دومین آژیر خطرناک آلودگی هوای در مشهد به صدا درآمد / ثبت هوای سالم و پاک در ۲۵ شهر کشور

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلودگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شهرها در چه سطحی از آلودگی قرار دارند، لازم است بدانیم امروز هوای کلانشهر مشهد در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای) ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _جمعه هشتم دی_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است که بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست، امروز شهر مشهد با شاخص ۴۶۷ در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای) قرار دارد، در حالی که روز گذشته این استان با شاخص ۹۰ سالم (زرد) بود.

لازم به یادآوری است که کلانشهر مشهد در پنجم دی با شاخص ۵۰۰ خطرناک (قهوه‌ای) با فاصله تنها سه روز تا کنون به عنوان آلوده‌ترین شهر در کشور ثبت شده بود.

بر این اساس، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز تنها در کلان‌شهر اصفهان با شاخص ۱۶۹، در وضعیت ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد، در حالی که روز گذشته بازهم این استان با شاخص ۱۴۹، در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار داشت.

لازم است بدانیم، امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه کلان‌شهرهای تبریز با شاخص ۵۵، تهران با شاخص ۹۸، بیرجند با شاخص ۶۳، بجنورد با شاخص ۶۶، زنجان با شاخص ۸۸، سمنان با شاخص ۵۷، زاهدان با شاخص ۸۰، قزوین با شاخص ۶۰، کرمان با شاخص ۹۲، خرم‌آباد با شاخص ۸۰، اراک با شاخص ۵۲، بندرعباس ۵۴، یزد با شاخص ۵۸، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

بر این اساس، سنجش کیفیت هوا روز گذشته در ایستگاه کلان‌شهرهای تبریز، کرج، تهران، مشهد، اهواز، سمنان، زاهدان، شیراز، قزوین، قم، کرمان، اراک، بندرعباس و یزد در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار داشت.

به این ترتیب، امروز سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهرهای ارومیه با شاخص ۳۵، کرج با شاخص ۴۳، ایلام با شاخص ۲۵، بوشهر با شاخص ۱۸، اهواز با شاخص ۴۴، شیراز با شاخص ۳۹، قم با شاخص ۴۶، سنندج با شاخص ۲۷، کرمانشاه با شاخص ۳۵، یاسوج با شاخص ۳۸، رشت با شاخص ۴۰، همدان با شاخص ۴۰، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد.

همچنین دستگاه سنجش کیفیت هوا روز گذشته، هفتم دی در ایستگاه شهرهای ارومیه، اردبیل، ایلام، بوشهر، بیرجند، زنجان، سنندج، کرمانشاه، یاسوج، رشت، خرم‌آباد و همدان در وضعیت پاک (سبز) ثبت شدند.

شرایط امروز کیفی هوای در کلان‌شهرهای شرایط کیفی هوای کلان‌شهرهای اردبیل، شهرکرد، گرگان، ساری ثبت نشده است، اما روز گذشته شهرهای شهرکرد، بجنورد، گرگان و ساری، بدون داده ثبت شد.

در نهایت، بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز یک شهر در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، نبود ثبت هوای بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (نارنجی)، یک کلانشهر ناسالم (قرمز)، تعداد ۱۳ شهر سالم (زرد)، تعداد ۱۲ کلانشهر پاک (سبز) و چهار شهر بدون داده ثبت شدند، اما روز گذشته هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) ثبت نشدند، اما یک شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۴ کلان‌شهر سالم (زرد)، تعداد ۱۲ شهر پاک (سبز) و چهار کلان‌شهر بدون داده درج شد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 715637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.