موفقیت اقتصادی نیاز به تربیت جامعه دانش‌بنیان دارد

رئیس مرکز توسعه همکاری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست‌جمهوری گفت: برای موفقیت اقتصاد دانش‌بنیان نیاز به تربیت جامعه دانش‌بنیان داریم؛ ایجاد ساختار بینابینی بین دانشجویان و صنعت وظیفه جامعه دانشگاهی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شقایق حق جوی جوانمرد، صبح امروز _چهارشنبه بیست‌ونهم آذر_ در افتتاحیه «دومین کنفرانس بین‌المللی توسعه کسب‌وکار با رویکرد شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت و سلامت» که در تالار ابن‌سینای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: اقتصاد دانش‌بنیان تاریخچه جالبی دارد؛ انقلاب‌هایی در دنیا اتفاق افتاده است، اما اقتصاد دنیا همواره به سمتی در حرکت است که میزان دانش در اختیار، مشخص‌کننده قدرت اقتصادی است؛ کشور ما نیز ناگزیر از تغییر بود.

وی افزود: مراکز علمی ما هنوز دانشگاه‌های نسل یک است و ما نیاز به تغییر داریم، حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکتی پیچیده است.

رئیس مرکز توسعه همکاری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست‌جمهوری گفت: اقتصاد دانش‌بنیان نیاز به عرصه‌های واقعی برای تمرین دارد تا دانشجویان بازیگران خوبی در این زمینه باشند؛ فراموش نکنیم سلامت قله بین رشته‌ای جهان است، اما ما برای موفقیت در بین‌رشته‌ای‌ها چه کرده‌ایم؟

وی خاطرنشان کرد: برای موفقیت اقتصاد دانش‌بنیان نیاز به تربیت جامعه دانش‌بنیان داریم؛ ایجاد ساختار بینابینی بین دانشجویان و صنعت وظیفه جامعه دانشگاهی است.

هیچ استانی به اندازه اصفهان پتانسیل علمی و صنعتی ندارد

حسین هرسیج، رئیس دانشگاه اصفهان در ادامه اظهار کرد: اینگونه همایش‌ها منجر به تقویت اکوسیستم‌های فناوری در کشور خواهد شد. سال‌هاست که رهبر معظم انقلاب بر موضوع دانش‌بنیان تاکید دارند. در رأس صحبت‌ها حمایت از دانش‌بنیان‌ها مطرح می‌شود، اما این موضوع در اجرا با مشکلات و اختلالاتی مواجه است.

وی افزود: پیش‌تر صنایع و مراکز علمی در جهتی حرکت می‌کردند که متأسفانه این تغییر تحول کمتر در آن‌ها دیده شده است. اینگونه همایش‌ها در راستای ایجاد ارتباط است، اما متأسفانه اکثر صنایع ترجیح می‌دهند روند گذشته خود را ادامه دهند و تخصیص بودجه به مراکز علمی به شیوه صحیحی انجام نمی‌پذیرد.

رئیس دانشگاه اصفهان ادامه داد: منافع برخی در تداوم شرایط است البته که همیشه جراحی با مقاومت بالقوه‌ای همراه است. در مقطعی بر تولید مقاله تاکید می‌شد، اما آیا تولید مقاله کافی است؟ رتبه فناوری ما کجاست؟ تغییرات گسترده لازم است تا این اکوسیستم ایجاد شود و در ادامه توسعه پیدا کند.

هرسیج تصریح کرد: همه سیستم‌های اداری دولتی و غیردولتی باید دست در دست هم دهند تا این مشکلات رفع شود؛ تغییر و تحول باید در همه عرضه‌ها رخ دهد.

وی با اشاره به اینکه هیچ استانی به اندازه اصفهان پتانسیل علمی و صنعتی ندارد، گفت: تغییرات زمان‌بر است و سپس آهسته پیشرفت می‌کند و توسعه می‌یابد.

هدف نهایی، تأثیرگذاری هرچند کوچک بر اکوسیستم اقتصاد مبتنی بر دانش است

در ادامه علی صفری، نماینده تیم علمی و اجرایی دومین کنفرانس بین‌المللی توسعه کسب‌وکار با رویکرد شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت و سلامت اظهار کرد: این کنفرانس با هدف اشتراک‌گذاری دانش در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی افزود: این کنفرانس حاصل یک کار تیمی مشترک بین دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه اصفهان است. گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان به همراه مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، همچنین گروه مدیریت دانشگاه علوم پزشکی برنامه‌ریزی و فعالیت اجرایی این کنفرانس را بر عهده داشته‌اند.

نماینده تیم علمی و اجرایی دومین کنفرانس بین‌المللی توسعه کسب‌وکار با رویکرد شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت و سلامت گفت: از خرداد ۱۴۰۲ فعالیت‌های عملیاتی این کنفرانس با همکاری ۱۰ نفر از اعضای هیئت علمی و ۲۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی آغاز شد؛ امیدواریم از طریق این کنفرانس تأثیری هرچند کوچک بر اکوسیستم دانش‌بنیان داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ۷۳ مقاله به این کنفرانس ارسال و پس از داوری ۴۳ مقاله پذیرش و ۳۰ مقاله رد شد. طی این رویداد ۳۴ سخنران از دانشگاه‌های مختلف ملی و بین‌المللی حضور خواهند داشت.

صفری تصریح کرد: علاوه بر پنل‌های برنامه‌ریزی‌شده رویداد جانبی «ایده بازار» را خواهیم داشت و امیدواریم منجر به ایجاد کسب‌وکارهای جدید شود. هدف نهایی، تأثیرگذاری هرچند کوچک بر اکوسیستم اقتصاد مبتنی بر دانش است.

کد خبر 713262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.