها بسیار قوی هستند، بلکه ارزش غذایی بالایی دارند. خاک غنی از آهن مریخ امکان کشت اسفناج و سیب زمینی شیرین را دارد.

مشتری دوم یا اروپا

اروپا یا مشتری دوم کوچک‌ترین قمر از چهار قمری است که به دور مشتری می‌چرخند و ششمین قمر بزرگ منظومه شمسی است. مشتری حامی حیات نیست، اما بعضی از قمرهای بزرگ‌تر آن چنین امکانی را دارند. اروپا به لطف اقیانوس زیرسطحی خود ممکن است قابل سکونت‌ترین قمر منظومه شمسی باشد و درختان، درختچه‌ها و پیچک سمی ممکن است بتوانند در دمای چالش برانگیز آن جان سالم به در ببرند. ساقه‌های سخت و محکم چوبی به آن‌ها کمک می‌کند در ماه‌های سرد و یخبندان اروپا زنده بمانند.

تیتان

تیتان بزرگ‌ترین قمر زحل، تنها قمر شناخته شده با جو متراکم و تنها قمر یا سیاره شناخته‌شده به جز زمین است که شواهد واضحی از مواد پایدار مایع سطحی در آن یافت شده است. این قمر تنها یکی از ۱۵۰ قمر شناخته‌شده با جوی قابل‌توجه محسوب می‌شود که این امر به‌معنی بارش باران، ابرها، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و دریاها است که شرایط مناسبی برای مجموعه‌ای از گیاهان آبی یا حتی برنج را فراهم می‌آورد.

سطح تیتان پوشیده از متان و اتان است. بنابراین گیاهان تنباکو می‌توانند در آن رشد کنند. برنج غرقابی به یک ماه حداقل آب به عمق ۵۰ سانتی‌متر نیاز دارد، بنابراین شرایط روی تیتان می‌تواند برای رشد این گیاه ایده‌آل باشد.

کشاورزی در فضا / کدام سیارات منظومه شمسی قابل کشاورزی است؟

کد خبر 715944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.