شهادت یار حاج قاسم

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه پنجم دی ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قرارداد تجاری بی‌سابقه ایران و ۵ کشور اوراسیا» نوشت: روز گذشته موافقت‌نامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا پس از ۳۰ دور مذاکره در سن‌پترزبورگ روسیه امضا شد. این موافقت‌نامه اقتصاد ایران را به بازار بیش از ۳۸۸ میلیارد دلاری با جمعیت ۱۸۳ میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی هزار و ۹۰۰ میلیارد دلار و همچنین رتبه اول در تولید نفت، رتبه دوم در تولید گاز و رتبه چهارم در تولید برق، وصل کرده است. این موافقت‌نامه که در تاریخ تجاری ایران بی‌سابقه بوده و با همت دولت سیزدهم به سرانجام رسیده است، برای اجرا و قانون شدن نیازمند تصویب در مجلس شورای اسلامی و همچنین مجالس پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا (بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان) است.

آن‌طور که پیش‌بینی شده، مفاد موافقت‌نامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا در مجلس یازدهم و با فوریت مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پس از نهایی شدن توافقنامه تجارت آزاد، ۸۷ درصد کد تعرفه کالاهای تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا صفر خواهد شد و افزایش مناسبات فیمابین، امکان استفاده حداکثری از پتانسیل و بازار بزرگ کشورهای اوراسیا را برای کشورمان فراهم خواهد آورد. این توافقنامه نخستین توافقنامه چندجانبه تجارت آزاد ایران است که پیش‌بینی می‌شود با اجرایی شدن آن تجارت ایران با کشورهای عضو این اتحادیه تا پنج سال آینده حداقل به ۲۰ میلیارد دلار برسد. این اتحادیه که به سرعت در حال امضای موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد با قطب‌های اقتصادی آسیا است، می‌تواند مسیر روشنی را برای تجار و فعالان اقتصادی فراهم کند.

شهادت یار حاج قاسم

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۵۰۰۰ نظامی صهیونیست هدف قرار گرفته‌اند، از فرماندهان تیپ تا فرماندهان گردان» نوشت: «یحیی سنوار»، فرمانده شاخه نظامی حماس بالاخره سکوت خود را شکست و در هشتادمین روز جنگ غزه کارنامه درخشان گردان‌های قسام را منتشر کرد. ۵۰۰۰ نظامی صهیونیست از جمله ۳ فرمانده تیپ، ۴ فرمانده گردان و ده‌ها افسر و درجه‌دار هدف قرار گرفته و همه آنها کشته، زخمی یا معلول شده‌اند. ۷۵۰ خودروی زرهی از جمله تانک و نفربر صهیونیست‌ها نیز در این مدت منهدم شده‌اند.

شهادت یار حاج قاسم

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود تیتر «۲۰ هزار یمنی آموزش‌دیده مهیای ورود به جنگ غزه» را برگزید و نوشت: ۲۰ هزار نیروی مردمی یمن بعد از پایان یک دوره نظامی موسوم به طوفان‌الاقصی، حمایت کامل خود را از مردم فلسطین اعلام و تأکید کردند برای مبارزه در کنار فلسطینیان به منظور آزادسازی خاک فلسطین آماده هستند. حزب‌الله لبنان هم به صراحت هشدار داد که هرگونه تحولی در جبهه جنوب، انعکاس رفتار صهیونیست‌ها خواهد بود و آن‌ها باید منتظر دو پاسخ باشند.

ارتش یمن از زمان تشدید حملات ارتش اسرائیل به نوار غزه، حمایت کامل خود را از مردم فلسطین اعلام کرده و بندر «ایلات» در جنوب فلسطین اشغالی را طی چندین عملیات مورد حمله پهپادی و موشکی قرار داده و همچنین از عبور کشتی‌های اسرائیلی و کشتی‌هایی که مقصد آن‌ها اراضی اشغالی فلسطین بوده، از تنگه باب‌المندب جلوگیری کرده است. یمنی‌ها در تازه‌ترین اقدام علیه اشغالگران درباره قطع اینترنت هشدار داده‌اند. آن‌ها با اعلام اینکه کابل‌های اینترنت جهانی که شرق و غرب را به هم متصل می‌کند از زیر دریا در باب‌المندب می‌گذرد، اعلام کردند: «چنانچه جنگ متوقف نشود برای عصر حجر واقعی آماده شوید.»

شهادت یار حاج قاسم

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شهادت یار حاج قاسم» نوشت: در حمله موشکی جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی به دمشق «سردار سرتیپ پاسدار سیدرضی موسوی» از مستشاران نظامی باسابقه سپاه در سوریه به درجه رفیع شهادت نائل آمد. روابط‌عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شب گذشته در اطلاعیه‌ای از شهادت سیدرضی موسوی از مستشاران نظامی قدیمی سپاه در سوریه خبر داد.

هر کس در سال‌های اخیر یک بار سوریه رفته باشد، اگر سیدرضی را ندیده، حتماً اسمش را شنیده است. سردار «سیدرضی موسوی» یکی از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین فرماندهان سپاه در سوریه مسئول لجستیک سپاه در این کشور بود که ۳۰ سال در سوریه حضور داشت. ایشان در حمله عصر روز گذشته جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به منطقه زینبیه در حومه دمشق به شهادت رسید. او از جمله دوستان نزدیک سردار شهید سپهبد «حاج‌قاسم سلیمانی» و از آخرین افرادی بود که ساعاتی قبل از شهادت حاج‌قاسم با او بود و حاج‌قاسم نیز در حقش دعا کرده بود به شهادت برسد.

شهادت یار حاج قاسم

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «گل یا پوچ اوراسیا» نوشت: ایران و شماری از کشورهای بلوک شرق، موسوم به اوراسیا روز دوشنبه، چهارم دی ۱۴۰۲ در سن‌پترزبورگ موافقت‌نامه تجارت آزاد امضا کردند. موافقت‌نامه‌ای که از نظر ایران راهکاری برای دور زدن تحریم‌های غرب است. دولت سیزدهم معتقد است که حجم تجارت با این کشورها به حدود دوبرابر رسیده و امیدوار است که با حذف تعرفه‌های گمرکی با این کشورها صادرات و ارزآوری را بهبود دهد. بااین‌حال بررسی دقیق آمارهای گمرک حاکی از آن است که نه‌تنها حجم تجارت با اوراسیا دوبرابر نشده و تغییر محسوسی نداشته که تراز تجاری منفی است و واردات از این کشورها بر صادرات می‌چربد. ایران پیش از این در ابتدای دهه ۹۰، موافقت‌نامه تجارت ترجیحی را با ترکیه امضا کرده بود اما حاصل آن، باز شدن دروازه‌های واردات بی‌رویه به کشور و متضرر شدن صنایع داخلی بود، بی‌آنکه بتواند تأثیر چشمگیری بر حجم صادرات کشور داشته باشد.

شهادت یار حاج قاسم

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «بی‌ثباتی در اقتصاد ۲۰۲۴» را برگزید و نوشت: اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴ با خطر فزاینده بی‌ثباتی مواجه است. از نگاه نیویورک‌تایمز دو جنگ پر شدت در اوکراین و غزه و همچنین برگزاری ۵۰ انتخابات در سال جدید میلادی، اقتصاد جهانی را به بحران دهه ۱۹۳۰ نزدیک می‌کند. خطر بازگشت برخی کشورهای غربی به دامن پوپولیسم حتی می‌تواند روند تجارت جهانی را کند و متوقف سازد و این با ریسک‌های بزرگ همراه خواهد شد.

شهادت یار حاج قاسم

کد خبر 714755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.