بارش شهابی December Leonis Minorid 2023 را از دست ندهید

زمانی که بارش شهابی در بالاترین ارتفاع خود قرار دارد، چرخش زمین، اصفهان را به سمت بهینه در جهت شهاب‌های ورودی می‌چرخاند و تعداد شهاب‌هایی که به صورت عمودی به سمت پایین می‌بارد را به حداکثر می‌رساند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بارش شهابی December Leonis Minorid-2023 از چهاردهم آذر تا پانزدهم بهمن فعال خواهد بود و زمان اوج آن حدود چهارشنبه _بیست‌ونهم آذر_ رخ خواهد داد. در طول این مدت هر زمان که نقطه تابشی شهاب‌باران در صورت فلکی شیر کوچک بالای افق باشد، تعداد شهاب‌های قابل مشاهده بیشتر است، این بارش شهابی از ساعت ۲۱:۲۳ تا ۰۶:۳۰ (روز بعد) قابل رصد است.

زمان اوج بارش شهابی December Leonis Minorid-2023 حدود ساعت ۰۵:۰۰ است. زمانی که بارش شهابی در بالاترین ارتفاع خود قرار دارد؛ در این زمان، چرخش زمین، اصفهان را در سمت بهینه در جهت شهاب‌های ورودی می‌چرخاند و تعداد شهاب‌هایی که به صورت عمودی به سمت پایین می‌بارد را به حداکثر می‌رساند. در زمان‌های دیگر، شهاب‌های کمتری بر فراز آسمان اصفهان می‌سوزند و تمایل دارند با زاویه مایل وارد جو شوند.

نرخ ساعتی سرسویی (ZHR) بارش شهابی December Leonis Minorid-2023 تقریباً پنج است، البته این نرخ ساعتی با فرض یک آسمان کاملاً تاریک محاسبه می‌شود و در عمل تعداد شهاب‌هایی که مشاهده می‌کنید کمتر خواهد بود. ماه در زمان اوج بارش در مرحله تربیع اول قرار دارد، اما ساعت ۰۱:۰۶ غروب خواهد کرد و هیچ تداخلی در اواخر شب ایجاد نخواهد کرد.

عطارد در حضیض خورشیدی

سیاره عطارد چهارشنبه، بیست‌ونهم آذر در گردش ۸۸ روزه خود به دور خورشید، به نزدیک‌ترین نقطه به خورشید در فاصله ۰.۳۱ واحد نجومی خواهد رسید. سیاره عطارد برخلاف اکثر سیارات که تقریباً مدارهای دایره‌ای شکل به دور خورشید را دنبال می‌کنند و فاصله آن‌ها از خورشید فقط چند درصد تغییر می‌کند، دارای مدار بیضوی است.

فاصله سیاره عطارد از خورشید بین ۰.۳۰۷ واحد نجومی در حضیض (نزدیک‌ترین فاصله به خورشید) و ۰.۴۶۷ واحد نحومی در اوج (دورترین فاصله از خورشید) متغیر است، این تغییر بیش از ۵۰ درصد به این معنا است که سطح آن در زمان حضیض بیش از دو برابر انرژی بیشتری دریافت می‌کند؛ این پدیده از اصفهان قابل رصد نیست، زیرا در فاصله پنج درجه‌ای از خورشید قرار خواهد گرفت.

کد خبر 713243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.