راسک، بنزین و استراتژی هزار خنجر

طی یک هفته گذشته دو حادثه امنیتی مهم در کشور به وقوع پیوسته است، ابتدا حمله تروریستی گروهک جیش‌الظلم به پایگاه راسک و به شهادت رسیدن جمعی از ماموران فراجا و در ادامه اختلال در سیستم سوخت‌رسانی که بر اساس تحلیل مجتبی قنبردوست به‌نظر می‌رسد از سناریوی خاصی پیروی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هفته گذشته خبر حمله تروریستی به پایگاه راسک و به شهادت رسیدن ۱۱ تن از مأموران فراجا در سیستان و بلوچستان مردم ایران را داغدار کرد، پس از آن گروهک تروریستی جیش‌الظلم مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و مسئولان انتظامی از همان دقایق نخست اعلام کردند که به دنبال دستگیری مسببان این جنایت هستند. احمد وحیدی، وزیر کشور نیز با سفر به سیستان و بلوچستان در مراسم تشییع پیکر این شهدا حاضر شد و اعلام کرد که گروه‌های وابسته به رژیم صهیونیستی پشت پرده این حملات هستند، وی همچنین با بیان اینکه بنا بر تحقیقات انجام شده، این گروهک از مرز کشور همسایه (پاکستان) وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شده‌اند، خطاب به پاکستان به‌صراحت هشدار داد که نسبت به حراست و حفاظت از مرزهای خود اقدام کند و اجازه ندهد گروهک‌های تروریستی در خاک این کشور لانه بسازند، همچنین گفت که با تلاش نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی عاملان این حادثه به‌طور قطع به سزای اعمالشان خواهند رسید و انتقام سختی در انتظار آنان خواهد بود.

پس از آن سردار سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران و سرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش در پیام‌های جداگانه اعلام کردند که عاملان این جنایت به‌زودی طعم تلخ انتقام را خواهند چشید و به سزای اعمالشان می‌رسند. همچنین به موازات دستگاه‌های نظامی و امنیتی، دستگاه دیپلماسی نیز فعال شد و ایروانی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل از این نهاد بین‌المللی خواست تا این حمله تروریستی را محکوم کند که این اتفاق نیز رخ داد و روز بعد سخنگوی سازمان ملل در پیامی ضمن ابراز مراتب تسلیت در پی این حمله تروریستی گفت: ضرورت ایجاب می‌کند که عوامل این حادثه به دست عدالت سپرده شوند.

اگرچه این همه ماجرا نبود و امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز در تماس با وزیر امور خارجه پاکستان به‌طور رسمی از این کشور خواست گروه جیش‌العدل را به عنوان گروهی تروریستی شناسایی کند و برای مقابله با آن اقدامات و همکاری‌های لازم را انجام دهند.

علاوه بر این، روز دوشنبه، برخی از جایگاه‌های سوخت سراسر کشور در روند سوخت‌رسانی خود دچار اختلال شدند که احتمال حمله سایبری از سوی گروه‌های وابسته به اسرائیل از همان دقایق اولیه مطرح شد و سازمان پدافند غیرعامل نیز در پیامی اعلام کرد که احتمال هک و حمله سایبری وجود دارد، اما این موضوع همچنان در دست بررسی است و نتایج آن به اطلاع مردم خواهد رسید.

راسک، بنزین و استراتژی هزار خنجر

حال برای بررسی ابعاد بیشتر این دو حادثه که طی یک هفته گذشته به وقوع پیوسته است با مجتبی قنبردوست، کارشناس مسائل سیاسی و امنیتی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

ایمنا: به نظر شما حمله تروریستی که پنجشنبه هفته گذشته در راسک اتفاق افتاد و منجر به شهادت ۱۱ تن از نیروهای فراجا شد، چه ابعادی دارد و تحلیل شما از پشت پرده این حمله چیست؟

قنبردوست: اتفاقی که در راسک افتاد چند وجه دارد؛ یکی حوزه بین‌المللی، یکی داخلی و دیگری منطقه‌ای. در حوزه داخلی باید گفت که به واسطه مسائل اقتصادی و مذهبی همواره بستری وجود داشته است که جذبی از سمت گروهک‌های تروریستی در این منطقه از میان کسانی که مشکلات اقتصادی و فقر آگاهی دارند، رخ دهد و پیش‌تر نیز شاهد چنین مواردی بوده‌ایم. گروه جیش‌العدل یا همان جیش‌الظلم بخشی از نیروهای خود را به واسطه همین شکاف‌های ایجاد شده تأمین می‌کند و بخشی از نیروهای آن، نیروهای ایدئولوژیک هستند، بخشی از نیروها نیز افرادی هستند که با پول اجیر شده‌اند؛ از اغتشاشات سال گذشته نیز روند تحرکات و واردات سلاح و دیگر موارد سوءامنیتی توسط این گروهک وجود داشته است که بارها و بارها عملیات‌های آن‌ها توسط نهادهای امنیتی کشف و خنثی شده است.

ایمنا: سناریوی دشمن در بعد داخل چیست؟

قنبردوست: از جمله سناریوهایی نیز که در بعد داخلی برای جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی شده این است که میان نظام و جریان‌های مردمی استان‌ها شکاف ایجاد شود؛ چه شکاف‌های قومی و چه مذهبی و اساساً اغتشاشات سال گذشته نیز سوار بر شکاف‌های این‌چنینی بود؛ اما مردم توطئه آن‌ها را خنثی کردند، بنابراین باید دقت شود که این یک سناریو است و نظام سلطه از این شکاف‌ها استقبال می‌کند که جمهوری اسلامی وارد چالشی شود که به‌هیچ‌وجه در اولویت نیست.

ایمنا: اشاره کردید که این مسئله دارای بعد منطقه‌ای و بین‌المللی است، در بعد منطقه‌ای چطور می‌توان این حمله را تحلیل کرد؟

قنبردوست: در رابطه با حوزه منطقه‌ای باید گفت که رژیم صهیونیستی در هفتم اکتبر ضرباتی خورده است و اعلام کرده است که سر مار را در ایران می‌بینیم. رژیم صهیونیستی حتی پیش از هفتم اکتبر برنامه‌هایی داشت که سناریوی هزار خنجر یکی از آن‌ها بود و به دنبال آن بود تا زخم‌های متعددی به ایران وارد کند. ماجرای حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت را نیز می‌توان در این سناریو تحلیل کرد زیرا رژیم صهیونیستی به دنبال این است که در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی ضرباتی به ایران بزند. به همین دلیل دست روی ناامن کردن نقطه‌ای از ایران گذاشته است که به زعم خودشان ظرفیت‌هایی را در آنجا دیده‌اند.

به نظر من حمله سایبری نیز در همین راستا تحلیل می‌شود و انتقامی است که هم در راستای سناریوی هزار خنجر و هم در راستای انتقام موضوع فلسطین از ایران است و اسرائیل سعی دارد با پروپاگاندا اعلام کند که من قدرت ضربه زدن به ایران را دارم.

ایمنا: تحلیل شما از ابعاد بین‌المللی این ماجرا چیست؟

قنبردوست: در حوزه بین‌الملل یکی از واقعیات امروز این است که جمهوری اسلامی یکی از قدرت‌های منطقه است و اگر قرار است ایالات متحده در نظم جدید بین‌الملل همچنان هژمونی خودش را حفظ کند، نیاز دارد که در منطقه ما تغییراتی در نظم قدرت منطقه شکل نگیرد، یعنی همان تغییراتی که اکنون مشاهده می‌کنیم؛ یکی از تغییرات این است که ایران یکی از قطب‌های قدرت در منطقه است، بنابراین برای کاستن از قدرت ایران به دنبال زدن ضربه‌های امنیتی به ایران و استفاده از نقاط ضعف ما است.

نکته بعدی در حوزه بین‌الملل این است که یکی از مؤلفه‌های مهم در نظم جدید بین‌الملل و منطقه، چالش‌های کریدوری و جنگ کریدوری است که میان کشورهایی مانند روسیه، چین، هند، اروپا و حتی ایالات متحده در جریان است. در همین راستا اگر نیاز به مسیر ترانزیتی شرق به غرب یا شمال به جنوب داشته باشند، به ایران نیاز دارند زیرا کشور ما در موقعیت جغرافیایی بسیار راهبردی قرار گرفته است.

ایمنا: یعنی به نظر شما دشمن با ناامن کردن سیستان و بلوچستان به دنبال ضربه زدن به فرصت‌های اقتصادی کشور در حوزه ترانزیتی است؟

قنبردوست: بله، کریدور شمال به جنوب از چابهار و راسک عبور می‌کند، یعنی هم روسیه و هم هند و چین می‌توانند در این کریدور سرمایه‌گذاری کنند و بخشی از آن هم انجام شده است. یکی از برنامه‌های دشمن این است که کریدور شمال به جنوب را ناامن کند، زیرا راسک به چابهار بسیار نزدیک است و حدود یک ساعت باهم فاصله دارند، راه‌آهن چابهار نیز یکی از مسیرهایی است که از راسک می‌گذرد و در همین راستا دشمن دنبال ضربه زدن به فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در ایران است، زیرا ما در بندر چابهار نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی داریم و اگر کشورهای سرمایه‌گذار مانند چین و روسیه احساس ناامنی کنند و پالس منفی دریافت کنند، می‌تواند تأثیراتی داشته باشد که امیدواریم مدیریت شود و طرف‌ها نسبت به پشت پرده این مسائل توجیه شوند.

ایمنا: پس از این حمله شاهد هشدار جدی مسئولین کشور از جمله وزیر کشور و وزیر امور خارجه به پاکستان بودیم که اجازه ندهند از خاک کشورشان برای مقاصد تروریستی استفاده شود، به نظر شما برای مدیریت این مسئله چه اقداماتی باید انجام شود؟

قنبردوست: پاکستان مدت زیادی است که به محل امنی برای گروه‌های تروریستی تبدیل شده است و در گذشته نیز توافقات امنیتی مختلفی برای حل و فصل موضوع گروه‌های تروریستی با آن بسته شده است. ما در غرب و اقلیم کردستان نیز همین مشکل را داریم و در پاکستان و بخش‌هایی از افغانستان نیز همینطور، مخصوصاً پاکستان که سالیان سال است محل امنی برای گروه‌های تروریستی است. لازم به ذکر است که این کشور در توافقات قبلی متعهد شده است از سمت خاک و مرز آنها به سمت ایران حمله تروریستی نشود که اگر بشود طبق توافق باید برخورد صورت بگیرد و حتی جمهوری اسلامی می‌تواند با هماهنگی آنها برای برخورد وارد خاکشان شود. البته این تیمی که این کار را انجام دادند با توجه به مصاحبه‌های مقامات کشور دستگیر خواهند شد زیرا هنوز موفق به خروج از ایران نشده‌اند.

نباید فراموش کرد که این گروهک‌ها اگرچه قیافه بلوچ محوری دارند اما جنایات را در درجه اول علیه مردم بلوچ انجام می‌دهند و تعدادی از همین افرادی که به شهادت رسیدند نیز متعلق به همان منطقه بودند، خاستگاه جیش‌العدل نیز معلوم است و امیدواریم که یک توافق دو جانبه بین ایران و پاکستان شکل بگیرد و این گروهک که به لحاظ مالی و مدیریتی وصل به جریان عبری است مدیریت شود و مانند جریان ریگی که سالیان سال برای مردم آن منطقه ناامنی و فلاکت ایجاد کرد، حل شود.

کد خبر 713240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.