لانه‌گزینی میکروب در تمام قسمت‌های بدن / کدام افراد مستعد ابتلا به سل هستند؟

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: ممکن است یک فرد سیستم ایمنی متعادلی داشته باشد، اما تحت درمان بعضی بیماری‌ها مانند روماتیسم که با سرکوب سیستم ایمنی حاصل می‌شود، قرار گیرد و سیستم ایمنی بدن وی افت کند، دچار سوءتغذیه شود یا مکان زندگی او، اجتماعی از افراد مبتلا به بیماری سل باشد.

مجتبی رستمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره بیماری سل و علل بروز آن اظهار کرد: عامل ابتلاء به بیماری سل، میکروبی به نام مایکوباکتریوم سل است که در تمام فضاها وجود دارد و از طریق خلط یا بزاق فرد در هوا و فضا پراکنده می‌شود، این میکروب در صورت ورود مستقیم به بدن یک فرد، لانه‌گزینی می‌کند و به‌طور حتم در همان لحظه ابتدایی فعال نمی‌شود، میکروب ایجادکننده سل به‌طور معمول در نهایت وارد ریه و به‌طور معمول، ریه سمت راست می‌شود و لانه‌گزینی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این میکروب در تمام نقاط بدن می‌تواند لانه‌گزینی کند، افزود: در صورتی که لانه‌گزینی میکروب سل در ریه اتفاق نیفتد، این میکروب در سایر نقاط بدن از جمله استخوان ستون مهره‌ها یا پرده‌های محافظ مغز در درجه اول و سایر ارگان‌های بدن مانند کبد و کلیه، به ساخت خانه و لانه‌گزینی می‌پردازد.

متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه این میکروب به عنوان میهمان ناخوانده در بدن فرد باقی می‌ماند تا فرصتی برای فعال شدن بیابد، تصریح کرد: فعال شدن این میکروب به سطح سیستم ایمنی بدن فرد بستگی دارد؛ ممکن است یک فرد سیستم ایمنی متعادلی داشته باشد، اما تحت درمان بعضی بیماری‌ها مانند روماتیسم که با سرکوب سیستم ایمنی حاصل می‌شود، قرار گیرد و سیستم ایمنی بدن وی افت کند، دچار سوءتغذیه شود یا مکان زندگی او، اجتماعی از افراد مبتلا به بیماری سل باشد.

واکسن سل در بدو تولد تزریق می‌شود / ‏‬ روند کاهشی ابتلاء به این بیماری

وی با بیان اینکه موارد مذکور منجر به ایجاد فرصت برای میکروب وارد شده به بدن به منظور فعالیت می‌شود، ادامه داد: آزمایشی تحت عنوان تست تشخیصی پوستی سل وجود دارد که مثبت بودن نتیجه آن، به معنای برخورد داشتن فرد با ویروس سل است و فرد، مستعد ابتلاء به بیماری سل محسوب می‌شود.

رستمی با بیان اینکه واکسن این بیماری در کشور ایران در بدو تولد فرد تزریق می‌شود، گفت: واکسن تزریق شده به افراد در بدو تولد، تست تشخیصی پوستی سل را از دور خارج می‌کند، در آزمایش تشخیصی پوستی، آنتی‌ژن باکتری زیر پوست فرد تزریق می‌شود و پس از ۴۸ ساعت التهابی پدید می‌آید که قطر آن و سفتی محل ملتهب، حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد: در صورتی که قطر تورم به ۱۰ میلی‌متر برسد، بدن فرد باید بررسی و مشخص شود که در صورت وجود میکروب نهفته در بدن وی، میکروب تمایل به آغاز فعالیت دارد یا خیر، افزون بر آزمایش تشخیصی پوستی، آزمایش دیگری نیز برای تشخیص فعالیت میکروب سل در بدن وجود دارد که توسط آن فعالیت سلول‌های درگیر با میکروب سل اندازه‌گیری و آزمایش دقیق‌تری محسوب می‌شود.

متخصص بیماری‌های عفونی خاطرنشان کرد: روند ابتلاء به این بیماری در حال حاضر بسیار کاهش یافته است و ایران جزو کشورهایی است که موارد ابتلای بسیار پایینی نسبت به این بیماری دارد؛ در واقع در بیشتر کشورهایی که روند پیشرفت را طی کرده‌اند، این بیماری رو به افول است، اما همچنان وجود دارد و ریشه‌کن نشده است.

کد خبر 713899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.