چالش‌های اجرای طرح BRT در کرج / موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

مدیریت شهری کرج تلاش دارد تا در راستای بهبود نظام ترافیکی و تسهیل در تردد شهروندان، طرح‌های اتوبوس تندرو را در معابر سطح اجرایی کند، با این وجود اجرای این طرح شهری موافقان و مخالفانی دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از البرز، توسعه حمل‌ونقل عمومی یکی از المان‌های توسعه فضاهای شهری است که با محوریت شهرداری‌ها و اختصاص تسهیلات در سطح کلان اتفاق می‌افتد. کلان‌شهر کرج به‌تازگی اقداماتی درخور توجه در حوزه توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی داشته است که از جمله آن می‌توان به خرید اتوبوس برقی، افزایش شمار ون‌های مسافربری، نوسازی تاکسی‌ها، راه‌اندازی ایستگاه‌های مترو و برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی خطوط بی‌آرتی اشاره کرد.

تهیه این وسایل حمل‌ونقل جمعی با هدف کاهش ترافیک و آلودگی هوا با چالش‌هایی همراه بوده است. یکی از راهکارهای مدیریت شهری کرج به‌منظور حمل‌ونقل سریع‌تر شهروندان که در سایر کلان‌شهرها نیز اجرایی شده، توسعه خطوط اتوبوس تندرو است.

مدیریت شهری کرج در نظر دارد در کنار دیگر طرح‌های توسعه حمل‌ونقل عمومی خطوط BRT را نیز فعال کند. گام نخست تحقق این پروژه تحت عنوان مسیر ویژه اتوبوس تندرو (BRT) حدفاصل میدان حصارک تا پایانه شهید سلطان اجرایی شده است.

چالش‌های اجرای طرح BRT در کرج / موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

تحولات اساسی در تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی کرج ضرورت دارد

مهرداد کیانی، شهردار کرج چندی پیش از روند راه‌اندازی خطوط بی‌آرتی کرج بازدید به عمل آورد و خواستار تسریع در اجرای پروژه با حداقل عوارض ترافیکی و ایجاد مشکلات برای شهروندان شد.

وی با بیان اینکه فاز نخست بی‌آرتی در کرج به طول تقریبی ۳۰ کیلومتر با ۳۹ ایستگاه پیش‌بینی شده است، اضافه کرد: تحقق این پروژه ترافیک را در محور پرتردد خیابان شهید بهشتی کاهش خواهد داد.

شهردار کرج خاطرنشان کرد: به موازات انجام اصلاحات هندسی‌، آماده‌سازی مسیر و احداث ایستگاه‌ها، خریداری اتوبوس‌ها نیز با مساعدت شورای اسلامی شهر به‌خوبی پیش می‌رود و نتیجه کار بسیار رضایت‌بخش خواهد بود.

کیانی تصریح کرد: راه‌اندازی بی‌آرتی، تکمیل قطار شهری و بهره‌برداری از فاز نخست کنارگذر شمالی که کارکرد درون‌شهری دارد، کیفیت سفرهای درون‌شهری در سطح کلان‌شهر کرج را بهبود می‌بخشید و به کاهش ترافیک، آلودگی هوا و نارضایتی شهروندان کمک بسیاری می‌کند؛ باید پذیرفت که تحولات اساسی در تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی در حال وقوع و الزامی است.

وی تاکید کرد: امروز در گوشه‌گوشه شهر شاهد اجرای پروژه‌های متنوع عمرانی، خدماتی و زیرساختی هستیم و شهرداری کرج با رشد درآمدی و تاکید بر درآمدزایی پایدار، اعتبار ویژه‌ای را به پروژه‌های سطح شهر تزریق کرده است و امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که پروژه غیرفعالی نداریم.

در این میان برخی معتقد هستند که کلان‌شهر کرج به واسطه نحوه چیدمان مبلمان شهری قابلیت اجرایی شدن طرح بی‌آرتی را ندارد و این طرح در کرج چندان موفقیت‌آمیز نخواهد بود، آن هم درست زمانی که پروژه متروی کرج در حال اجرا است.

چالش‌های اجرای طرح BRT در کرج / موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

در حال حاضر تمرکز روی خط دو متروی کرج است

مجتبی حاجعلی، مدیرکل امور ایمنی و مهندسی ترافیک در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری کرج با اشاره به توجیه‌پذیری اجرای مترو و بی‌آرتی به صورت همزمان در شهر کرج، اظهار کرد: هم مترو و هم بی‌آرتی در مطالعات طرح جامع حمل‌ونقل ترافیک شهر کرج، مصوب سال ۹۴ وزارت کشور وجود دارد.

وی افزود: در گذشته نیز شش خط مترو برای شهر کرج پیش‌بینی شده بود و در حال حاضر تمرکز تنها روی خط دو مترو است.

مدیرکل امور ایمنی و مهندسی ترافیک در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری کرج با بیان اینکه بی‌آرتی در بعضی بخش‌ها با مترو هم مسیر است، اضافه کرد: متروی شهر کرج از میدان امام حسین (ره) به سمت چهارراه هفتم تیر است، در حالی که بی‌آرتی محدوده میدان شهدای کرج، چهارراه طالقانی و مسیر رفت زیر پل جانبازان و اسلام‌آباد را پوشش می‌دهد.

متروی شهر کرج منطقه جمعیتی پل فردیس را به منطقه جمعیتی دیگر همچون پل حصارک، حوالی کمال شهر و سایر مناطق متصل می‌کند. مترو متقاضی خودش را دارد و الگوهای ترافیکی ما و مطالعات جامع، این مهم را نشان می‌دهد؛ بنابراین احداث مترو توجیه‌پذیر است

حاجعلی ادامه داد: به لحاظ فنی و ترافیکی فاصله میان ایستگاه‌های مترو بیش از ۱۲۰۰ متر است، در حالی که بی‌آرتی ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر است، این امر میزان دسترس‌پذیری بی‌آرتی را افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: بیشتر خطوط متروی تهران با بی‌آرتی هم‌پوشانی داشته است و هر کدام متقاضی خود را دارد. شهروندانی که قصد جابه‌جایی در یکی دو ایستگاه را دارند، ترجیح می‌دهند از بی‌آرتی استفاده کنند.

مدیرکل امور ایمنی و مهندسی ترافیک در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری کرج تاکید کرد: متروی شهر کرج منطقه جمعیتی پل فردیس را به منطقه جمعیتی دیگر همچون پل حصارک، حوالی کمال‌شهر و سایر مناطق متصل می‌کند. مترو متقاضی خودش را دارد و الگوهای ترافیکی ما و مطالعات جامع، این مهم را نشان می‌دهد؛ بنابراین احداث مترو توجیه‌پذیر است.

حاجعلی اظهار کرد: متروی کرج شبیه متروی تهران است که هر ۴-۵ دقیقه یک قطار وارد ایستگاه می‌شود، اما آنچه در کرج به بهره‌برداری رسیده بیشتر آزمایشی است. دو ساعت در روز و هر ۲۰ تا ۲۵ دقیقه قطار می‌رسد و این جذابیتی برای استفاده از مترو برای متقاضی ندارد.

وی تاکید کرد: چنانچه طبق برنامه‌ریزی انجام شده و با خریداری ۱۰ یا ۱۱ رام قطاری که قرار است به متروی کرج اضافه شود، به سرفاصله زمانی مطلوب برسیم، به‌طور قطع مترو نیز تقاضای خود را خواهد داشت.

مدیرکل امور ایمنی و مهندسی ترافیک در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری کرج با تاکید بر اینکه متروی کرج راه‌اندازی نشده است، تصریح کرد: متروی کرج در چهارراه طالقانی تا گلشهر و به‌تازگی در سه‌راه رجایی‌شهر بهره‌برداری شد، اما ما تنها یک رام قطار داریم که از سر خط تا ته خط می‌رود.

حاجعلی ادامه داد: برای اینکه به راندمان مناسب برسیم، حداقل به ۱۰ رام قطار نیاز داریم و هر رام قطار ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و تا رسیدن به آن ظرفیت، فاصله داریم.

چالش‌های اجرای طرح BRT در کرج / موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

کرج با نو شدن سال صاحب بی‌آرتی می‌شود

وی خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا بی‌آرتی یک سیستم پُرتابل میان‌مدت است که در مدت زمان پنج تا ۱۰ ساله برنامه‌ریزی می‌شود، چنانچه متروی شهر کرج به ظرفیت اسمی و مناسب خود برسد، امکان مطالعه مجدد وجود دارد که بر اساس آن سیستم بی‌آرتی به معبری دیگری همچون بلوار جمهوری یا باغستان جابه‌جا شود.

مدیرکل امور ایمنی و مهندسی ترافیک در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری کرج اضافه کرد: در طراحی بی‌آرتی ایستگاه‌ها نیز به صورت ماژولار و پرتابل است که به‌صورت ماژول‌های ۶ یا ۷ متری در کارگاه ساخته می‌شود و امکان جابه‌جایی به سایر خطوط را دارد.

حاجعلی تاکید کرد: قرار است بی‌آرتی کرج نیمه ابتدای سال آینده به بهره‌برداری برسد؛ در حال حاضر مقدمات اجرایی آن آغاز شده است و اصلاحات هندسی مسیر باید انجام شود. ساخت ایستگاه‌ها و نیوجرسی‌ها در کارخانه‌ای طرف قرارداد پیمانکار آغاز شده است و نیمه ابتدایی سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد فرهنگ استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی گفت: با اجرای بی‌آرتی، برای خودروهای سواری شخصی محدودیت ایجاد می‌شود و ترافیک بیشتری را تحمل می‌کنند، از طرفی سیستم سریع حمل‌ونقل در اختیار مردم قرار می‌گیرد که شهروندان را به استفاده بیشتر از اتوبوس ترغیب می‌کند.

بی‌آرتی سیستمی ارزان، سریع و ایمن است که اجرای آن نیازمند تغییر در زیرساخت‌ها معابر شهر و فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از ایجاد ترافیک بیشتر و استفاده بیشتر شهروندان است.

کد خبر 713813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • طالبی IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    0 0
    خط مترو کرج به بلوار ارم وکیانمهر بیاید ممنون می شوییم