بیانیه دیده‌بان شفافیت و عدالت اصفهان درباره مبارزه با فساد در انتخابات مجلس

سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت استان اصفهان در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی بیانیه‌ای در خصوص ضرورت شفافیت و مبارزه با فساد در انتخابات صادر کرد.

به گزارش خبرگزای ایمنا، در متن این بیانیه آمده است: «شفافیت انتخاباتی یکی از مهم‌ترین مولفه‌های شفافیت پارلمانی محسوب می‌شود که شاخص‌های مختلفی را در بخش‌های سه‌گانه نامزدهای انتخاباتی، هزینه‌های انتخاباتی و فرآیندهای انتخاباتی دارا می‌باشد. شفافیت در بخش‌های مذکور از عوامل بسیار مهم در شکل‌گیری یک انتخابات سالم و انتخاب افراد اصلح برای نشستن بر صندلی‌های مجلس است، چرا که "شفافیت در شاخص‌های مربوط به بخش نامزدهای انتخاباتی" زمینه‌ی لازم برای شناخت درست افراد توسط مردم را فراهم می‌آورد و "شفافیت در بخش هزینه‌های انتخاباتی و نحوه‌ی تامین و مصرف این هزینه‌ها" از شکل‌گیری فضای ناسالم انتخاباتی و کج‌رفتاری‌هایی همچون خرید رای و … جلوگیری به عمل می‌آورد. "شفافیت در بخش فرآیندهای انتخاباتی" هم منجر به سلامت بیشتر انتخابات و افزایش اعتماد مردم به این فرآیند می‌شود و زمینه حضور بیشتر مردم را در انتخابات فراهم می نماید. شفافیت انتخابات باید ناظر بر نامزدها، ناظر بر مردم و ناظر بر فرآیندهای انتخاباتی باشد.

سازمان دیده بان یک نهاد مردمی، انقلابی و فراجناحی است و دخالت سیاسی و جناحی در انتخابات ندارد. دیده بان از هیچ فرد، حزب و گروه خاصی حمایت نمی کند. بر اساس ابلاغیه شماره ۱۳۵-۳۰۱- د مورخ ۲۴/‏۰۸/‏۱۴۰۲‬ دفتر مرکزی تهران، دفاتر استانی ماموریت دارند در بحث شفافیت در انتخابات اقدام نمایند و حول سه محور اصلی عدالت خواهی، شفافیت طلبی و فساد ستیزی فعالیت نمایند.

مطالبه گری برای سلامت در انتخابات جهت رعایت مُرّ قانون در مرحله ثبت نام، بررسی صلاحیت ها توسط هیات اجرایی، هیات نظارتی استان، شورای نگهبان و برگزاری انتخابات تا پایان شمارش آراء و تایید نهایی آراء از سیاستهای اجرایی سازمان دیده بان در کل کشور می باشد.

همچنین مطالبه گری برای عدالت در انتخابات در فرصت های تبلیغاتی اعم از شهری و رسانه ای مد نظر می باشد.

توجه به رصد تخلفات نامزدهای انتخاباتی از حیث عملکرد در گذشته و عملکرد تبلیغاتی در حین انتخابات با اولویت نمایندگان فعلی و ادوار و افراد سرشناس استان و افراد شاخص مد نظر قرار خواهد گرفت.

این سازمان از همه آحاد مردم جهت مطالبه گری و همکاری دعوت می نماید تا تخلفات مجریان، نامزدهای انتخاباتی و احزاب و تشکل ها را با مراجعه به تارنمای www.daad.ir و بخش گزارشات مردمی به این سازمان گزارش نمایند.

با توجه به مسائل بیان‌شده و انتخابات پیش‌رو، در حال‌حاضر شفافیت مربوط به حامیان انتخاباتی، تشکل ها و قرارگاه های انتخاباتی فعال، وعده‌های انتخاباتی، تجربه‌ها و مشاغل پیشین کاندیداها، منابع‌مالی فعالیت‌های انتخاباتی و نحوه هزینه‌کرد این منابع از مهم‌ترین شاخص‌های شفافیت در شرایط و فضای حاکم کنونی هستند.

دیده بان از همه تشکل های سیاسی دعوت می نماید در راستای شفاف سازی فرآیندهای انتخاباتی، به صورت داوطلبانه، ضمن اطلاع رسانی از فرآیندهای تعریف شده، معیارها و شاخص ها، اعضاء حقیقی و حقوقی خود را معرفی نمایند.

شایان ذکر است که در چهار سال قبل، در ایام برگزاری انتخابات مجلس فعلی، تعهدنامه ای در خصوص شفافیت مطرح و تعریف گردید که بعضی از نمایندگان فعلی بصورت داوطلبانه آن را امضاء نمودند. اکنون زمان آن فرارسیده خود آن عزیزان گزارشی را در خصوص پایبندی و یا عدم پایبندی به تعهدات اخذ شده به افکار عمومی ارائه نمایند.

دیده بان شفافیت و عدالت اصفهان در نظر دارد با راه‌اندازی پویش شفافیت داوطلبانه و با تمرکز بر شاخص‌های شفافیت ذکر شده، آن دسته از داوطلبان نمایندگی مجلس را که با این پویش همراهی کرده و اطلاعات خود را به صورت عمومی منتشر می‌کنند، به مردم معرفی کند تا بدین وسیله گامی درراستای شناخت بهتر مردم از کاندیداها و انتخاب افراد اصلح برداشته شود.»

سعید کریمی

دبیر سازمان دیده بان شفافیت و عدالت - اصفهان

کد خبر 713214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.