بودجه سینما ۴۰۰ میلیارد تومان است / دفاتر سینمای جوان تجهیز می‌شود

رئیس سازمان سینمایی کشور کل بودجه سینمای ایران را ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این رقم برای حوزه سینما بسیار کم است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، محمد خزاعی بعدازظهر امروز -سه‌شنبه پنجم دی- در جلسه پرسش و پاسخ با سینماگران استان اظهار کرد: در همه استان‌ها بحث اشتغال و معیشت و زیرساخت و توسعه مطرح است و این موارد از دغدغه‌های اساسی سینماگران به شمار می‌رود.

وی افزود: ابتدای مدیریت من سینما شرایط خوبی نداشت؛ یکی از دلایل رکود به علت شیوع بیماری کرونا بود که باعث شد سینماها تعطیل شود و کسی تمایلی برای سرمایه‌گذاری نداشته باشند، بیشتر افراد معتقد بودند سینماها به این زودی رونق نمی‌گیرد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بدون احیای سینما انجام کار فرهنگی و برگزاری جشنواره نشدنی بود، در حالی که در اسفند ۱۴۰۱ اغلب سینماداران و اهالی سینما اعلام ورشکستگی کرده بودند، اما شاهد هستیم سینما دوباره رونق گرفته و فروش و استقبال از ۱۰ و حتی بیست سال گذشته امسال در آن بهتر است. در واقع ما اول باید سینما را احیا می‌کردیم و بعد به زیرساخت‌ها می‌پرداختیم.

خزاعی اضافه کرد: ما در سازمان سینمایی نگاه‌مان به شهرستان‌ها جدی تر است، همین سفرهای استانی ناشی از این اهمیت است و این سفرها در برنامه ریزی و تصمیم گیری ها قطعاً مؤثر است.

وی تاکید کرد: در حوزه زیرساخت مثلاً احیا سینماهای متروکه و ساخت سینما در شهرستان‌ها با معرفی سرمایه گذاران اهتمام ورزیدیم هرچند زیر ساخت ما از بسیاری کشورها پایین‌تر است ولی وقتی توسعه اتفاق بیفتد می‌شود به زیرساخت‌ها هم پرداخت. علاوه بر اینکه سینما خودش فضای اجتماعی جدید است که در تفریح و اوقات فراغت و کاهش آسیب‌های اجتماعی و… تأثیر دارد و به این لحاظ نیز حائز اهمیت است.

رئیس سازمان سینمایی کشور با تاکید بر اینکه بودجه سینما جوان مستقل است، گفت: ۷۰ درصد بودجه برای شهرستان‌ها در نظر گرفته شده و تمام دفاتر سینمای جوان تجهیز خواهند شد و این کار در مرحله اداری است.

خزاعی ادامه داد: کارگردان اولی‌ها قبلاً اگر پول نداشتند نمی‌توانستند فیلم بسازند، امروز اما این طور نیست و با امکاناتی که به آنها می‌دهیم و همینطور صدور مجوز برای تهیه کنندگان در شهرستان‌ها این معضل رفع شده است.

وی با تاکید بر اهمیت سینمای بومی اشاره کرد: این نگاهی است تا صنعت سینما در شهرستان‌ها شکل بگیرد، امروز فیلمسازان استانی ما در جشنواره‌ها حضور دارند و با احیای صنعت سینما در استان و اقدامات دیگر سینمای فولکلوریک شکل گرفته است که این به همت شما برمی‌گردد.

معاون وزیر ارشاد با بیان اینکه معتقدم گوهرهای بسیاری در شهرستان داریم، گفت: هیچ وقت نگاه جدی به شهرستان‌ها نشده کمک‌ها در سازمان سینمایی فارابی و سینمای جوان و استفاده از امکانات استانی همه در راستای تولید آثار فاخر در شهرستان‌ها است.

خزاعی کل بودجه سینمای ایران را ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این رقم برای حوزه سینما بسیار کم است. با اتفاقاتی که در سال ۱۴۰۳ صورت می‌گیرد توسعه اتفاق خواهد افتاد، تهیه کنندگی حل خواهد شد، تجهیز دفاتر سینمای جوان صورت خواهد گرفت، اما در نهایت ساخت فیلم به جدیت و پشتکار خود شما بستگی دارد.

وی ادامه داد: ساخت هر فیلمی سختی‌های خودش را دارد، حتی برای کارگردانان نامی هم همه شرایط مهیا نیست، بسیاری چند سال منتظر تأمین بودجه یا مراحل تحقیق می‌مانند. با این همه توجهی که اکنون به فیلم‌سازی در استان‌ها می‌شود، در این ۴۰ سال نشده است.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به بعضی نظرات درباره ناامیدی و مهاجرت گفت: شرایط اقتصادی همه جای دنیا بد است، شرایط فیلمسازان پس از مهاجرت شاید در کوتاه مدت خوب باشد، اما در دراز مدت این‌طور نیست. این کشور مال ماست بمانید و بسازید، ناامیدی معنا ندارد سختی همیشه بوده است.

کد خبر 714963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.