اهمیت پیشگیری از سوختگی / کدام درجه از سوختگی درد بیشتری دارد؟

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی اصفهان با بیان اینکه با توجه به صنعتی بودن استان اصفهان، پیشگیری از رخدادها و سوانح سوختگی حائز اهمیت است، گفت: بیشترین میزان درد در سوختگی درجه دو احساس می‌شود.

اکبر جنگجو در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پوست یکی از اعضای مهم بدن به‌شمار می‌رود و هرگاه این عضو به دلایل مختلفی از طریق حرارت، حوادث الکتریکی، تشعشعات یا اجسام داغ آسیب ببیند، پیوستگی آن از دست می‌رود و گسستگی به وجود می‌آید، همچنین عملکرد پوست دچار اختلال و به این حالت، سوختگی گفته می‌شود.

وی افزود: یکم دی هر سال در تقویم پزشکی کشور، به عنوان روز ملی پیشگیری از سوختگی در نظر گرفته شده است و با توجه به صنعتی بودن استان اصفهان، پیشگیری از رخدادها و سوانح سوختگی بسیار حائز اهمیت است، از همین رو اقدامات لازم برای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در این خصوص، در طول یک هفته و به صورت فراگیر در استان انجام می‌شود.

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی اصفهان با اشاره به قابل پیشگیری بودن سوانح سوختگی با اقداماتی بسیار ساده تصریح کرد: سوختگی می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای فرد و اطرافیان او به همراه داشته باشد و با توجه به این موضوع، رعایت نکات لازم به منظور پیشگیری از رخداد آن باید همواره مد نظر قرار گیرد.

سوختگی را عارضه‌ای ساده در نظر نگیرید

وی با بیان اینکه پوست به عنوان روکشی برای محافظت از اعضای داخلی بدن است، ادامه داد: سوختگی، عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدتی به همراه دارد که عوارض کوتاه‌مدت آن شامل مواردی از جمله اختلال در تنظیم حرارت بدن، محافظت از اعضای داخلی و زیبایی، می‌شود؛ در واقع با ایجاد سوختگی، سد پوست شکسته و فرد مستعد درگیری با عفونت‌ها می‌شود و در صورت پیشرفته بودن میزان سوختگی، عضلات زیر پوست، تاندون‌ها و اعصاب نیز دچار آسیب می‌شوند.

جنگجو با بیان اینکه بعضی از عوارض سوختگی مانند بدشکلی اعضا به صورت مزمن می‌تواند همراه فرد باشد و سوختگی را نباید عارضه‌ای ساده و بی‌اهمیت در نظر گرفت، گفت: سوختگی حرارتی، از شایع‌ترین نوع سوختگی است که تعداد بسیاری از افراد با آن آشنا هستند، این نوع سوختگی به دنبال وجود شعله یا آتش ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه سوختگی الکتریکی، به دنبال تماس بدن با وسایل برقی و هنگام عبور جریان برق از بدن ایجاد می‌شود، اضافه کرد: سوختگی با مواد شیمیایی و شوینده نیز از دیگر انواع سوختگی‌ها است که سوختگی شیمیایی را به همراه دارد، گاهی سوختگی تنها سوختگی سطح پوست در نظر گرفته می‌شود، در صورتی که بعضی از سوختگی‌ها از جمله سوختگی استنشاقی، مربوط به حادثه دیدن مجاری هوایی نیز می‌شود.

علت ایجاد سوختگی‌های مجاری گوارشی / لزوم استفاده از کرم‌های ضدآفتاب

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی اصفهان با بیان اینکه سوختگی‌هایی به دنبال نوشیدن اتفاقی مواد شیمیایی آسیب‌زا نیز ایجاد می‌شود و مجاری گوارشی، حلق، مری و معده را تحت تأثیر قرار می‌دهد، افزود: تنگی مری و مشکلات گوارشی از جمله عوارضی است که این نوع سوختگی به همراه دارد و حتی می‌تواند منجر به بدخیمی‌های دستگاه گوارش شود.

وی با بیان اینکه سوختگی‌های تابشی از دیگر انواع سوختگی‌ها است که بر اثر اشعه یا حتی تابش نور خورشید ایجاد می‌شود، تصریح کرد: سوختگی پوست ناشی از در معرض نور خورشید قرار گرفتن، از انواع سوختگی درجه یک به‌شمار می‌رود و نیاز به اقدام خاصی ندارد و پس از گذشت مدت زمانی کوتاه (حدود چند روز) پوست به وضعیت سابق خود بازمی‌گردد، استفاده از کرم‌های ضدآفتاب از راهکارهای پیشگیری از سوختگی با نور خورشید است.

سطح‌بندی سوختگی پوست بر چه اساسی است؟

جنگجو ادامه داد: سطح‌بندی سوختگی پیش از اقدام برای درمان باید شناسایی و انجام شود، چراکه درمان سوختگی بر اساس میزان سوختگی، درجه و سطح آن در نظر گرفته می‌شود، هرچه درجه سوختگی و سطح آن بیشتر باشد، فرد حادثه دیده دچار آسیبی بیشتر شده است و درمان‌های پیچیده‌تری برای فرد در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به نحوه مشخص کردن سطح سوختگی گفت: کل سطح بدن هر فردی، صددرصد در نظر گرفته می‌شود و هنگامی که عنوان سوختگی ۱۰ درصدی به کار می‌رود، در واقع ۱۰ درصد از صددرصد بدن وی دچار آسیب سوختگی شده و ۹۰ درصد دیگر سالم است.

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی اصفهان اضافه کرد: هنگامی که اندای فوقانی دچار سوختگی شود، ۹ درصد بدن فرد و هنگامی که دو دست وی دچار آسیب شده باشد، ۱۸ درصد از بدن او دچار سوختگی شده است؛ هر عضو از اندام تحتانی ۱۸ درصد در نظر گرفته می‌شود و هنگامی که دو عضو از اندام تحتانی دچار آسیب شود، ۳۶ درصد از سطح بدن دچار آسیب شده است، همچنین قسمت قدامی بدن ۱۸ درصد، قسمت خلفی ۱۸ درصد و سر حدود ۹ درصد در نظر گرفته می‌شود.

سوختگی‌های درجه ۱، ۲ و ۳ به چه معنی است؟

وی با اشاره به عمق سوختگی‌ها افزود: هنگامی که کل پوست دچار سوختگی نشده باشد و تنها یک لایه از پوست تحت تأثیر قرار گرفته باشد، سوختگی درجه یک است که تنها شاهد تغییر رنگ هستیم و تاول به وجود نمی‌آید، این نوع سوختگی عوارض خاصی ندارد مگر اینکه فردی درگیر بیماری زمینه‌ای یا خاص باشد؛ باید توجه داشت که هر سطحی از بدن فرد می‌تواند با درجه‌ای متفاوت دچار آسیب شود.

جنگجو تصریح کرد: در سوختگی درجه دو، مقدار بیشتری از پوست درگیر است، اما درگیری پوست هنوز کامل نیست، در صورتی که شاهد ایجاد تاول باشیم، سوختگی درجه دو است و سوختگی درجه سه هنگامی رخ می‌دهد که کل ضخامت لایه پوست و احشای زیر آن مانند عضلات، شریان، ورید، عصب و حتی استخوان، دچار آسیب شده باشد.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان درد در سوختگی درجه دو احساس می‌شود، اضافه کرد: فرد درگیر با سوختگی درجه سه با توجه به از بین رفتن پایانه‌های انتقال‌دهنده درد به مغز، احساس درد کمتری دارد، اما آسیب بیشتری دیده است.

در صورت سوختگی چه اقدامی انجام دهیم؟

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی اصفهان اظهار کرد: استفاده از موادی از جمله خمیردندان، روغن، آرد و رب گوجه هنگام سوختگی ممنوع است، چراکه نه تنها اثربخش نیست، بلکه منجر به آلودگی عضو آسیب‌دیده می‌شود و عوارض و عفونت‌هایی به همراه دارد؛ هنگام رخداد سوختگی، ابتدا باید فرد از منبع آسیب‌رسان دور و در سوختگی‌های حرارتی، پوست تحت تأثیر باید زیر آب ولرم شیر گرفته شود، پارچه تمیز بدون پُرز روی محل سوختگی باید انداخته و فرد به بیمارستان منتقل شود.

وی افزود: در صورت رسیدن مواد شیمیایی به چشم، شست‌وشوی فراوان با آب ولرم، قرار دادن پوشاننده‌ای که ایجاد فشار نکند روی چشم آسیب‌دیده و سپس انتقال فرد به بیمارستان باید مد نظر گرفته شود، همچنین به منظور پیشگیری از رخداد سوختگی‌های استنشاقی با انواع گاز، نباید از مواد شوینده در فضای بسته استفاده شود و در صورت لزوم، از ماسک استفاده شود و اگر فردی آسیب دید، بلافاصله باید از محل دور و به فضای آزاد منتقل شود.

کد خبر 714170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.