حدود ۱۵ هکتار از عرصه‌های طبیعی گیلان طعمه حریق شد

سرپرست مدیریت بحران استانداری گیلان گفت: عصر روز شنبه حدود ۱۵ هکتار از عرصه‌های باغی و محیط زیستی گیلان طعمه حریق شد.

محمدرضا حق‌بین در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در گیلان اظهار کرد: حریق عرصه‌های باغی و محیط زیستی گیلان عصر روز شنبه در شهرستان‌های رشت، لاهیجان، شفت، ماسال و لیسار تالش گزارش شد که با همکاری نیروهای منابع طبیعی، محیط زیست، هلال احمر و آتش‌نشانی کنترل شد.

وی افزود: در مجموع حدود ۱۵ هکتار از اراضی شهرستان‌های رشت، لاهیجان، شفت، ماسال و لیسار تالش دچار آتش‌سوزی شد.

سرپرست مدیریت بحران استانداری گیلان خاطرنشان کرد: بر اثر وزش باد گرم و اتصال سیم‌ها، برق مناطقی از شهرستان‌های آستارا و ارتفاعات تالش قطع شد و احتمال قطعی دوباره برق بر اثر برخورد سیم‌ها برای دقایقی کوتاه دور از انتظار نیست.

حق‌بین تصریح کرد: عصر روز شنبه سقوط دو دکل فشار متوسط و ضعیف در آستارا و یک عدد تابلو تبلیغاتی در لاهیجان و شکستن تعدادی اندکی شاخه درختان بر اثر وزش باد گرم گزارش شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه وزش باد گرم تا عصر روز یکشنبه در گیلان ادامه دارد، نیروهای ستاد مدیریت بحران در شهرستان‌های مختلف استان در حالت آماده‌باش کامل هستند.

سرپرست مدیریت بحران استانداری گیلان اظهار کرد: علت آتش‌سوزی در شهرستان‌های استان عوامل انسانی برای پاکسازی محوطه اطراف منزل، باغ‌ها و اراضی کشاورزی بوده است.

وی افزود: بر اساس ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع‌، آتش زدن نباتات در مزارع و باغات داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأموران جنگلبانی ممنوع است، چنانچه فردی با بی‌توجهی به قانون، حریق در جنگل ایجاد کند، به حبس از دو ماه تا یک‌سال محکوم خواهد شد، بنابراین به شهروندان توصیه می‌شود برای پاکسازی محوطه اطراف منزل، باغ‌ها و اراضی کشاورزی از سوزاندن علفزارها و ضایعات خودداری کنند، زیرا این اقدام آن‌ها باعث گسترش حریق به باغ‌ها و اراضی جنگلی می‌شود.

حق‌بین تاکید کرد: شهروندان به هشدارهای هواشناسی توجه داشته باشند و در هنگام وزش باد گرم، نسبت به ایمن‌سازی ساختمان‌های در حال احداث اقدام و از تردد و پارک خودرو در زیر این ساختمان‌ها خودداری کنند.

کد خبر 714147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.