از خودگذشتگی کشاورزان شرق اصفهان به منظور تأمین حقابه تالاب گاوخونی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از همراهی کشاورزان شرق اصفهان و سازمان‌های مردم نهاد در تأمین حقابه تالاب گاوخونی، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، احمدرضا لاهیجان زاده ضمن اشاره به اینکه تأمین حقابه تالاب گاوخونی یکی از مطالبات اساسی سازمان حفاظت محیط زیست از وزارت نیرو است، اظهار کرد: خشکی تالاب گاوخونی نتیجه‌ای جز طغیان ریزگردها به استان‌های اصفهان، تهران و یزد نخواهد داشت.

وی ادامه داد: از این رو اداره کل حفاظت محیط زیست استان، حقابه تالاب بین‌المللی گاوخونی را به عنوان یک مطالبه مردمی و ملی دنبال می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بیان کرد: در بازگشایی اخیر زاینده‌رود برای کشاورزان غرب و شرق اصفهان و با تأکید استاندار اصفهان و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بخشی از حقابه تالاب گاوخونی نیز تأمین شد.

لاهیجان زاده خاطرنشان کرد: انتظار می‌رفت بیش از ۲۰ میلیون مترمکعب حقابه تالاب گاوخونی تأمین شود که این مهم رقم نخورد اما مرطوب شدن بستر تالاب نیز حرکت رو به جلویی بود که با پیگیری اداره کل حفاظت محیط زیست، انجمن‌های محیط زیست استان، نیروهای خودجوش مردمی و از خودگذشتگی کشاورزان شرق اصفهان رقم خورد.

وی ادامه داد: کشاورزان شرق اصفهان در حفاظت و حراست از جریان زاینده رود تا تالاب همکاری بسیار مؤثری را با تیم‌های گشت و نظارت آب منطقه‌ای و محیط زیست داشتند و جمعی از کشاورزان بمنظور تأمین حقابه تالاب گاوخونی از حقابه خود گذشتند و با مسدود کردن ورودی زمین‌های کشاورزی خود اجازه دادند تا تالاب گاوخونی نیز از زاینده رود بهره‌مند شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: این اقدام فداکارانه کشاورزان شرق اصفهان و علی الخصوص کشاورزان ورزنه جای تقدیر دارد و نشان دهنده پای‌بندی کشاورزان اصفهان به مسئولیت اجتماعی و محیط زیست است.

لاهیجان زاده افزود: ورود زاینده‌رود حتی به میزان کم، به تالاب گاوخونی می‌تواند در رهاسازی‌های بعدی تأثیر مطلوبی در آبگیری تالاب داشته باشد، این رهاسازی اولیه منجر به سیراب شدن اولیه بستر رودخانه شد.

وی در پایان عنوان کرد: هرچند که پاییز امسال آنگونه که پیش‌بینی شده بود پربارش نبود اما امیدواریم با بارش‌های زمستان و بالاخص دی ماه، زمینه رهاسازی زاینده رود در زمستان و اوایل فروردین سال آینده و تأمین حقابه تالاب بین‌المللی گاوخونی فراهم شود.

کد خبر 714705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.