روایتی از سال نوی میلادی در تنها روستای ارمنی‌نشین ایران

مردم روستای زرنه در بویین و میاندشت استان اصفهان، به عنوان تنها روستای ارمنی‌نشین ایران با برپایی جشن خود را برای آغاز سال جدید میلادی آماده می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، در سفری به شهرستان بویین و میاندشت، غربی‌ترین شهرستان استان اصفهان می‌رویم. هم‌زیستی مردم این شهرستان میان پنج قوم فارس، گرج، لر، ترک و ارمنی زبانزد است.

کمی آن طرف‌تر، روستایی به نام زرنه قرار دارد که تنها روستای ارمنی‌نشین کشور است و تمام ساکنان آن ارمنی و مسیحی هستند. در این روستا یک کلیسای تاریخی به نام «غوکاس» با قدمت ۲۵۰ سال وجود دارد که تاکنون چندین مرتبه مرمت شده است و هنوز هم اهالی روستا از این کلیسا برای دعا و برگزاری جشن استفاده می‌کنند.

این کلیسا ۵۰۰ متر مربع مساحت دارد و دارای ۳۰۰ متر مربع زیربنا است که دریچه بزرگی از فرهنگ و تمدن اقوام ایرانی را به روی گردشگران در شهرستان بویین میاندشت باز می‌کند. کلیسای تاریخی غوکاس از خشت، گل، سنگ و چوب ساخته شده است. نمای داخلی آن از گچ، نمای بیرونی کاهگل و سقفش با تیرهای چوبی پوشیده شده و بر ۱۲ ستون چوبی با ارتفاع شش متر استوار شده است.

استقبال ساکنان روستای ارمنی‌نشین ایران از سال نو میلادی

میزبانی مردم روستای زرنه گواه همزیستی ادیان در این خطه است

روستای زرنه ۱۰۲ نفر جمعیت دارد که ۵۹ نفر آن‌ها مرد و ۴۳ نفر زن هستند و به صورت مسالمت‌آمیز با همسایگان اطراف که مسلمان هستند، رفت و آمد دارند. در این روستا چندین عید مختص ارامنه برگزار می‌شود که می‌توان به عید پاک، عید تولد حضرت مسیح (ع) و کریسمس اشاره کرد.

در آستانه این ایام، اهالی روستا درخت کریسمس را در منازل خود و داخل ساختمان کلیسای غوکاس آماده و از میهمانان پذیرایی می‌کنند و با دید و بازدید عید را به یک دیگر شادباش می‌گویند. میزبانی و میهمان‌نوازی مردم روستای زرنه گواه هم‌زیستی ادیان در این خطه است.

کلیسای غوکاس سالانه میزبان بیش از چهار هزار گردشگر است

سالانه بین چهار تا پنج هزار گردشگر از این کلیسای قدیمی بازدید می‌کنند و در ایام جشن میلاد حضرت مسیح (ع) و آغاز سال نوی میلادی، این روستا پذیرای ۱۵۰۰ گردشگر از نقاط مختلف کشور است. مردم روستای زرنه در این روزهای سرد زمستانی به استقبال سال ۲۰۲۴ رفته‌اند و با شور و شوق آماده آغاز سال جدید میلادی هستند.

اهالی روستا در کنار غذاهای معروف در این ایام همچون خوراک ماهی و کوکو با غذای سنتی پارنج به استقبال سال جدید می‌روند. عطر و طعم این غذای سنتی تداعی‌کننده سفرهای ساده در تاریخ این خطه کهن است که هر دانه آن سخاوت خاک این دیار را در خود نهفته دارد.

استقبال ساکنان روستای ارمنی‌نشین ایران از سال نو میلادی

مردم این روستا در کنار تزئین کاج و گوی‌های درخشان رنگی با پختن غذاهای مخصوص از جمله غذای پارنج سال نوی میلادی را جشن می‌گیرند.

هم‌زمان با جشن تولد حضرت مسیح (ع)، آئین‌های مردم روستا با دید و بازدید و تبریک گفتن آغاز می‌شود و به دلیل اینکه فصل سرما آغاز شده است و دیگر فرصت کشت و کار نیست، مردم این روستا به همنشینی با خانواده و همسایگان خود می‌پردازند.

کد خبر 715142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پریا IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    0 0
    این همه راه رفتی تا بویین میاندشت؛ نتیجه همین چندخط گزارش بوده که با سرچ تو اینترنت هم می شد پیدا کرد و فهمید؟ حداقل جالب تر و جذابترش می کردی