جایزه ادبی جلال آل‌احمد به ۴۰۰ میلیون تومان رسید

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: جایزه برگزیدگان شانزدهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد امسال به ۴۰۰ میلیون تومان رسید و شایستگان تقدیر که در دوره قبل ۵۰ میلیون تومان دریافت می‌کردند، در این دوره ۱۰۰ میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پیش از ظهر امروز _یکشنبه، سوم دی_ در نشست خبری شانزدهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد یکشنبه سوم دی ۱۴۰۲ در خانه کتاب و ادبیات برگزار شد؛ در این نشست علی رمضانی مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، گل‌علی آقابابایی‌پور معروف به گل‌علی بابایی دبیر علمی شانزدهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد و حامد محقق معاون شعر و ادبیات خانه کتاب حضور داشتند.

در ابتدا آقابابایی‌پور با تاکید بر حق‌الناسی که بر گردن داوران این جایزه است، اظهار کرد: داوران می‌دانستند باید برای تمام آثار حقی درنظر گرفته شود و در این راستا باید در نظر داشت روند جایزه جلال اینگونه است که دبیر علمی تأثیری در انتخاب داوران ندارد؛ در مجموع داوران خوب و معتقد بودند و بر حق‌الناس توجه داشتند و بار اصلی تفکیک آثار بر دوش دبیرخانه است، از ۱۶ آبان داوری در حوزه نقد ادبی شروع شد، که بیشترین تعداد آثار را داشت.

وی با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری در برخی حوزه‌ها دشوار بود، افزود: داوری هیئت علمی در هر بخش راهگشا بود، البته نمی‌توان گفت که کار بی‌نقص است؛ در این دوره بخش ویژه و بخش جنبی فعالیت دارد، بخش ویژه برای آرمان فلسطین است و در آن آثار با موضوع فلسطین جمع‌آوری شده است. بخش جنبی در حوزه ویراستاری است، زیرا یکی از اهداف جایزه جلال پاسداری از زبان فارسی است.

دبیر علمی شانزدهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد درباره کیفیت آثار شانزدهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد در رمان بیان کرد: از نظر کمی آثار خوب بود اما در بخش رمان نقص‌های داریم که اینجا نمود پیدا می‌کند اما در این دوره اثر برگزیده خواهیم داشت.

در بخشی دیگر نیز علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به دوره‌های آموزشی آل‌جلال که در شهرهای مختلف برگزار می‌شود، اظهار کرد: شانزدهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد همزمان شد با یکصدمین سالگرد جلال که برنامه‌هایی برگزار شد، به همین مناسبت ۱۱ آذر ماه نشست ادبی در طالقان با حضور همشهریان جلال برگزار شد.

وی با اشاره به اجتماع نویسندگان داستانی که پیش از اختتامیه جایزه جلال آل‌احمد برگزار خواهد شد، ادامه داد: جلال آل‌احمد هر سال دستاوردی برای ما دارد و امسال مجموعه دبیرخانه و خانه کتاب تصمیم گرفت به کتاب ولایت عزرائیل نوشته جلال آل‌احمد به دلیل اتفاق‌هایی که در غزه افتاد، توجه خاص کند.

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به سفر جلال آل‌احمد به اسرائیل توضیح داد: اسرائیلی‌ها در آن دوران روشنفکران را برای توجیه اقدامات خود دعوت می‌کردند؛ جلال در نوشته‌های خود به برخی از اتفاق‌های آن روزها اعتراض می‌کند.

رمضانی با تاکید بر تلاش خانه کتاب و ادبیات برای برگزاری مناسب جایزه جلال آل‌احمد توضیح داد: تلاش می‌کنیم تمام ظرفیت‌های خانه کتاب و ادبیات ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای شناساندن آثار جلال و آثاری که برای دبیرخانه فرستاده می‌شود، انجام دهیم، موضوع آداب برگزاری و میزان جوایز هم شاهد دیگر این دیدگاه است.

وی یادآور شد: بعد از بررسی آثار، در جلسه نهایی علاوه بر سه داور هر بخش، دبیرعلمی و یک نفر از هیأت علمی نتایج را بررسی می‌کنند که در این جلسه هر کدام از نفرات یک رأی دارند.

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با بیان اینکه برگزیدگان دوره قبل ۲۵۰ میلیون تومان دریافت می‌کردند، ادامه داد: جایزه برگزیدگان شانزدهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد امسال به ۴۰۰ میلیون تومان رسید و شایستگان تقدیر که در دوره قبل ۵۰ میلیون تومان دریافت می‌کردند، در این دوره ۱۰۰ میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

مقایسه آثار ارسال شده در دوره پانزدهم و شانزدهم جلال

پس از آن نیز حامد محقق معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب با اشاره به اینکه معاونت شعر و ادبیات از اواخر تیرماه اقدامات خود در حوزه جایزه جلال را به صورت جدی شروع کرده است، اظهار کرد: در این دوره در بخش مستندنگاری ۸۹۳ عنوان، در بخش داستان کوتاه ۴۴۳ عنوان، در بخش رمان، ۱۴۷۰ عنوان و در بخش نقد ادبی ۸۳ عنوان کتاب به دبیرخانه رسید. در مجموع ۲۸۸۹ کتاب به دبیرخانه ارسال شد. در این دوره سه ناشر غیر تهرانی و دو نویسنده شهرستانی نیز نامزد نهایی شده‌اند و سه نامزد نیز قلم اولی هستند. همچنین در میان نامزدهای نهایی چهار استاد دانشگاه هستند.

وی در بررسی آثاری که در این دوره به دبیرخانه ارسال شده با آثار دوره قبل بیان کرد: در دوره قبل در بخش رمان ۱۵۰۸ اثر، در بخش داستان کوتاه در دوره قبل ۴۰۱ اثر، در بخش مستندنگاری ۶۹۰ اثر و در بخش نقد ادبی ۷۷ اثر ارسال شده بود.

معاون شعر و ادبیات خانه کتاببا اشاره به اینکه در شانزدهمین دوره جایزه جلال در ۱۱ استان ۳۳ کارگاه آموزش داستان‌نویسی با حضور ۲۲۰ شرکت‌کننده برگزار شده است، گفت: این افراد دوره مقدماتی را در استان خود سپری کرده‌اند و ۲۵۰ نفر نیز برای شرکت در دوره پیشرفته آل جلال نام‌نویسی کرده‌اند که از این تعداد ۱۰۰ نفر در این دوره پیشرفته شرکت خواهند کرد و در سه روز از زمان برپایی اختتامیه جایزه از تجربه و دانش ۱۰ استاد برخوردار خواهند شد.

نامزدهای شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد

مستندنگاری:

«تو خداداد عزیزی هستی» نوشته جواد رستم‏زاده از نشر برید

«روزهای پیام‌بری: روایتی از زندگی غلامحسین حدادزادگان پیام‌رسان و راننده پیکر شهدا» نوشته روح‌الله شریفی از نشر سوره مهر

«عملیات احیا: روایت صعود یک مجموعه دانش‌بنیان به قله دانش و فناوری الکتروموتور» نوشته محمد حکم‌آبادی از نشر راه یار

«من اعتراف می‌کنم: زندگی و زمانه وحید افراخته» نوشته محمد رحمانی از نشر ایران

داستان بلند و رمان:

«بیروط» نوشته ابراهیم اکبری دیزگاه از نشر صاد

«سفر به آتش» نوشته مریم مطهری‌راد از نشر دفتر نشر معارف

«غمسوزی» نوشته اعظم عظیمی از نشر شهرستان ادب

«فصل توت‌های سفید» نوشته سیده عذرا موسوی از نشر شهرستان ادب

«گروگانکشتگی» نوشته نوید ظریف‌کریمی از نشر سوره مهر

مجموعه داستان کوتاه:

«از قبل یکشنبه می‌شود» نوشته علی شاهمرادی از نشر خزه

«عاصف و الدار» نوشته محمدقائم‏ خانی از نشر صاد

نقد ادبی:

«آخرالزمان در رمان‌های آپوکالیپتیک» نوشته صغری صالحی از نشر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

«اتصال روایی و بیناروایت: طرحی برای روایت‌شناسی پساساختارگرا» نوشته ساره زیرک از نشر مولی

«جلال آل‏احمد و معاصرانش» نوشته امید طبیب‏زاده از نشر نیلوفر

«زبان علم در پژوهش‌های ادبی» نوشته نعمت‌الله ایران‌زاده، سمیه آقابابایی و محمدمهدی زمانی از نشر خاموش

«سیر تطور، اکنون و آینده رمان» نوشته حامد رشاد از نشر کانون اندیشه جوان

اختتامیه «شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد» و جشن یکصد سالگی تولد جلال آل احمد با عنوان «یک قرن جلال» چهارشنبه (ششم دی ماه ۱۴۰۲) ساعت ۱۸ در تالار وحدت به نشانی تهران، خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار برگزار می‌شود.


کد خبر 714343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.