اهواز آلوده‌ترین شهر در کشور / هوای ۲۶ کلان‌شهر سالم و پاک ثبت شد

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلودگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شهرها در چه سطحی از آلودگی قرار دارند، بنابراین لازم است بدانیم امروز شهر اهواز ناسالم برای عموم ثبت شده است و هوای ۲۶ شهر نیز سالم و پاک ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _دوشنبه چهارم دی_ بیندازیم، می‌توان میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کرد، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است که بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست، امروز هیچ‌کدام از کلان‌شهرها همچون دیروز در موقعیت خطرناک (قهوه‌ای) و بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد، اما شهر اهواز با شاخص ۱۵۱ در وضعیت ناسالم (قرمز) است، البته این استان روز گذشته در وضعیت سالم (زرد) بود.

بر این اساس، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای زاهدان با شاخص ۱۱۹ و شیراز با شاخص ۱۰۲ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد، به طوری که روز گذشته هیچ‌کدام از شهرها با هوای ناسالم (نارنجی) ثبت نشدند، این دو استان روز گذشته در موقعیت سالم (زرد) بودند.

به این ترتیب، امروز سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهرهای اصفهان با شاخص ۸۵، بوشهر با شاخص ۶۲، تهران با شاخص ۵۸، شهرکرد با شاخص ۵۸، بیرجند با شاخص ۷۷، مشهد با شاخص ۸۰، بجنورد با شاخص ۵۵، سمنان با شاخص ۹۷، قزوین با شاخص ۵۷، خرم‌آباد با شاخص ۵۳، اراک با شاخص ۷۵، بندرعباس با شاخص ۶۱ و یزد با شاخص ۵۳ وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا روز گذشته در ایستگاه کلان‌شهرهای اصفهان، کرج، ایلام، بوشهر، تهران، شهرکرد، بیرجند، مشهد، بجنورد، اهواز، زنجان، سمنان، زاهدان، شیراز، قزوین، رشت، خرم‌آباد، اراک و بندرعباس در وضعیت هوای سالم (زرد) بودند.

لازم است بدانیم؛ امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهرهای تبریز با شاخص ۲۵، ارومیه با شاخص ۱۳، اردبیل با شاخص ۱۹، کرج با شاخص ۴۸، ایلام با شاخص ۳۴، زنجان با شاخص ۳۳، قم با شاخص ۳۵، سنندج با شاخص ۲۱، کرمان با شاخص ۳۶، کرمانشاه با شاخص ۴۳، یاسوج با شاخص ۳۷، رشت با شاخص ۳۷ و همدان با شاخص ۱۲، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد.

بر این اساس کیفیت هوا روز سوم دی در شهرهای تبریز، ارومیه، اردبیل، قم، سنندج، کرمانشاه، یاسوج، همدان در وضعیت پاک (سبز) ثبت شدند.

به این ترتیب، شرایط امروز کیفی هوای در کلان‌شهرهای گرگان، ساری و یزد ثبت نشده است، اما روز گذشته شهرهای کرمان، گرگان، ساری و یزد بدون داده ثبت شد.

در نهایت، بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از کلان‌شهر همچون دیروز در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش)، اما یک شهر ناسالم (قرمز)، دو کلان‌شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۳ شهر سالم (زرد)، تعداد ۱۳ کلان‌شهر پاک (سبز) و سه شهر بدون داده ثبت شده‌اند، به طوری که روز گذشته هیچ‌کدام از کلان‌شهرها ناسالم (قرمز) و ناسالم (نارنجی) قرار نداشتند، تعداد ۱۹ شهر سالم (زرد)، هشت کلان‌شهر در شرایط پاک (سبز) و چهار شهر بدون داده بودند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 714529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.