تغییر نقش افراد پس از بازنشستگی و لزوم سازگاری با آن / برای دوران سالمندی برنامه‌ریزی کنید

روان‌شناس بالینی با اشاره به تغییر نقش افراد پس از بازنشستگی و لزوم سازگاری با آن گفت: افراد باید برای دوران سالمندی خود برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند تا دوران بازنشستگی آن‌ها به‌گونه‌ای بهتر طی شود.

حمید نصیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص لزوم توجه به سپری شدن اوقات فراغت افراد سالمند در دوران بازنشستگی اظهار کرد: از سن ۶۰ سال به بالا، افراد از نظر شغلی وارد دوره بازنشستگی می‌شوند و با توجه به اینکه فرد از چه سنی شغل خود را آغاز کرده و در کدام محیط، با چه میزان حجم کار فعالیت داشته است، ممکن است بازنشستگی او در اواسط میان‌سالی هم اتفاق بیفتد.

وی افزود: با توجه به افزایش طول عمر بشر به‌خصوص در قرن اخیر، نکته بسیار مهم، توجه به فرایند بازنشستگی افراد سالمند است و بر اساس مطالعات انجام شده افراد به‌طور تقریبی یک‌چهارم (۲۵ درصد) عمر خود را پس از بازنشستگی سپری می‌کنند.

روان‌شناس بالینی اضافه کرد: بازنشستگی مصادف با انتهای زندگی و تعطیل شدن بسیاری از فعالیت‌ها نیست و نوع برخورد افراد با این پدیده در دوران سالمندی مهم است، بازنشستگی فرایندی طولانی است و نیمی از افراد میانسال که در دوره بازنشستگی قرار می‌گیرند، برای دوران فراغت بازنشستگی برنامه‌ریزی ندارند.

وی با بیان اینکه تحقیقات نشان داده است افرادی که برای دوران بازنشستگی برنامه‌ریزی می‌کنند، رضایتمندی بالاتری دارند، تاکید کرد: افراد باید برای دوران سالمندی خود برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند تا دوران بازنشستگی آن‌ها به‌گونه‌ای بهتر طی شود.

نصیری ادامه داد: بسیاری از افراد پس از اینکه بازنشسته می‌شوند، به فکر می‌افتند که در این دوران مشغول چه فعالیتی شوند، بیکاری و داشتن وقت زیاد بدون مشغله کاری، بسیاری از افراد را دچار پوچی، احساس مفید نبودن و بیهودگی می‌کند.

نقش فرزندان و اطرافیان در حمایت روانی بازنشستگان و سالمندان

وی تصریح کرد: تندرستی از دیگر مسائل مهم در دوران بازنشستگی است و افراد باید پیش از رسیدن به این مرحله به آن توجه کنند؛ هنگامی که سن فرد بالاتر می‌رود، از نظر بدنی و ذهنی، توانمندی‌های جوانی او رو به افول می‌رود.

روان‌شناس بالینی افزود: در دنیای امروز که با پدیده افزایش وزن، تغذیه نامناسب و بیماری‌های متفاوت مواجه هستیم، توجه زیاد برای وضعیت تندرستی و داشتن پیری سالم حائز اهمیت است، نباید پس از بازنشستگی افراد به فکر این مسئله باشند و لازم است حداقل ۱۰ سال پیش از بازنشستگی برای سلامت و تندرستی دوران بازنشستگی خود برنامه‌ریزی کنند.

وی گفت: در دوران بازنشستگی نقش افراد تغییر پیدا می‌کند و آن‌ها باید توان سازگاری با نقش جدید خود را داشته باشند و با استرس‌های جدید پیش آمده در این دوره از زندگی مقابله کنند، افراد باید در این مرحله از زندگی با دوستان و خانواده ارتباط داشته باشند و تنهایی و انزوا را انتخاب نکنند.

نصیری با بیان اینکه بخشی از حمایت‌های اجتماعی و روانی بازنشستگان و سالمندان از جانب فرزندان و سایر اطرافیان آن‌ها تأمین می‌شود، اضافه کرد: داشتن تفریح و سرگرمی‌های سالمندان، ورزش روزانه و گذراندن اوقات با خانواده در دوران بازنشستگی  اهمیت بالایی دارد.

کد خبر 714636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک رهگذر IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 0
    با سلام - بازنشستگی دوران طلایی است که نصیب خیلی ها نمی شود لذت آزادی عبادت سفرهای زیارتی فراوان مسجد شب زنده داریها به خانواده رسیدن آشپزی کردن که هنری ست والا که خیلی ها بهره آنچنانی از آن ندارند ببخشید اگر زیاده روی شد خواستم صادقانه نوشته باشم آرزو دارم همیشه سلامت و تندرست باشید و ایام به کامتان شیرین وگوارا