به قهرمان نیم‌فصل جام نمی‌دهند/ بدون نظارت بر قراردادها فوتبال ایران ورشکسته می‌شود

کارشناس فوتبال کشورمان بر این باور است جذابیت فوتبال به غیرقابل پیش‌بینی بودن آن است، اما به قهرمان نیم‌فصل اول جام قهرمانی نمی‌دهند و مهم انتهای فصل است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در شرایطی که ۱۴ هفته از فصل بیست‌وسوم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور گذشته و فقط یک هفته تا پایان نیم‌فصل باقی‌مانده است؛ سپاهان اصفهان پس از بازگشت چهار امتیاز به صدر جدول رفته است و تیم‌های استقلال و پرسپولیس در تعقیب این تیم هستند؛ البته حواشی متعدد حول محور قانون سقف بودجه و تناقض رأی کمیته انضباطی با کمیته استیناف، بیشتر از هر مسئله‌ای فوتبال ما را تحت‌تأثیر قرار داده است.

در همین رابطه، خبرنگار ایمنا گفت‌وگویی با محمد محمدی، دروازه‌بان اسبق تیم‌های فوتبال پرسپولیس، استقلال و تیم ملی داشته است که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

ایمنا: شرایط لیگ برتر فوتبال در فصل جاری را تاکنون چطور ارزیابی کرده‌اید؟

محمدی: در فصل جاری تیم‌های بالای جدول خودشان را با هزینه‌های سنگین از تیم‌های پایین جدول جدا کردند و تقریباً پنج تیم بالای جدول بازی‌های خوبی به‌نمایش گذاشتند و امتیازات خوبی را هم به‌دست آوردند، البته که تیم‌هایی همچون گل‌گهر سیرجان و تراکتور تبریز نوساناتی هم داشتند. ملوان بندرانزلی هم سورپرایز لیگ برتر سال جاری بود که تیم جوانی است و مهدی تارتار فوتبال خوبی با تیم جوانی که دارد ارائه کرد. امیدوارم تیم‌های شهرستانی که هزینه‌های زیادی نمی‌کنند، تماشاگرپسند بازی کنند و فارغ از مسائل مالی و درآمدزایی، با استفاده از جوانان عاشق فوتبال برای آینده تیم ملی شرایط خوبی را رقم بزنند.

به قهرمان نیم فصل جام نمی‌دهند/بدون نظارت بر قرارداد بازیکنان، فوتبال ایران ورشکسته می‌شود

ایمنا: پس از اینکه کمیته استیناف چهار امتیاز کسر شده سپاهان را بازگرداند، این تیم به صدر رسید، اما محرومیت شش بازیکن باعث شکست این تیم مقابل گل‌گهر شد؛ با توجه به روند سپاهان و حواشی‌ای که برای این تیم به‌وجود آمده است، این تیم را چگونه دیده‌اید؟

محمدی: سپاهان اصفهان از سال‌های گذشته به‌خاطر ثبات مدیریتی که داشته همواره جزو مدعیان قهرمانی بوده است و تنها یک یا دو بار از لحاظ جایگاهی شرایط خوبی نداشت. سپاهان یک تیم متمول و صنعتی است که هزینه‌های هنگفتی انجام داد، اما مدیریت این بودجه هم کار هرکسی نیست و یک مدیریت قوی پشت کار است که به‌همراه کادر فنی و بازیکنان نام‌دار نتایج خوبی به‌دست می‌آورد. سپاهان چهار تا پنج مهاجم بسیار خوب دارد، اما در طرف مقابل یک تیم حتی یک مهاجم مناسب هم ندارد و این تفاوت اذیت‌کننده است، اما سپاهان همیشه جزو تیم‌های قابل‌احترام بوده است.

ایمنا: قانون سقف بودجه پرحرف‌وحدیث‌ترین ماجرای فوتبال کشورمان است. به نظر شما این قانون و تناقض‌هایی که تاکنون درباره جرایم و بین کمیته‌ها وجود داشته درست بوده است؟

محمدی: فوتبال ایران را به همین اتفاقات عجیب می‌شناسیم و نباید تعجب کرد. تصمیم‌گیری‌هایی می‌شود و سپس پشیمان می‌شوند و همه‌چیز را برمی‌گردانند که زیبنده فوتبال ما نیست. وقتی به‌هر عنوانی کسر امتیاز از تیمی صورت می‌گیرد و دوباره برمی‌گردد فارغ از درست یا غلط بودن تصمیمات و مقررات، یعنی سازمان لیگ و کمیته انضباطی ساده به قضایا نگاه کرده است که جدول را اینگونه به‌هم می‌ریزد و برای فوتبال ما که مدعی اول آسیا بودن هستیم جالب نیست. این چهار امتیاز و یک امتیازی که به سپاهان و پرسپولیس بازگشت هم به‌طور قطع در ادامه فصل می‌تواند روی روند تیم‌ها و حتی کسب مقام قهرمانی تأثیرگذار باشد.

به قهرمان نیم فصل جام نمی‌دهند/بدون نظارت بر قرارداد بازیکنان، فوتبال ایران ورشکسته می‌شود

ایمنا: پرسپولیس برخلاف سال گذشته نتوانسته است انتظارات هواداران خود را برآورده کند؛ آیا قانون سقف بودجه باعث این ناکامی است یا این تیم دچار حاشیه شده است؟

محمدی: پرسپولیس سال گذشته نتایج خوبی کسب کرد و من هم در این باشگاه حضور داشتم. سال جاری هم با توجه به کسب سه جام قهرمانی توسط این تیم در فصل قبل، هواداران توقع دارند پرسپولیس به روند خود ادامه دهد که توقع بیجایی هم نیست‌. اما از بدو فصل جدید و ماجراهای سقف بودجه، چیزی که مدنظر یحیی گل‌محمدی بود ایجاد نشد و پرسپولیس نتوانست در بازار نقل‌وانتقالات خوب کار کند که در این مسئله شخصی مقصر نبود؛ چرا که با توجه به محدودیت‌هایی که سازمان لیگ وضع کرده بود، نمی‌شد بازیکنان نام‌داری جذب کرد؛ البته بازیکنان فعلی پرسپولیس همه خوب هستند، اما نیازهای یحیی گل‌محمدی برطرف نشد.

ایمنا: استقلال هم پس از تغییرات متعدد به جمع مدعیان بازگشته است و با این شرایط می‌توانیم لیگ برتر مهیجی را شاهد باشیم؟

محمدی: اکثر مواقع تغییرات در تیم‌ها مناسب بوده است، اطلاعات دقیقی در خصوص حواشی و درگیری‌هایی که اوایل فصل در باشگاه استقلال به‌وجود آمد ندارم، اما همه آن‌ها به سقف بودجه برمی‌گشت. هر زمان پرسپولیس و استقلال تیم‌های مدعی بوده‌اند شرایط لیگ هم جذاب بوده و کورس قهرمانی سال جاری هم بین پرسپولیس، استقلال و سپاهان است که لیگ را جذاب کرده است و نیم‌فصل دوم بهتری پیش‌رو خواهیم داشت‌.

به قهرمان نیم فصل جام نمی‌دهند/بدون نظارت بر قرارداد بازیکنان، فوتبال ایران ورشکسته می‌شود

ایمنا: هجمه‌های زیادی به سازمان لیگ و کمیته تدوین مقررات وارد شده است؛ به‌نظرتان چگونه می‌شد جلوی دور زدن قوانین را گرفت و در عین حال این‌همه جنجال به‌وجود نیاید؟

محمدی: تصمیماتی که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ می‌گیرند، باید قبل از نهایی‌شدن کارشناسی شود؛ اینکه قوانینی می‌گذارند و سپس به‌دنبال آن باشگاه‌ها را جریمه می‌کنند و در ادامه هم جرایم را پس می‌گیرند جلوه فوتبال ما را زشت می‌کند. اینکه کدام باشگاه‌ها سقف بودجه را رعایت کرده‌اند و کدام باشگاه‌ها سقف بودجه را رعایت نکرده‌اند را نمی‌دانیم، اما با محدود کردن، چیزی درست نمی‌شود. تیم‌های کارشناسی باید موضوعات را بررسی کنند و اگر به‌دنبال کنترل کردن هزینه‌ها هستیم، باید از هر پنج باشگاه مدعی یک نماینده در سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال حضور داشته باشد و در این صورت همه‌چیز اجرا می‌شود، به‌نظر من جوانمردی مدیریتی در تیم‌های بالانشین به‌خصوص پرسپولیس، استقلال و سپاهان وجود نداشت.

ایمنا: آینده فوتبال کشورمان را با ارقام سنگینی که در قرارداد بازیکنان با باشگاه‌ها ثبت می‌شود چگونه می‌بینید؟

محمدی: اینکه فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ قوانین خود را نقض کنند موجب می‌شود آینده خوبی در انتظار باشگاه‌ها و فوتبال ما نباشد. با توجه به هزینه‌های سرسام‌آوری که در فوتبال می‌شود و اسپانسرهای کمی که به‌سراغ فوتبال می‌آیند فکر می‌کنم در آینده نزدیک بسیاری از تیم‌ها ورشکسته خواهند شد؛ چرا که مجموعه‌هایی هستند که احتمالاً از لحاظ اقتصادی به درآمد لازم نخواهند رسید و علاوه‌بر اینکه سودده نیستند، زیان‌ده هم خواهند بود. ممکن است در زمان‌هایی دولت به آن‌ها پول تزریق کند، اما خیلی دوام نخواهند آورد و جایی همه‌چیز متوقف می‌شود که جلوی آن را نمی‌توان گرفت.

به قهرمان نیم فصل جام نمی‌دهند/بدون نظارت بر قرارداد بازیکنان، فوتبال ایران ورشکسته می‌شود

ایمنا: ارقامی که اکنون بازیکنان با تیم‌ها می‌بندند نسبت به زمان بازی شما چقدر متفاوت است؟

محمدی: اگر اعداد و ارقام قراردادها به ۱۰۰ میلیارد یا بیشتر برسد دیگر باشگاهی روی پا نخواهد بود. مقایسه رقم قراردادهای زمان ما با زمان فعلی بیشتر شبیه به یک شوخی است؛ البته که زمان ما مشکلات اقتصادی حجیم نبود و شاید می‌شد با قرارداد یک‌سال یک بازیکن آپارتمان و خودرو خرید، اما در زمان فعلی این اتفاق شدنی نیست. در هر صورت اگر اعداد و ارقام بی‌حساب افزایش پیدا کند و نظارت دقیق روی آن‌ها نباشد، مطمئناً به‌زودی باید فاتحه فوتبالمان را بخوانیم.

ایمنا: به‌نظرتان کدام تیم قهرمان نیم‌فصل خواهد شد و آیا تعطیلی طولانی‌مدت لیگ برتر موجب افت لیگ می‌شود؟

محمدی: جذابیت فوتبال به غیرقابل پیش‌بینی بودن آن است، اما به قهرمان نیم‌فصل اول جام قهرمانی نمی‌دهند و مهم انتهای فصل است. نیم‌فصل دوم همیشه دشوار بوده است، چرا که تیم‌ها به‌سختی امتیاز از دست می‌دهند و کسب نتیجه آسان نخواهد بود. با توجه به این تفاسیر نیم‌فصل دوم جذابی خواهیم داشت. تعطیلات لیگ که به جام ملت‌های آسیا هم برمی‌گردد برای بعضی تیم‌ها که شرایط خوبی ندارند، فرصت مناسبی است اما به تیم‌هایی که در کورس هستند، آسیب وارد می‌کند.

کد خبر 715773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.