توضیح رئیس کمیته استیناف درباره بازگشت امتیازات سپاهان و پرسپولیس

رئیس کمیته استیناف در خصوص تصمیم این کمیته برای بازگشت امتیازات کسر شده از تیم‌های سپاهان و پرسپولیس توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علیرضا صالحی ساعتی پس از انتشار حکم کمیته استیناف، در گفت‌وگو با یک برنامه تلویزیونی درباره معیار کمیته انضباطی برای کسر چهار امتیاز از سپاهان و یک امتیاز از پرسپولیس و معیار کمیته استیناف برای شکستن این آرا، در شرایطی که با وجود بازگشت امتیازها همچنان جرایم مالی باقی مانده است، اظهار کرد: در ابتدا لازم است بگویم با صدور حکم با هجمه‌هایی مصادف شدیم. نمونه‌اش هم صدور بیانیه باشگاه استقلال بود. در شرایطی که علی خطیر کمتر از دو سال قبل با رأی کمیته اخلاق محروم شده بود، اما همین کمیته استیناف با بررسی قوانین، دلایل و مدارک او را تبرئه کرد؛ شب گذشته هم انواع توهین‌ها را از طرف باشگاه او شاهد بودیم.

وی افزود: درباره رأی صادره کمیته استیناف خلط مبحث انجام می‌شود و دو دستورالعمل داریم؛ دستورالعمل ناظر بر قرارداد بازیکنان و مربیان با باشگاه‌ها که برای فصل ۱۴۰۳_۱۴۰۲ است. در این دستورالعمل آمده قراردادهایی که بین باشگاه با بازیکنان، مربیان، پزشکان و سایر عوامل تیم منعقد می‌شود، باید برخی اصول رعایت شود. دستورالعمل بعدی در مورد سقف بودجه باشگاه‌های لیگ برتری است.

رئیس کمیته استیناف فدراسیون فوتبال عنوان کرد: این دو مورد آئین‌نامه‌های مجزا دارند، نباید آن‌ها را با یکدیگر ادغام کرد. آنچه در پرونده وجود داشت و گزارش کارگروه بود، رعایت نشدن دستورالعمل ناظر بر قراردادها است. برخی اصول در قرارداد باید رعایت شود. در این گزارش اصلاً اشاره‌ای به این نشده که سقف را رعایت کردید یا به چه میزان و ترتیبی بوده است.

صالحی خاطرنشان کرد: وقتی پرونده را بررسی کردیم به این نتیجه رسیدیم که سپاهان برای فصل جاری سقف را رعایت کرده که مجوز حضور در مسابقات را گرفته است. اگر غیر از این بود، هیچ‌وقت چنین مجوزی برای این باشگاه صادر نمی‌شد؛ برای پرسپولیس و سایر باشگاه‌ها نیز همین‌طور است. آنچه تخلف گزارش شده، رعایت نکردن دستورالعمل ناظر بر تنظیم قراردادها است. به‌طور مثال پنج فقره رعایت نکردن دستورالعملی که برای باشگاه سپاهان گزارش شده است و در رأی ما هم قید شده است، نشان می‌دهد نباید قرارداد دو بازیکن با ارز درج می‌شد یا در مورد سایر نفرات باشگاه باید پرداخت مالیات را برعهده بگیرد.

وی عنوان کرد: اگر می‌خواهند برای سال آینده قرارداد تنظیم کنند، باید ۲۵ درصد طبق شرایطی به قرارداد اضافه شود. مثلاً تا اردیبهشت سال آینده اعلام کنند آیا می‌خواهند این کار را انجام دهند یا خیر؟ ضمن اینکه نباید باشگاه پرداخت به کارگزار بازیکن داشته باشد. وقتی با چنین گزارشی مواجه می‌شویم یا اعتراضی صورت می‌گیرد، می‌بینیم در انتهای حکم کمیته انضباطی آمده است قراردادهایی که تنظیم شده است باید مطابق بر دستورالعمل ناظر بر قراردادها اصلاح شود، در غیر این صورت با تنبیهات مواجه می‌شوید.

رئیس کمیته استیناف فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که آیا باشگاه‌ها فقط باید برای جریمه مبلغی پرداخت کنند تا این مشکلات برطرف شود، گفت: در مقررات انضباطی فدراسیون آمده است که اگر دستورالعمل را رعایت نکنید، باید جریمه دهید؛ یا باید مر قانون را اجرا کنیم یا نمی‌خواهیم این کار را انجام دهیم.

صالحی درواکنش به اینکه آیا حکم کمیته انضباطی اشتباه بود، توضیح داد: ما حکم صادر کردیم‌. هیچ‌وقت نمی‌گوییم رأی کمیته بدوی اشتباه بود، بلکه می‌گوییم نظر قضائی ما بر این است و حکم قضائی قبلی که مطابق مقررات نیست، نقض می‌شود.

صالحی درباره اینکه آیا در مقررات آمده است که سپاهان باید ۴۰ میلیارد پرداخت کند، گفت: بله‌؛ جزای نقدی را می‌توان اعمال کرد، متر و معیاری برای این موضوع نیست، اما دلخواه هم نیست‌.

وی درباره گلایه باشگاه استقلال مبنی بر اینکه به دلیل نقض محرومیت خطیر توسط کمیته استیناف، اکنون نباید چنین حکمی صادر شود، اظهار داشت: خطیر، مدیرعامل استقلال است و وظیفه دارد از باشگاهش دفاع کند، اما با رعایت موازین قانونی و بدون توهین و افترا. باشگاه استقلال می‌گوید قانون‌شکنان با جریمه نقدی سنگینی مواجه شدند. در هیچ جای قانون و مقررات نیامده است که به خاطر این مسائل باید از باشگاهی امتیاز کسر شود. به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید در سپاهان و پرسپولیس بازیکن غیرمجازی ببینید که به خاطر استفاده از او امتیاز کسر شود.

رئیس کمیته استیناف تاکید کرد: در بخش پایانی رأی کمیته انضباطی هم قید شده است که باشگاه‌ها باید قراردادها را اصلاح کنند.

صالحی درباره اینکه آیا گولسیانی مالیات پرداخت کرده است که حکم به بازگشت امتیاز به پرسپولیس را داده‌اند، پاسخ داد: رسیدگی به این موضوع با مودی مالیاتی است‌، من مودی مالیاتی نیستم. ضمن اینکه احکام پرسپولیس و سپاهان با هم تفاوت دارد. این اصلاح قرارداد باید صورت بگیرد. آنچه در رأی کمیته انضباطی آمده است را ما نیز اعمال کردیم، اما در هیچ جای قانون کسر امتیاز نیامده است.

وی درباره اینکه آیا باشگاه‌ها می‌توانند به رأی کمیته استیناف اعتراض کنند، گفت: بله می‌توانند به دادگاه CAS اعتراض کنند.

کد خبر 715078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.