روایت ۴۰ سال رفاقت / استادی که خدا را می‌دید و خود را نمی‌دید

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و پیشگام انقلاب اسلامی می‌گوید: آقای پرورش یک عارف واقعی بود و در این مسیر خدا را می‌دید اما خود را نمی‌دید؛ چنین شخصی خادم الهی و خادم انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، برای آشنایی با برخی از افراد باید خواند و برای برخی باید شنید اما در این میان هستند افرادی که هرچه درباره آن‌ها بخوانیم و بشنویم، کم است چرا که ابعاد وجودی و شخصیتی آن‌ها بسیار فراتر از آن است که ما به قطره‌ای از آن دست یافته‌ایم.

یکی از این شخصیت‌ها مرحوم سید علی‌اکبر پرورش است؛ او که از سراسر عمر خود، چیزی جز مجاهدت، سادگی و صداقت و ایستادگی به‌جا نگذاشت و امروز به مناسبت دهمین سالگرد درگذشت او به سراغ رفیقی رفتیم که بیش از ۴۰ سال با او همراه و هم‌مسیر بوده است؛ آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی ایمنا با حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و از پیشگامان انقلاب اسلامی پیرامون شخصیت استاد علی‌اکبر پرورش است:

روایت ۴۰ سال رفاقت / استادی که خدا را می‌دید و خود را نمی‌دید

ایمنا: آشنایی شما و استاد پرورش به چه زمانی باز می‌گردد؟

حجت‌الاسلام سالک: شروع این آشنایی مربوط به سال ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۰ بود؛ بعدازظهرهای جمعه در مدرسه احمدیه جلساتی با نوجوانان و جوانان داشتیم و همانجا بود که با یکدیگر آشنا شدیم.

ایمنا: زمانی که خاطرات استاد پرورش می‌خوانیم یا می‌شنویم، یکی از مهم‌ترین خصوصیات اخلاقی ایشان، ارتباط صمیمی با نوجوانان و جوانان است؛ دلیل این ارتباط نزدیک را در چه موردی می‌بینید؟

حجت‌الاسلام سالک: خاصیت یک معلم و دبیر آن است که در تربیت نوجوانان نقش‌آفرینی داشته باشد و بر همین اساس استاد پرورش به‌دلیل فرهنگی بودنش بیشتر ارتباطش با دانش‌آموزان بود.

با توجه به حالت معنوی و اخلاقی خاص خود در تربیت جوانان و نوجوانان نقش‌آفرینی و در این مسیر نسبت به جوانان مسیر هدایت انبیا را داشت یعنی خود تربیت شده قرآن و مکتب اسلام بود و بر همین اساس افرادی که در این جهت هدایت می‌کرد، بر اساس توحید و ولایت بود.

از شاگردانش شخصیت‌هایی ساخت که میدان‌دار جبهه‌های نبرد بودند و در مجموع می‌توان گفت راه و روش استاد پرورش مبتنی بر مبانی اسلامی، فرهنگی و دینی بود.

روایت ۴۰ سال رفاقت / استادی که خدا را می‌دید و خود را نمی‌دید

ایمنا: زمانی که به کارنامه استاد پرورش نگاهی می‌اندازیم، شاهد مسئولیت‌های مختلف ایشان از جمله نمایندگی مجلس و وزارت آموزش و پرورش هستیم و از سویی درباره ساده‌زیستی‌شان فراوان شنیده‌ایم؛ این مسئولیت‌ها باعث فاصله‌گیریشان از ساده‌زیستی نشد؟

حجت‌الاسلام سالک: آقای پرورش یک عارف واقعی بود و در این مسیر خدا را می‌دید اما خود را نمی‌دید؛ چنین شخصی خادم الهی و خادم انقلاب اسلامی است.

به قدری شجاعت داشت که زمانی که موضوع وزارتش برای دوره دوم مطرح شد، بسیار قاطع با نمایندگان صحبت کرد و منت نمی‌کشید بلکه با شجاعت مواضع خود را بیان کرد و این قاطعیت مجلس را به تحیر درآورد اما به مذاق عده‌ای خوش نیامد.

قاطعیت و شجاعت او سبب شد برای دوره دوم وزارت رأی نیاورد و خدا را شکر می‌کرد که مواخذه قیامتش حذف شد.

روایت ۴۰ سال رفاقت / استادی که خدا را می‌دید و خود را نمی‌دید

ایمنا: در ارتباط با رابطه‌شان با جوانان چطور؟ این مسئولیت‌های دولتی باعث دوری استاد از جوانان نشد؟

حجت‌الاسلام سالک: به هیچ وجه!

او به‌دلیل اندیشه و تفکر سازمان‌یافته الهی موقعیت‌ها را می‌سنجید و طبق حرکت انقلابی کار را پیش می‌برد.

ایمنا: پس از رحلت استاد پرورش، رهبر انقلاب در پیامی ایشان را «یاور صدیق انقلاب» خواندند؛ تعبیر و تفسیر شما از این پیام چیست؟

حجت‌الاسلام سالک: زیباتری ن تعبیری که می‌شد برای استاد پرورش استفاده کرد، همانی بود که رهبر انقلاب استفاده کردند؛ کلمه «یاور» کلمه بامعنا و فرهنگ‌دار است.

به تعبیر امیرالمومنین (ع) یاور شخصی است که سر خود را برای دفاع از چیزی کف دست گذاشته است و بر همین اساس استاد پرورش بنا بر کلام امیرالمومنین در خطبه ۱۱ نهج‌البلاغه سر خود را در دست گذاشته و یاور امام (ره)، انقلاب و دین خدا شد یعنی همه هستی خود را در مسیر خدا گذاشته بود.

ایمنا: به ایام نهم دی نزدیک می‌شویم؛ مواضع استاد در فتنه سال ۱۳۸۸ چطور و چه بود؟

سالک: زمانی که شخصی با اخلاص برای یاوری دین به میدان می‌آید، در برابر تمام جریان‌های مخالف این حرکت می‌ایستد و بر همین اساس در سال ۱۳۷۸ و ۱۳۸۸ محکم بر موضع خود ایستاد.

روایت ۴۰ سال رفاقت / استادی که خدا را می‌دید و خود را نمی‌دید

ایمنا: در پایان خاطرات ماندگاری که از این چهره برجسته به‌یاد دارید را بفرمائید؟

حجت‌الاسلام سالک: استاد پرورش الگوی علمی، انقلابی، معنوی، عرفانی و شجاعت بود و امید است برای همگان الگو قرار بگیرند.

اوایل انقلاب در میدان امام (ره) دعای کمیل قرائت می‌کرد، سخنرانی او پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در میدان امام (ره) و یا در منزل آیت‌الله خادمی نیز شجاعانه بود؛ در این مسیر نطق، صراحت لهجه، شجاعت و قدرت تحلیل او باعث هدایت جامعه می‌شد.

روایت ۴۰ سال رفاقت / استادی که خدا را می‌دید و خود را نمی‌دید

کد خبر 715316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.