تامین ۲۰۰ واگن برای مترو کلان شهر شیراز در اولویت قرار گرفت

مدیر کل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: در قرار داد جدید منعقد شده با یک شرکت چینی در حوزه تولید واگن، ابتدا تامین ۲۰۰ واگن برای شهر شیراز در اولویت قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، محمد بابایی زاده صبح امروز _پنج‌شنبه سی‌ام آذر_در آئین آغاز عملیات اجرایی و بهره برداری از پروژه‌های حمل و نقل ترافیک شهرداری شیراز به مناسبت هفته حمل و نقل، اظهار کرد: بر اساس قوانین بالادستی ۷۵ درصد سهم سفرهای شهری باید از طریق حمل و نقل عمومی باشد که از این میزان ۴۰ درصد اتوبوس، ۲۵ درصد تاکسی و ۱۰ درصد سهم قطار شهری برای شهرهایی است که دارای خطوط مترو هستند.

وی به میزان سهم سفرهای شهری کلان شهر شیراز از طریق حمل و نقل عمومی اشاره کرد و افزود: در شهر شیراز سهم مترو ۲ درصد، اتوبوس ۱۳ درصد و تاکسی ۱۸ درصد است.

مدیر کل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به موضوع درخواست تأمین واگن برای مترو شهر شیراز، از سوی شهردار شیراز، تصریح کرد: از ابتدای دهه ۷۰ که توسعه خطوط مترو آغاز شد بالغ بر ۶۵ همت از سوی دولت و شهرداری در این حوزه هزینه شد و این هزینه کرد موجب شد تا به امروز ۴۰۰ کیلومتر خط مترو احداث شود.

بابایی زاده اضافه کرد: از این میزان، ۳۰ همت توسط دولت و مابقی از سوی شهرداری‌ها هزینه شد و در حال حاضر ۹۴۶ کیلومتر خط مصوب داریم.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون ارزش روز احداث یک خط مترو ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان هزینه دارد. اما به دلیل چالش‌هایی که در حوزه تأمین واگن وجود دارد نمی‌توانیم به درستی از این مد حمل و نقلی بهره ببریم.

مدیر کل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: یک چالش دیگر در این حوزه با موضوع تعریف خطوط با مشخصات فنی متعدد و گسترده در کشور ایجاد شده است که نباید این موضوع بدین شکل باشد و این رویه نیاز به اصلاح دارد.

بابایی زاده در ادامه به رویکرد جدید دولت سیزدهم و وزارت کشور در خصوص انعقاد قرار داد فعال سازی خرید و تولید واگن مترو اشاره کرد و گفت: این اقدام پس از چهار سال محقق شد و طی هفته گذشته، پیش پرداخت برای ساخت واگن واریز شد و تیم چینی در حال حاضر در ایران هستند و مقرر شده است تا بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار ظرفیت سازی فاینانس در این خصوص انجام شود.

وی تصریح کرد: در اولین قرار داد منعقد شده در مرحله اول تولید ۶۹۰ دستگاه واگن در دستور کار است که در ابتدا تأمین ۲۰۰ واگن برای شهر شیراز در اولویت است.

مدیر کل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور همچنین از تخصیص اوراق مشارکت خطوط قطار شهری برای شیراز و دو شهر دیگر علاوه بر اوراق مشارکت انتشار یافته در سال گذشته خبر داد.

بابایی زاده در ادامه به قرار داد خرید اتوبوس و ون در سطح کشور برای ناوگان حمل و نقل عمومی کلان شهرها اشاره و اظهار کرد: در این خصوص اختصاص ۱۲۲ دستگاه اتوبوس به شهر شیراز مد نظر بود که تاکنون ۵۲ دستگاه تحویل داده شده است و با قرار داد جدید منعقد شده با شرکت خودرو ساز، طی شش ماه آینده تعداد ناوگان باقی مانده تحویل داده می‌شود.

وی در این مراسم به دیده شدن مشکلات حوزه حمل و نقلی که شهرداری‌ها و دولت با آنها مواجه هستند، تاکید کرد و افزود: طی ۵ سال گذشته مجموع بودجه تخصیص یافته به توسعه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به سازمان شهرداری و دهیاری‌ها کمتر از ۱,۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که میزان رقم مورد نیاز برای نوسازی ناوگان تاکسی، اتوبوس و مینی بوس و برقی سازی این حوزه بالغ بر ۳۰۰ همت است.

مدیر کل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اظهار امیدواری کرد: تلاش ما بر تقویت منابع مالی و ارزی، انعقاد قرار جدید از محل تهاتر نفت برای توسعه ویژه ناوگان حمل و نقل عمومی است.

بابایی زاده تصریح کرد: در حوزه قطار شهری چالش اصلی ما تأمین ناوگان است و چاره‌ای نداریم جز اینکه علاوه بر حمایت دولت، بخش قطار شهری نیز در مسائل اجرایی و موضوعات جانبی و امور ترخیص که دولت حمایت ویژه ای نیاز دارد، همت بیشتری داشته باشد.

وی در پایان اضافه کرد: تا زمانی که واگن برای خطوط مترو نداشته باشیم در شهری همچون شیراز به جای تحقق سهم ۷ درصدی، این سهمیه به صورت ۲ درصد باقی خواهد ماند.

کد خبر 713723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.