بی‌اثر شدن تحریم‌ها در فروش نفت

ایران طی چند سال اخیر به‌دلیل تحریم‌ها نتوانسته بود فروش قابل توجهی در حوزه نفت داشته باشد، اما دولت فعلی توانست با در نظرگرفتن و اهمیت به عوامل تسهیل‌کننده و تسریع‌دهنده همچون دلارزدایی، همجواری، تهاتر و خنثی‌سازی تاثیر تحریم‌ها، پیشرفت صادرات ۱.۵ میلیون بشکه‌ایی در روز را داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تحریم‌های نفتی علاوه بر آنکه در فروش و صادرات خود نفت نیز تأثیرات بسیاری داشته است، موجب کاهش همبستگی بین نوسانات بازارهای نفت و سهام در کوتاه‌مدت و بلندمدت و بازارهای نفت و طلا در بلندمدت داشته است؛ تحریم‌های نفتی همچنین موجب افزایش همبستگی بین نوسانات بازارهای نفت و ارز، طلا و ارز، طلا و سهام، ارز و سهام شده است.

با وجود تحریم‌ها و تأثیرات آن بر بازارهای مالی و نفتی کشور باید بتوانیم راهکارهایی برای کاهش تأثیرات آن در حوزه نفت و دیگر بازارها داشته باشیم، در دولت اخیر شرایط و امکاناتی برای بهبود و افزایش فروش نفت با خنثی و کم‌اثر کردن تحریم‌ها در این حوزه شده است، به‌گونه‌ای که فروش نفت ما از ۴۰۰ هزار بشکه در روز به ۱.۵ میلیون بشکه رسیده است و رشد اقتصادی در بخش نفت و گاز در حال رکوردشکنی است که نشان از موفقیت و دیپلماسی مؤثر اقتصادی در حوزه انرژی کشور دارد.

بهروز محبی نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به راهبرد و سیاست‌های کلان دولت در زمینه تحول تجارت انرژی ایران و رویکرد خنثی‌سازی تحریم‌ها اظهار کرد: سیاست بنیادی و اساسی دولت توجه به دیپلماسی اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های همسایگان و هم‌پیمانان ویژه در مجموعه شانگهای، بریکس یا پیمان‌های منطقه‌ای است.

وی افزود: فروش نفت به‌گونه‌ای طراحی شد که نگاه‌ها صرفاً به رفع تحریم‌ها نباشد، این موضوع به خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی کمک زیادی کرد و مؤثر بود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این خصوص تاکید کرد: به‌طور قطع رویکرد دولت گذشته پیگیری رفع تحریم‌ها بود، اما دولت جدید علاوه بر پیگیری رفع تحریم‌ها، برنامه خنثی‌سازی تحریم‌ها را نیز اضافه کرد، یک مسیر برای خنثی‌سازی تحریم‌ها، فروش نفت بود که شیوه‌های مختلفی در این زمینه به کار گرفته شد، شرایط جهانی هم در این رابطه مؤثر بود، اوضاع نابسامان اروپا در قضایای اوکراین و مشکلات سوخت و مواجهه آنها با روسیه که مشکلات سوخت برایشان به‌وجود آورد، حلقه سخت و تنگی که برای محاصره ایران طراحی شده بود را از هم گسست و در نهایت امروز ایران شرایط اقتصادی بهتری را تجربه می‌کند و رشد اقتصادی نیز ناشی از این موضوع است.

بی اثر شدن تحریم‌ها در فروش نفت

افزایش قیمت نفت تحت تأثیر عوامل کنونی

حسن مرادی، کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: دنیا در وضعیت خاصی است و بحران غزه و فلسطین، همچنین جلوگیری از عبور کشتی‌های اسرائیلی از گذرگاه باب‌المندب شرایط ویژه‌ای را برای دنیا ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه در آستانه فصل سرما هستیم، اضافه می‌کند: در این فصل‌ها ذخیره‌سازی انرژی آغاز می‌شود که با توجه به آن، قیمت نفت هم به نسبت افزایش خواهد یافت.

کارشناس انرژی ادامه می‌دهد: آمریکا پس از تلاش و دست و پا زدن‌های بسیاری که انجام داد، دید که نمی‌تواند حریف ایران در فروش نفت شود و ایران به هر صورتی که هست نفت خود را در بازارهای جهانی به فروش می‌رساند.

علت‌های پیشرفت افزایش فروش نفت کشور

مرادی درباره علت و پیشرفت تحول در حوزه فروش نفت می‌گوید: یکی از علت‌های آن فاصله گرفتن از دلار و در واقع دلارزدایی است، بسیاری از بلوک‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای و کشورهای دنیا در روابط دوجانبه خود این امر را ساری و جاری کرده‌اند و به دلیل آنکه دلار مبنا نیست، امکان مراوده بیشتر شده است.

وی در ادامه با اشاره به مسئله تهاتر و تأثیر آن بر افزایش فروش نفت بیان می‌کند: ما امروز بسیاری از مسائل خود را در اثر تهاتر حل می‌کنیم و با تهاتر است که مبادله کالا را انجام می‌دهیم، بنابراین بسیاری از کشورها خواهان تهاتر هستند زیرا از طریق این روش می‌توانند نیازهای خود را تأمین کنند.

کارشناس انرژی اضافه می‌کند: با گذشت زمان جمهوری اسلامی ایران توانسته است مشتری‌های خاص خود را پیدا کند، بنابراین تمام این عوامل دست به دست هم داده‌اند و موجب عرضه و افزایش فروش نفت شده‌اند.

مرادی با بیان اینکه کشور در این حوزه به یک‌سری از مشتری‌های خود مانند کشور چین تخفیف‌های داده است، می‌گوید: این تخفیف‌ها را هم می‌توان جزئی از عوامل افزایش فروش نفت دانست، با این روش این کشورها به خرید نفت از دیگر کشورها ترغیب نخواهند شد و ما می‌توانیم وضعیت بهتری در بازار جهانی کسب کنیم.

تأثیرات دیپلماسی سیاسی و اقتصادی بر بازار نفت

وی با اشاره به اهمیت و تأثیر دیپلماسی سیاسی و اقتصادی کشور با همسایگان و روابط با بلوک‌های سیاسی مانند سارکو و پیمان‌های منطقه‌ای دیگر مانند پیمان شانگهای اضافه می‌کند: این روابط و پیمان‌ها موجب تسریع مسئله و به عنوان عامل کمک‌کننده سبب تسهیل تجارت متقابل بین ایران و کشورهای عضو سازمان‌های منطقه‌ای شده است.

کارشناس انرژی می‌گوید: امروز تمام کشورها به دنبال منافع متقابل هستند، هنگامی که ببینند کالایی تهاتر می‌شود یا کشوری در همجواری خود نفت دارد (همجواری اصطلاحی در حقوق بین‌الملل است) نفت خود را از دیگر کشورها تهیه نمی‌کند مانند کشورهای همجوار ایران که خرید نفتی خود را از ما دارند و نه از کشور ونزوئلا، در واقع کشور همسایه نفت خود را از ما تهیه می‌کند.

مرادی ادامه می‌دهد: بنابراین این همجواری کمک می‌کند که ما بتوانیم نفت خود را در بازار کشورهای همسایه و منطقه‌ای به فروش برسانیم.

به گزارش ایمنا، با افزایش عوامل تأثیرگذار ذکر شده می‌توانیم شاهد پیشرفت و افزایش فروش نفت خود در بازارهای جهانی باشیم علاوه بر آن می‌توانیم با تقویت و اضافه کردن راهکارهای مشابه نشان دهیم که تحریم‌ها آنچنان بر این بازار تأثیرگذار نبوده است و موجب ایجاد خلاقیت و برنامه‌ریزی بهتر برای پیشرفت این راهبرد شده است.

کد خبر 714016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.