۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
اصفهان نفس می‌کشد

کیفیت هوای اصفهان امروز (یکشنبه) بر اساس آمار ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در مناطق مختلف اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سنجش کیفیت هوا، امروز _یکشنبه سوم دی_ در ساعت منتهی به ساعت ۱۱:۰۰ با قرار گرفتن روی شاخص ۹۱ در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده است.

بر این اساس دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های احمدآباد با شاخص ۱۴۵ و خرازی با شاخص ۱۰۲ در ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) و پروین با شاخص ۸۰، در وضعیت سالم (زرد) قرار دارد.

به این ترتیب، مطابق سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست منطقه اصفهان، ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا متعلق به شهرداری اصفهان در ایستگاه‌های پارک زمزم با شاخص ۱۱۳، زینبیه با شاخص ۱۱۰، در وضعیت ناسالم (نارنجی) قرار دارد.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های خیابان ۲۵ آبان با شاخص ۹۰، انقلاب با شاخص ۹۲، دانشگاه صنعتی با شاخص ۹۶، رهنان با شاخص ۸۵، سپاهان‌شهر با شاخص ۶۲، فرشادی با شاخص ۹۱، فیض با شاخص ۷۵، کاوه با شاخص ۷۲، کردآباد با شاخص ۷۶، میرزاطاهر با شاخص ۸۹ و ولدان با شاخص ۸۳ در وضعیت سالم (زرد) قرار دارد.

در حال حاضر تنها ایستگاه‌های فعال در زمینه نشانگر شاخص کیفی هوا در استان اصفهان به‌جز شهر اصفهان، ایستگاه زرین‌شهر، قهجاورستان، سجزی، مبارکه و شاهین‌شهر است، شاخص کیفی هوای زرین‌شهر با شاخص ۱۰۳ در وضعیت (نارنجی)، قهجاورستان با شاخص ۹۹، مبارکه با شاخص ۷۵ شاهین‌شهر با شاخص ۵۷ و سجزی با شاخص ۵۱ در وضعیت (زرد) است.

دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های استانداری اصفهان، رودکی، جی، میثاق، خواجو، باغ غدیر و شهرهای کاشان، خمینی‌شهر، نجف‌آباد، دولت‌آباد فعال نیست.

وضعیت ۱۲ ایستگاه کیفی هوا سالم و پاک

بر این اساس جمشید لقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوای امروز _یکشنبه سوم دی_ در ایستگاه‌ها در ساعت منتهی با هشت صبح در شهر اصفهان اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوای متعلق به شهرداری اصفهان، اکنون شاخص کیفیت هوا با عدد ۶۷ در شرایط سالم (زرد) بوده و آلاینده غالب ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون است.

وی با بیان اینکه بیشترین بار آلایندگی در ایستگاه پارک زمزم با شاخص ۱۰۶ در وضعیت ناسالم (نارنجی) قرار دارد، افزود: سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های زینبیه با شاخص ۸۴، میرزاطاهر با شاخص ۷۵، رهنان با شاخص ۶۷، سپاهان‌شهر و ولدان با شاخص با شاخص ۶۶، انقلاب و خیابان ۲۵ آبان با شاخص ۶۵، کردآباد با شاخص ۶۱، دانشگاه صنعتی با شاخص ۵۹، کاوه با شاخص ۵۸ و فرشادی با شاخص ۵۱ در وضعیت سالم (زرد) است. ایستگاه فیض با شاخص ۴۶ در موقعیت پاک (سبز) قرار داشته است.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان با اشاره به عوارض بهداشتی و اقدامات احتیاطی آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم خاطرنشان کرد: احتمال تشدید بیمارهای قلبی یا ریوی سالمندان از عوارض بهداشتی این آلاینده‌ها است، از این‌رو افراد حساس در صورت امکان فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

شایان ذکر است که در زمان تهیه این گزارش، داده‌های هیچ‌کدام از ایستگاه‌های متعلق به محیط‌زیست روی سامانه مربوطه ارسال نشده که احتمالاً به دلیل فنی بوده است و به‌زودی برطرف خواهد شد.

بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان اصفهان و پیش‌آگاهی هوا، بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر گذر موج از روی استان تا اوایل امروز است، وزش باد تا روز دوشنبه همچنان در سطح استان انتظار می‌رود، از روز چهارم دی تا اواخر هفته جاری پایداری روی استان حاکم خواهد بود. آسمان اصفهان نیز امروز قسمتی ابری و مه رقیق، به تدریج کاهش ابر و گاهی وزش باد خواهد بود. کمینه دما در بیشتر مناطق استان یک تا درجه درجه کاهش خواهد داشت.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا همچون منواکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف دارد، به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 714258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.