با وجود کثرت رسانه‌ها شاهد کمترین جرم مطبوعاتی و سیاسی هستیم

رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه حرکت مطبوعات و رسانه‌های استان بر مدار قانون است، گفت: در استان فارس با وجود کثرت مطبوعات و رسانه‌ها شاهد کمترین جرم مطبوعاتی و سیاسی هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی _ دوشنبه بیست و هفتم آذر_ در آئین تحلیف و اتیان سوگند اعضای هیئت منصفه مطبوعات و جرایم سیاسی استان فارس اظهار کرد: در روزهای نزدیک به انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین مجلس خبرگان رهبری که بسیار حائز اهمیت است؛ امیدواریم شاهد هیچ گونه پرونده جرایم مطبوعاتی نباشیم و اصحاب رسانه به نحوی قلم بزنند که سبب تقویت اعتماد و روحیه مردم شود.

وی فعالیت اعضای هیئت منصفه مطبوعات را یکی از حساس‌ترین فعالیت‌ها دانست و افزود: همه اعضا باید رعایت انصاف را مد نظر قرار دهند.

رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه حرکت مطبوعات و رسانه‌های استان بر مدار قانون است، اضافه کرد: در استان فارس با وجود کثرت مطبوعات و رسانه‌ها شاهد کمترین جرم مطبوعاتی و سیاسی هستیم. حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی با تاکید بر اینکه در انتشار اخبار منصف باشید، تصریح کرد: انتشار برخی اخبار به خصوص اخبار بی ارزش و زرد که باعث نا امیدی و یا انحراف در جامعه می‌شود در گام اول توسط خود مطبوعات جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: اخباری که به آبروی افراد خدشه وارد می‌کند نیز نباید منتشر شود چراکه حفظ آبروی انسان‌ها از حرمت کعبه بالاتر است. بنابراین تا اتهامی قطعی نشود نباید نام فرد ذکر شود، چراکه ممکن است آبروی فردی بی دلیل برده شود.

رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه از آغاز تشکیل هیئت منصفه مطبوعات تاکنون پرونده‌های مختلفی در استان وجود داشته است که موجب مجرمیت نشده است، تاکید کرد: مراتب اینگونه هم نیست که دادگستری استان فارس نسبت به موضوع جرایم سیاسی و مطبوعاتی و فضای مجازی بی‌تفاوت باشد و به دیده اغماض به آن بنگرد و در این راستا بنای دادگستری در برخورد با جرایم مطبوعاتی که موجب التهاب جامعه می‌شوند برخورد قاطعانه و قانونی است؛ اما بن ابر انصاف است و به همین منظور و بر اساس قانون از ظرفیت هیئت منصفه مطبوعات بهره می‌گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین در خطاب به اعضای جدید هیئت منصفه مطبوعات استان فارس با اشاره به اینکه اعضای هیئت منصفه نسبت به فضای مجازی و مطبوعات مواظب و مراقبت لازم را داشته باشند، خاطر نشان کرد: در صورتی که مطالبی خلاف شرع و نظام و مطالبی که سبب ملتهب شدن جامعه می‌شود در مطبوعات نگارش یافت لازم است ورود کنند و تذکر بدهند.

وی همچنین در این مراسم از برگزاری ارزیابی مطبوعاتی استان فارس و با حضور تمامی اعضای هیئت منصفه مطبوعات در بهمن ماه سال جاری و پیش از انتخابات مجلس خبر داد و گفت: هدف از برگزاری این نشست ارزیابی مطبوعاتی استان با رویکرد انتخابات است.

رئیس کل دادگستری استان فارس بار دیگر بر حساسیت فعالیت اعضای هیئت منصفه مطبوعات و رعایت انصاف در تصمیم گیری‌ها تأکید کرد و گفت: قانونگذار در این خصوص صلاحیت رسیدگی به جرایم سیاسی و مطبوعاتی را در صلاحیت کیفری ۱ استان با حضور و مشارکت و نمایندگی اعضای هیئت منصفه مطبوعات دانسته است که از همه اقشار مختلف مردم از جمله روحانیت، اساتید دانشگاه، هنرمندان و کشاورزان دادگاه جرایم مطبوعاتی برگزار و از ویژگی خاصی برخوردار است و دادگاه نیز در رسیدگی به این نوع جرایم یا برائت و یا مجرمیت صادر می‌کند و در برائت نیز لازم است تا از هیئت منصفه تبعیت کند.

کد خبر 712925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.