استحصال معدن طلای سقز به زودی آغاز می‌شود

استاندار کردستان گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته، مدیرعامل شستا متعهد شده است که تا آذرماه سال آینده معدن طلای سقز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی استانداری، اسماعیل زارعی کوشا شامگاه _چهارشنبه ششم دی_ در هفدهمین جلسه شورای معادن استان که در سالن جلسات شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار کرد: تمام تلاش ما این است بر اساس قانون معادن، ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن به کردستان برای کمک به مناطق محروم، زیرساخت‌ها و مشکلاتی که در محدوده معادن وجود دارد، باز گردد.

وی افزود: از افزایش ذخایر معدنی استان طبق آخرین برآوردها به بیش از یک میلیارد تُن خبر داد و گفت: کردستان یکی از استان‌های خاص و غنی کشور در بخش معدن است‌.

استاندار کردستان با اشاره به طرح تحول ژئوفیزیک زمین شناسی و اکتشافات معدنی که در سال ۱۴۰۱ در استان صورت گرفت، گفت: شناسایی محدوده‌های امیدبخش معدنی در کردستان دستاورد ارزشمندی در راستای به فعلیت رساندن این ذخایر ارزشمند است.

زارعی‌کوشا از شناسایی پهنه‌های جدید معادن طلا در شهرستان سقز خبر داد و گفت: پهنه‌های خیلی خوب و قابل توجهی از معادن طلا در این شهرستان شناسایی شده که امیدواریم هرچه زودتر به حوزه واگذاری، اکتشاف و استخراج منتج شود.

وی ادامه داد: با رایزنی‌های صورت گرفته، مدیرعامل شستا متعهد شده است که تا آذرماه سال آینده معدن طلای سقز مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

استاندار کردستان با بیان اینکه کردستان از جمله استان‌هایی است که در سال ۱۴۰۱ توانست عدد مناسبی هم نسبت به گذشته استان و هم نسبت به دیگر استان‌ها در بهره‌مندی از حقوق دولتی معادن کسب کند، افزود: باید تلاش کنیم به عنوان استان معدنی، حقوق کامل این حوزه را استیفا کنیم.

وضعیت مجوزهای معدنی به تفکیک ماده معدنی، وصول حقوق دولتی به تفکیک شهرستان تا سال ۱۴۰۲، ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، وصول ۸۹۰ میلیارد تومان حقوق دولتی از ۳۶۱ معدن در استان از ابتدای امسال تاکنون، صدور ۳۵۶ پروانه بهره‌برداری معدنی در کردستان، اشتغال اسمی واحدهای معدنی کردستان بیش از پنج هزار و ۱۰۰ نفر و اشتغال واقعی این واحدها چهار هزار و ۱۳۹ نفر نیز از جمله دیگر مطالبی بود که در جلسه مذکور عنوان شد.

همچنین مقرر شد کارگروهی متشکل از چند دستگاه پیرامون اجرایی کردن قانون عوارض تا یک درصد معادن اقدام کند.

به گزارش ایمنا، ۱۹۶ واحد معدنی در کردستان فعال و ۱۵۹ معدن هم غیرفعال است، ضمن اینکه ۱۸ گونه ماده معدنی در استان تاکنون شناسایی شده است.

کد خبر 715313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.