مدیریت استان نسبت به توزیع عادلانه عوارض سبز در اصفهان تدبیر کند

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر لزوم تدبیر مدیریت استان برای توزیع عادلانه عوارض سبز گفت: اصفهان به‌لحاظ سرانه، پرجمعیت‌تر و از نظر آلایندگی تاثیرپذیرتر است، اما سرانه‌ای که دریافت می‌کند، یک‌سی‌ام سرانه شهرهایی است که فاصله بیشتری با صنایع آلاینده دارد و این اجحاف دیگری در حق اصفهان است.

علی صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: موضع اصلی شورای اسلامی شهر اصفهان در رابطه با صنایع آلاینده، انتقال آن از موقعیت جغرافیایی اصفهان یا اصلاح وضعیت آلایندگی و تأمین مشخصات زیست‌محیطی و موارد مدنظر مجموعه‌های استاندارد در این حوزه است که این نگاه بلندمدت است و شاید در کوتاه‌مدت قابل دستیابی نباشد.

وی با اشاره به موارد کوتاه‌مدت کنترل آلایندگی‌ها افزود: عوارض سبز و هزینه‌های مسئولیت‌های اجتماعی صنایع آلاینده می‌تواند بخشی از راهکار کوتاه‌مدت مجموعه صنایع باشد تا بخشی از مشکلات را التیام دهیم و حداقل یک نگاه کوتاه‌مدت به رفع بخشی از آلایندگی و منابع آلاینده از جمله منابع متحرک داشته باشیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اگر صنایع مهم و بزرگ استان که جزو منابع آلاینده اصلی محسوب می‌شوند، بتوانند وظیفه خود را در این رابطه ادا کنند، به‌طور حتم در حوزه حمل‌ونقل شهری به‌ویژه در کلان‌شهر اصفهان مؤثر خواهد بود، ادامه داد: بر اساس پژوهش‌ها و جمع‌بندی‌های مختلف، عوامل جدی در کنار آلایندگی صنایع وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از سوخت‌های فسیلی در منازل و کارگاه‌های صنعتی و آلاینده‌های متحرک شامل خودروهای سنگین جابه‌جایی بار، خودروهای شخصی و وسایل حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد، از این‌رو توجه به ارتقای ناوگان حمل‌ونقل عمومی یک ضرورت است.

انتظار داریم صنایع نیز حقوق مردم اصفهان را در رابطه با انجام اقدامات کوتاه‌مدت برای رفع معضل آلایندگی هوای اصفهان ادا کنند

صالحی با بیان اینکه هزینه‌های حوزه حمل‌ونقل قابل توجه است، گفت: با این حال صرف هزینه در این زمینه و ادای حق ریه‌های مردم شهر اصفهان توسط صنایع می‌تواند به رفع بخشی از مشکلات کمک کند، به همین دلیل در دوره ششم مدیریت شهری با پنج برابر کردن اعتبارات قطار شهری تلاش می‌کنیم خط دو مترو را راه‌اندازی کنیم.

وی ادامه داد: هر سال در بودجه و اعتبارات شهرداری حدود ۱,۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای رینگ چهارم شهر اصفهان در نظر گرفته شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه طی دو سال اخیر معادل چهار سال گذشته خرید اتوبوس انجام شده است، همچنین به سمت خرید اتوبوس و تاکسی برقی حرکت می‌کنیم، تصریح کرد: سال جاری ۶۰ درصد بودجه عمرانی یا ۴۰ درصد کل بودجه شهر در حوزه توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی هزینه شده است، از این‌رو انتظار داریم صنایع نیز حقوق مردم اصفهان را در رابطه با انجام اقدامات کوتاه‌مدت برای رفع معضل آلایندگی هوای اصفهان ادا کنند.

وی با اشاره به اینکه قانون عوارض سبز از دو سال گذشته تا کنون به‌صورت جدی اجرا نمی‌شود و صنایع خود را به پرداخت تعهدات ملزم نمی‌دانند، ادامه داد: تا امروز حتی یک ریال از مصوبه جدید به حساب شهرداری واریز نشده است، همچنین هزینه‌های مسئولیت اجتماعی صنایع باید در حوزه مسائل زیست‌محیطی هدفمند و کمکی به ارتقای زیست‌پذیری شهر اصفهان شود.

صالحی با تاکید بر لزوم تدبیر مدیریت استان نسبت به توزیع عوارض سبز گفت: اصفهان به‌لحاظ سرانه، پرجمعیت‌تر و از نظر آلایندگی تاثیرپذیرتر است، اما سرانه‌ای که دریافت می‌کند، یک‌سی‌ام سرانه شهرهایی است که فاصله بیشتری با صنایع آلاینده دارد و این اجحاف دیگری در حق اصفهان است که انتظار داریم با ورود دقیق سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل مالیات و دارایی، مالیات و عوارض سبز وصول شود.

وی با بیان اینکه مدیریت استان باید سهم مردم اصفهان را با عدالت و مطابق با واقعیت در تقسیم این عوارض احقاق کند تا بتوانیم هرچه زودتر پروژه‌های در دست اجرا برای ارتقای حمل‌ونقل عمومی را به ثمر برسانیم، تاکید کرد: راهکار اصلی و بلند مدت در رابطه با وضعیت هوای اصفهان، تغییر رویکرد در حوزه صنایع آلاینده، اصلاح فرایندها، توسعه نیافتن یا انتقال آن‌ها به مناطق دیگر است.

کد خبر 713665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.