اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی از یکم دی / چه کسانی مشمول پرداخت ارزش افزوده شده‌اند؟

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با اشاره به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی از ابتدای دی‌، گفت: از این تاریخ فروشندگان حیوانات خانگی، انواع ضایعات، آتلیه عکاسی، عینک طبی و آفتابی، فروشندگان لوازم آرایشی و ارائه‌دهندگان خدمات ماساژ مشمول پرداخت ارزش افزوده شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، احمدرضا مدبرنیا صبح امروز _شنبه دوم دی_ در نشستی با حضور خبرنگاران اظهار کرد: اجرای قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان بر اساس قانون مصوب در سال ۹۸ از یکم دی آغاز شده است.

وی افزود: همه اشخاص حقوقی با هر میزان فعالیت باید در سامانه ثبت‌نام و نسبت به صدور صورت‌حساب اقدام کنند، البته سازمان امور مالیاتی اشخاص حقیقی را طبقه‌بندی کرده است و این گروه شامل همه اشخاص حقیقی می‌شود که تا پایان شهریور میزان فروش آنها بیش از ۱۸ میلیارد تومان باشد.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان سقف در نظر گرفته شده در بخش عرضه‌کنندگان طلا و جواهر و پلاتین با هر میزان فعالیت را بیش از هشت میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروخانه‌ها، دامپزشکی، اشخاصی که به عنوان فروشندگی تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کند به شرط دریافت مجوز از بهداشت و درمان یا نظام پزشکی همچنین وکلا، مشاوران حقوقی و خانواده کسب و کارهای مرتبط با وکالت و مشاوران حقوقی و خانواده و آخرین گروه فروشندگان مواد معدنی باید در سامانه ثبت‌نام و صورت حساب الکترونیکی ارسال کنند.

وی با اشاره به آغاز اجرای این تکلیف از اول دی برای این گروه فعالان اقتصادی تصریح کرد: مشاغلی همچون پزشکانی و اشخاص دارای بیش از ۱۸ میلیارد تومان فروش، می‌توانند صورت حساب نوع اول و دوم را صادر کنند که نوع اول شامل فروش نقدی یا نسیه است که در این صورت شخص خریدار از اعتبار مالیاتی برخوردار می‌شود، اما در صورت‌حساب دوم که فقط نقدی است، خریدار امکان استفاده از اعتبار مالیاتی را ندارد.

مدبرنیا صورت‌حساب صادرشده در گروه مشاغل طلا و جواهر را به عنوان صورت حساب نوع دوم دانست و افزود: از دی سال ۱۴۰۰ که قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده ثبت شد ذات طلا مشمول ارزش افزوده نیست، بلکه بابت تبدیل طلا به مصنوعات و کارمزد آن مشمول ارزش افزوده است.

وی بیان کرد: در صورت‌حساب نوع دوم چون شخص از اعتبار مالیاتی استفاده نمی‌کند نیاز به ثبت کد ملی و اطلاعات هویتی خود ندارد اما در نوع اول لازم است که سود شناسایی شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان اجرای این طرح را در راستای هوشمندسازی دولت و برقراری عدالت مالیاتی اعلام کرد و گفت: این نگرانی وجود داشت که مالیات بر مبنای برآورد به ثبت می‌رسید، اما با اجرای پایانه فروشگاهی، حاکمیت داده مشخص خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود که بین ۱۳ تا ۱۵ درصد از اظهارنامه‌های مالیاتی مورد رسیدگی قرار گیرد، در حالی که تا پیش از این همه اظهارنامه‌های مالیاتی مورد رسیدگی قرار می‌گرفت.

وی با اشاره به دیگر مزایای پایانه فروشگاهی یادآور شد: در ماده ۴ این قانون اشاره شده که اصل بر صحت اطلاعات است مگر خلاف آن ثابت شود، همچنین در ماده ۹ قانون پایانه فروشگاهی ذکر شده است که سازمان مغایرت‌ها را به افراد اعلام می‌کند و در صورت اصلاح، پرونده نیاز به رسیدگی ندارد، به‌طور کلی همراهی افراد با سازمان منجر به این خواهد شد که همکاران ما به محل کسب مودی مراجعه نکنند.

مدیرنیا با بیان اینکه ۹۸ درصد بودجه استان از محل مالیات تأمین می‌شود، ادامه داد: در ۹ ماه نخست سال جاری، ۳۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد وصولی مالیات استان بوده است در بخش ارزش افزوده نیز تاکنون ۱۰ مرحله فراخوان داشتیم که در این محله از یکم دی افراد جدیدی مشمول ارزش افزوده شدند.

چه کسانی مشمول پرداخت ارزش افزوده شده‌اند؟

وی فروشندگان حیوانات خانگی، انواع ضایعات، آتلیه عکاسی، عینک طبی و آفتابی، برگزارکنندگان مراسم و جشنواره‌ها، فروشندگان لوازم آرایشی، ارائه‌دهندگان خدمات ماساژ و فروشندگان تجهیزات حفاظتی، قهوه، کاکائو و نسکافه را از یکم دی‌ماه مشمول ارزش افزوده اعلام کرد و گفت: هدف اصلی اجرای این طرح‌ها برقراری عدالت مالیاتی و رفتن از مرحله مالیات‌ستانی سنتی به سمت هوشمندسازی از برآوردی به سوی حاکمیت داده است، یعنی مالیات بر مبنای پایگاه اطلاعات داده باشد که میزان فعالیت افراد چقدر بوده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان مهمترین دستاورد اجرای این طرح را شناسایی مودیان بدون پرونده مالیاتی عنوان کرد و افزود: سال گذشته با متصل شدن دستگاه‌های پوز نزدیک به ۱۳۰ هزار مودی مالیاتی در استان شناسایی شدند و سال جاری با اجرای سامانه مودیان، عدالت مالیاتی صددرصد اجرا خواهد شد.

وی شفافیت میزان تولید و توزیع کالا در کشور را هدف دیگر اجرای این طرح دانست و گفت: در سطح عمده‌فروش تا خرده‌فروش افراد موظف به ثبت‌نام و صدور صورت‌حساب در سامانه هستند، در غیر این صورت باید ۱۰ درصد از فروش (یا ۱۰ میلیون تومان هر کدام که بیشتر باشد) جریمه بپردازند.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان تنها صنف معاف در زمینه اشخاص حقیقی را افراد دارای فعالیت کشاورزی معرفی کرد و افزود: برخی مشاغل مانند خیریه‌ها و فعالان قرآنی و هنری در حال حاضر ملزم به ثبت‌نام نیستند، به‌طور کلی هر ابزاری که فرد را به سازمان مالیاتی و یک حساب بانکی متصل و صورت حساب صادر کند، پایانه فروشگاهی نام دارد.

مدبرنیا تصریح کرد: سامانه مودیان در اختیار سازمان امور مالیاتی است و برای فعالان شناسه یکتا صادر می‌کند که دارای ۲۱ کاراکتر است.

وی از تشکیل کارگروهی برای بررسی فرار مالیاتی خبر داد و گفت: مأموران ما در سطح شهر به مودیان بخش‌های مختلف مراجعه می‌کنند، در حال حاضر تیم ما در حال جمع‌آوری اطلاعات است و سامانه سوت‌زنی نیز در همین راستا فعالیت می‌کند.

رشد ۲۹ درصدی پرداخت ارزش افزوده به شهرداری‌ها

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان از شناسایی ۶۹۰ شخصیت حقیقی و ۶۲ هزار شخصیت حقوقی در استان خبر داد و اظهار کرد: در مجموع ۷۵۴ هزار مودی مالیاتی در استان وجود دارد که تعدادی از اشخاص حقوقی غیرفعال هستند، چون بیشتر آن‌ها را شرکت‌های پیمانکاری تشکیل می‌دهند.

وی سامانه پیامکی ۱۰۰۰۳۱۱۲۲۲۲۱۲۱ را آماده دریافت گزارش شهروندان درباره تخلفات احتمالی اعلام کرد و گفت: درآمدهای مالیاتی ۹ ماهه نخست سال جاری ۵۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته، همچنین در این مدت هفت هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و فرمانداری‌ها واریز شده است که ۲۹ درصد رشد نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

کد خبر 713979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.