روزهای برزخی کُشتی کرمانشاه

کشتی کرمانشاه که طی سال‌های متمادی همواره مورد احترام بزرگان و پیشکسوتان این رشته قرار داشته، طی یک سال اخیر با انتقاداتی روبه‌رو شده است و روزهای برزخی را پشت سر می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، شاید روزگاری نه‌چندان دور وقتی قرار بود مسابقات کشتی قهرمانی کشور با حضور همه بزرگان این رشته برگزار شود، همه استان‌ها به‌ویژه شهرهای صاحب کشتی، نیم‌نگاهی به کرمانشاه داشتند.

هنوز چندان از آن روزها دور نشده‌ایم؛ روزهایی که کشتی‌گیران استان‌های مختلف کشور زمانی که موعد قرعه‌کشی می‌رسید در دل دعا می‌کردند که حداقل در مسابقات مقدماتی با کشتی‌گیران کرمانشاهی مواجه نشوند تا حداقل بتوانند به مراحل پایانی صعود کنند.

همیشه یک جای خالی در فینال برای کشتی‌گیران کرمانشاهی خالی بود

زمانی که به برگزاری مسابقات کشتی قهرمانی کشور نزدیک می‌شدیم، بدون استثنا در بیشتر وزن‌ها یک جای خالی در فینال برای کشتی‌گیران کرمانشاهی کنار می‌گذاشتند و سایر ورزشکاران باید برای جای خالی دیگری تلاش می‌کردند.

کشتی‌گیری که می‌توانست نماینده کرمانشاه را در هر مرحله‌ای شکست دهد، گویی که قهرمان آن رقابت‌ها شده و تا مدت‌ها سرخوش از پیروزی و افتخارآفرینی خود بود.

روزهای برزخی کُشتی کرمانشاه

وضعیت این روزهای کشتی کرمانشاه منتقدان زیادی دارد

علاقه‌مندان به کشتی هنوز هنرنمایی‌های برادران محبی (محمدحسن و محمدحسین)، جعفر دلیری، ماشاالله حسینی، محلی علی‌گنجابی، احسان امینی و مرحومان بابک قربانی و فریدون قنبری در سال‌های گذشته را به خاطر دارند.

هرچند طی سال‌های اخیر نیز چهره‌هایی همچون یدالله و ارشک محبی، رضا افضلی، بهمن تیموری و دیگر کشتی‌گیران تلاش کرده‌اند چراغ کشتی کرمانشاه را روشن نگه دارند، اما به نظر می‌رسد زور آن‌ها چندان به کشتی‌گیران استان‌های دیگر نچربیده است و موجب شده است در یک سال اخیر همان تک‌چهره‌ها را نیز در تیم ملی نداشته باشیم.

وضعیت این روزهای کشتی کرمانشاه به نحوی است که منتقدان زیادی دارد، از رئیس هیئت کشتی کرمانشاه گرفته تا مربیان و حتی علاقه‌مندان به این رشته منتقد هستند؛ هرچند صاحب‌منصبان این هیئت آن‌ها را قبول ندارند و این انتقادها را غیرمنصفانه می‌خوانند.

نتایج نه‌چندان خوب تیم‌های کشتی کرمانشاه که با عملکرد بسیار بد کشتی‌گیران این دیار در مسابقات اخیر قهرمانی کشور همراه شد و کسب تنها یک مدال برنز مشترک و جایگاه دهم تیمی نیز مزید بر علت شده است تا منتقدان بیش از پیش بر رئیس پرافتخار کشتی کرمانشاه بتازند و خواستار تغییرات اساسی شوند.

چرا کشتی کرمانشاه اُفت کرده است؟

کمتر از یک ماه پیش بود که علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی در گفت‌وگو تلفنی با برنامه ورزشی شبکه زاگرس کرمانشاه از عملکرد هیئت کشتی استان و مدیرکل ورزش و جوانان کرمانشاه انتقاد کرد و از متولیان امر خواست پاسخگوی مردم و علاقه‌مندان به این رشته ورزشی باشند.

وی با بیان اینکه باید قبول کنیم کشتی کرمانشاه طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته افت داشته است، گفت: نه اینکه بگوییم فقط هیئت کشتی کرمانشاه برای این وضعیت مقصر است، اما حتماً سهم دارد.

رئیس فدراسیون کشتی با بیان اینکه احترام به برادران محبی بر همه ما واجب است، گفت: آن‌ها احترامشان واجب است، اما مدیرکل ورزش و جوانان و استاندار باید بررسی کنند که چرا کشتی کرمانشاه به اینجا رسیده است؟

روزهای برزخی کُشتی کرمانشاه

دبیر ادامه داد: اکنون کرمانشاه باید بگوید کجای کار است؟ چند باشگاه اضافه کرده است؟ ارتباط کشتی کرمانشاه با استانداری، سپاه، شهرداری، اداره کل ورزش، برنامه و بودجه و سایر ادارات به چه صورت است؟

برخورد نامناسب رئیس هیئت کشتی موجب فراری دادن مربیان و کشتی‌گیران است

تعدادی دیگر از مربیان و پیشکسوتان کشتی کرمانشاه نیز انتقاداتی علیه هیئت مطرح کردند؛ آن‌ها معتقد هستند برخوردهای نامناسب و تند رئیس هیئت موجب فراری دادن بسیاری از مربیان و کشتی‌گیران کرمانشاهی شده است.

منتقدان همچنین در اظهارات خود عنوان می‌کنند که در هیئت کشتی کرمانشاه آنگونه که باید به رده‌های سنی پایه توجه نمی‌شود و در عین حال لازم است هم تعامل بیشتری با جامعه کشتی داشته باشند و هم در کادر اجرایی و کمیته‌های هیئت تغییراتی ایجاد شود و افراد جوان‌تری به کار گرفته شوند.

درِ خانه کشتی به روی همه علاقه‌مندان از مربیان گرفته تا ورزشکاران باز است

پس از مطرح شدن این انتقادات، خبرنگار ایمنا کرمانشاه به سراغ رئیس هیئت کشتی رفت تا نظرات وی را نیز در خصوص حال و روز ورزش اول استان جویا شود.

محمدحسین محبی، رئیس هیئت کشتی کرمانشاه به انتقادهای مطرح شده علیه کشتی واکنش نشان داد و گفت: برخلاف تمام ادعاها، درِ خانه کشتی به روی همه علاقه‌مندان از مربیان گرفته تا ورزشکاران باز است.

وی ادامه داد: اینکه عنوان می‌شود رفتار نامناسب ما با پیشکسوتان و مربیان کشتی کرمانشاه موجب فراری دادن آن‌ها شده است، به‌هیچ‌وجه صحت ندارد و اتفاقاً عکس این قضیه صادق است و ما بارها از آن‌ها دعوت کرده‌ایم که با حضور در هیئت به تمرین دادن ورزشکاران بپردازند.

رئیس هیئت کشتی کرمانشاه افزود: مربیان کشتی کرمانشاه فقط خود را قبول دارند و اگر ببینند یک نفر دیگر در سالن مشغول تمرین دادن است، کار را رها می‌کنند و می‌روند، اما در استان‌های دیگر چند مربی کنار هم در حال تمرین دادن کشتی‌گیران هستند، بدون اینکه اختلافی با هم داشته باشند.

محبی تصریح کرد: چند وقت پیش از یکی از مربیان باتجربه برای تمرین روی تشک با کشتی‌گیران دعوت کردیم، اما وی عنوان کرد که تمایل دارد به عنوان مدیر یکی از کمیته‌ها در هیئت حضور داشته باشد، افراد دیگری هم هستند که از آن‌ها دعوت شده است، اما تمایلی نشان نداده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌هایی که ریاست هیئت کشتی را برعهده داشتم، سعی کردم پای همه پیشکسوتان و بزرگان این رشته در کرمانشاه را به هیئت باز کنم و با تمام توان برای اعتلای کشتی کرمانشاه تلاش کردم.

همه توان کشتی کرمانشاه این چیزی است که می‌بینید

رئیس هیئت کشتی کرمانشاه با اشاره به حضور تیم کشتی استان در رقابت‌های قهرمانی کشور اظهار کرد: درست است که نتایج خوبی کسب نشد، اما باید بپذیریم همه توان کشتی کرمانشاه همین چیزی است که می‌بینید.

محبی افزود: حدود ۲۰ تا ۲۵ روز قبل از مسابقات قهرمانی کشور یک دوره رقابت‌های انتخابی برگزار شد، اما برای ۱۰ وزن در مجموع حدود ۱۱۰ نفر حضور پیدا کردند و این در حالی بود که در بعضی وزن‌ها فقط دو شرکت‌کننده داشتیم.

وی ادامه داد: امروز در حالی برای ۱۰ وزن تنها حدود ۱۱۰ نفر شرکت می‌کنند که روزگاری در همین کرمانشاه برای یک وزن بیش از ۳۰۰ شرکت‌کننده وجود داشت.

رئیس هیئت کشتی کرمانشاه گفت: در مسابقات قهرمانی کشور نیز ما با همه داشته‌هایمان شرکت کردیم، اما نتیجه آن چیزی شد که همه دیدند و کاری هم از دست کسی برنمی‌آید.

محبی اضافه کرد: شاید بخشی از بی‌انگیزگی امروز کشتی‌گیران کرمانشاه مربوط به حمایت نکردن مسئولان باشد، چراکه زمانی که آن‌ها می‌بینند هیچ‌کس به فکرشان نیست، دیگر انگیزه‌ای برای حضور روی تشک پیدا نمی‌کنند.

روزهای برزخی کُشتی کرمانشاه

با این روند وضعیت کشتی کرمانشاه بدتر هم می‌شود

وی تصریح کرد: سال گذشته مقرر شد شهرداری با توجه به منابعی که در اختیار دارد به هیئت کمک‌هایی داشته باشد، اما شورای اسلامی شهر با این مسئله مخالفت کرد، در حالی که اگر این کمک محقق می‌شد، می‌توانستیم بخش قابل توجهی از مشکلات مالی هیئت را مرتفع و برای کشتی‌گیران خود انگیزه ایجاد کنیم.

رئیس هیئت کشتی کرمانشاه همچنین در پاسخ به این پرسش که چقدر احتمال می‌رود وضعیت کشتی کرمانشاه از وضع موجود خارج و شرایط بهتر شود، اظهار کرد: با روندی که می‌بینم وضعیت کشتی استان بهتر که نمی‌شود، هیچ، حتی بدتر هم خواهد شد.

محبی اظهار امیدواری کرد: مسئولان استان کرمانشاه باید بیشتر از این به فکر کشتی باشند و اجازه ندهند که شرایط از این سخت‌تر شود؛ اگر سالن‌های ما از کشتی‌گیر خالی شود، دیگر به این سادگی‌ها پر نخواهد شد.

روزهای برزخی کُشتی کرمانشاه

حضور ۳ ملی‌پوش در ترکیب اصلی تیم ملی در تاریخ کشتی کرمانشاه بی‌سابقه است

وی تصریح کرد: بخشی از این تلاش‌ها منجر به حضور سه ملی‌پوش در ترکیب اصلی تیم ملی در مسابقات جهانی شد که در تاریخ کشتی کرمانشاه تقریباً بی‌سابقه بوده است؛ ما در تاریخ ۱۰۰ ساله کشتی کرمانشاه کشتی‌گیری نداشته‌ایم که در سنگین‌وزن مدال برای تیم ملی کسب کرده باشد، اما یدالله محبی این طلسم را شکست.

رئیس هیئت کشتی کرمانشاه گفت: همچنین در سال‌های اخیر چند تن از قهرمانان کشتی را با تلاش و رایزنی فراوان توانستیم به استخدام ادارات و سازمان‌های مختلف درآوریم تا برای تداوم مسیر قهرمانی خود امید و انگیزه پیدا کنند.

محبی با بیان اینکه از پذیرفتن این سمت در هیئت کشتی پشیمان هستم، گفت: با این حال امروز وجدان من از هر لحاظ آسوده است که در همه این سال‌ها برای کشتی کرمانشاه کوتاهی نکردم و کارهایی صورت گرفت که هرگز انجام نشده بود.

به گزارش ایمنا، ورزش کشتی در استان کرمانشاه روزهای خوبی را سپری نمی‌کند و از سویی انتقادات و از سوی دیگر پاسخ‌های رئیس هیئت کشتی این استان و اعلام پشیمانی وی از پذیرفتن این سمت، زنگ خطری برای مسئولان استان کرمانشاه و ورزش کشور است تا بیش از پیش وضعیت برزخی این ورزش در استان کرمانشاه را سامان دهند.

کد خبر 713404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.