شکست ائتلاف علیه یمن در ساعت صفر

با وجودی که آمریکایی‌ها برای حمایت بی‌قیدوشرط از رژیم صهیونیستی سعی داشته‌اند ائتلافی متشکل از ۱۰ کشور جهان علیه حوثی‌های یمن به راه اندازند، اما این ائتلاف از همان لحظات ابتدایی با شکست مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، لوید آستین به عنوان وزیر دفاع آمریکا، روز دوشنبه به تل‌آویو سفر کرد تا در جریان رسیدگی و تأمین منافع رژیم صهیونیستی در جنگ غزه تصمیماتی را اتخاذ کند. بر همین اساس، آستین تلاش کرد از حملات نیروهای انصارالله علیه کشتی‌های تجاری مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ جلوگیری کند.

او در این سفر از تشکیل ائتلاف دریایی نظامی با ۱۰ کشور آمریکا، انگلیس، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل، اسپانیا و بحرین برای مقابله با حملات حوثی‌های یمن یا همان گروه انصارالله در دریای سرخ خبر داد.

اما اینکه آمریکا در دریای سرخ به دنبال ائتلاف علیه انصارالله یمن است، حکایت مهمان ناخوانده‌ای است که برای صاحب خانه شاخ و شانه می‌کشد. حوثی های یمن به عنوان مالکان اصلی تنگه باب‌المندب در دریای سرخ، سال‌ها است که به رسم نوع‌دوستی و انسانیت مخالفت خود را با محاصره و ظلم علیه مردم فلسطین نشان داده‌اند و از ابتدای عملیات طوفان‌الاقصی تاکنون نیز بارها حمایت خود را از برادران و خواهران مسلمان خود در غزه اعلام کرده‌اند.

حوثی‌های یمن بارها هشدار داده‌اند که اجازه عبور کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی از تنگه باب‌المندب را نمی‌دهند تا از این طریق بتوانند ضربه مهلکی بر پیکره اقتصاد این رژیم جعلی فرود آورند؛ چرا که بیش از ۴۰ درصد از تجارت جهان مرهون عبور از کانال یمنی‌ها است، اما به‌رغم تمام هشدارها کشتی‌های مذکور همچنان سعی دارند برای کاهش هزینه‌های مختلف مربوط به کشتی‌های خود از باب‌المندب عبور کنند که در این مسیر دستخوش حملات کوبنده انصارالله قرار گرفته‌اند و حالا با تشکیل یک ائتلاف دریایی به همت رئیس پنتاگون سعی دارند این مانع را از میان بردارند.

وزیر دفاع ایالات متحده در جریان سفر به منطقه در بیانیه‌ای آورده است که کشورهایی که به دنبال اصل اساسی آزادی دریانوردی هستند، باید برای مقابله با چالش ایجاد شده، باهم همکاری کنند.

گروه انصارالله نیز در پی اظهارات لوید آستین اعلام کرد که نیروهای مسلح یمن عملیاتی علیه دو کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی انجام دادند. اولین کشتی سوان آتلانتیک با بارگیری نفت و دیگری کشتی MSC Clara حامل کانتینر بود.

انصارالله همچنین اخطار داد که تا وقتی برادران ثابت‌قدم ما در نوار غزه به آب و دارو نیاز دارند به همه کشتی‌هایی که عازم بنادر اسرائیل هستند، از هر ملیتی که باشند، درباره دریانوردی در دریای عرب و سرخ، هشدار می‌دهیم.

بر این اساس کشتی نروژی M/V Swan Atlantic روز دوشنبه در دریای سرخ مورد اصابت یک شیء ناشناس قرار گرفت، اما به خدمه آن آسیبی وارد نشد.

به دنبال این حملات، شرکت‌های بزرگ کشتیرانی از جمله Maersk دانمارکی، Hapag-Lloyd آلمان، CMA CGM فرانسوی، و MSC ایتالیایی-سوئیسی تردد از طریق تنگه باب‌المندب را به‌طور موقت متوقف کردند.

در ادامه شرکت نفت بریتیش پترولیوم (BP) بریتانیا نیز اعلام کرد حرکت تمام کشتی‌های خود را به دلیل وخامت اوضاع امنیتی به‌طور موقت، متوقف کرده است، همچنین شرکت فرونت لاین به عنوان چهارمین شرکت بزرگ نفتکش جهان که مقر آن در قبرس است هم اعلام کرد از عبور از دریای سرخ و خلیج عدن اجتناب خواهد کرد.

با این وجود از میان کشورهای منطقه فقط بحرین در این ائتلاف شرکت کرده است و عربستان، امارات و مصر در این ائتلاف حضور نیافتند که خود قابل توجه است که به نظر می‌رسد یکی از دلایل آن میزبانی بحرین از ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا باشد.

با همه فشارهای آمریکا به نظر می‌رسد این ائتلاف به دلایل مختلفی از جمله موارد ذیل با شکست مواجه شود؛ اولین دلیل می‌تواند حاضر نشدن کشورهای حوزه دریای سرخ در این ائتلاف باشد، همچنین شکاف در میان متحدان عربی آمریکا به‌ویژه عربستان، خط و نشان کشیدن یمنی‌ها و توانمندی نظامی آنها، دست رد شرق و غرب به‌ویژه قدرت‌هایی مانند چین، کره جنوبی، ژاپن و حتی آلمان به آمریکا از دیگر دلایل شکست این ائتلاف است. همچنین سوءسابقه آمریکا نیز می‌تواند یکی دیگر از این دلایل باشد به ویژه اینکه در سال ۹۸ از سوی دولت آمریکا از حدود ۶۰ کشور جهان خواسته شد تا در حفظ بازدارندگی تنگه هرمز همکاری کنند، اما فقط سه کشور انگلستان، استرالیا و عربستان با این دولت همکاری کردند. با این دلایل ائتلاف کنونی شکست خورده به نظر می‌رسد.

تشکیل ائتلاف علیه انصارالله موجب تشدید بحران در منطقه خواهد شد

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در این خصوص اظهار کرد: با توجه به اینکه انصارالله و ارتش یمن به عنوان دو بازوی قدرتمند محور مقاومت به خاطر حملات وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه وارد عمل شدند و با تسلطی که بر تنگه باب‌المندب در دریای سرخ داشتند توانستند مانع عبور کشتی‌های حامل سلاح‌های کشتار جمعی برای رژیم صهیونیستی شوند تا از این طریق بتوانند مانع ادامه کشتار مردم غزه شوند.

وی افزود: با توجه به گذشت ۷۰ روز از عملیات طوفان‌الاقصی، رژیم صهیونیستی با استفاده از انواع سلاح‌های پیشرفته بیش از ۲۰ هزار نفر از مردم بی‌دفاع غزه را شهید و ۵۰ هزار نفر را مجروح و تمام زیرساخت‌های این شهر پرجمعیت را منهدم کرده است و در عین حال جامعه جهانی سکوت اختیار کرده است و هیچ‌گونه اقدامی برای برقراری آتش‌بس و منع کشتار مردم غزه انجام نمی‌دهد؛ این شرایط موجب شده است تا انصارالله به خاطر اینکه مردم غزه هیچ‌گونه کمکی دریافت نمی‌کند، وارد عمل شود و کشتی‌های رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار دهد.

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: عمل انصارالله در راستای دفاع مشروع و بازدارندگی است، چون باب‌المندب بخشی از قلمروی دریایی یمن است و از آنجا که انصارالله و ارتش یمن بخشی از ساختار حاکمیتی یمن هستند به نظر می‌رسد در چارچوب اقدام بازدارندگی کشتی‌های رژیم صهیونیستی را توقیف کرده‌اند و بندر ایلات در اراضی اشغالی را مورد هدف قرار داده‌اند تا باعث کاهش توان نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در کشتار مردم غزه شوند.

وی ابراز کرد: آمریکایی‌ها که به شدت نگران شکست رژیم صهیونیستی هستند تلاش دارند تا ائتلاف منطقه‌ای و جهانی علیه انصارالله تشکیل دهند، اما با شکست مواجه شدند.

هانی‌زاده با اشاره به سفر وزیر دفاع آمریکا به منطقه و تلاش برای همراه کردن کشورهای منطقه با خود برای جلوگیری از توقیف کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی گفت: این نقشه با شکست مواجه شد چون کشورهای عربی احساس می‌کنند که آمریکا به شدت کنار رژیم صهیونیستی قرار دارد و سعی آمریکایی‌ها این است که جنگ غزه طولانی شود تا رژیم صهیونیستی بتواند به اهداف خود برسد و به همین دلیل تشکیل چنین مجموعه‌ای نمی‌تواند مؤثر باشد؛ چرا که انصارالله تجربه گران‌سنگی در جنگ پیدا کرده است.

وی با اشاره به جنگ عربستان و یمن در گذشته اذعان کرد: در آن هشت سال جنگ عربستان با یمن نیز ائتلاف جهانی علیه انصارالله با شکست مواجه شد و این بار نیز ائتلاف آمریکا در منطقه و جهان علیه انصارالله با شکست مواجه خواهد شد.

کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: با وجود تجربه‌ای که سه کشور عربستان، امارات و مصر در گذشته دارند و اینکه مصر در ائتلاف جنگ هشت ساله عربستان علیه یمن حضور داشت، اما در طول این هشت سال ائتلاف شکست خورد و انصارالله با قدرت تمام به دفاع خود ادامه داد و پیروز شد و عربستان هم مجبور شد جنگ را متوقف کند.

وی خاطرنشان کرد: امروز هم به دلیل اینکه انصارالله مجموعه‌ای غیرمتمرکز است و هرگونه ائتلافی علیه این مجموعه باعث خواهد شد که بحران بیشتر شود، دریای سرخ صحنه درگیری در منطقه شود و کشتی‌ها هدف حملات موشکی ارتش یمن و انصارالله قرار گیرند، به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها و کشورهای عربی به‌خوبی دریافته‌اند که تشکیل چنین ائتلاف‌هایی مؤثر نخواهد بود، بلکه موجب تشدید بحران خواهد شد.

کد خبر 713651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.