وحدت حوزه و دانشگاه با وضع قوانین مناسب محقق می‌شود

وزیر علوم در مراسم گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه با محور «علم حکمرانی و تمدن اسلامی» گفت: وحدت حوزه و دانشگاه با وضع قوانین مناسب محقق می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آئین گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه با محور «علم حکمرانی و تمدن اسلامی» پیش از ظهر امروز _دوشنبه بیست‌وهفتم آذر_ در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم برگزار شد.

محمدعلی زلفی‌گل در این آئین با گرامیداشت شهادت آیت‌الله دکتر مفتح و روز گرامیداشت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: فرهنگ دانشگاهی با فرهنگ حوزوی وجوه اشتراک و تفاوت‌هایی دارد. وحدت حوزه و دانشگاه باید به هم‌افزایی مثبت و مؤثر حوزه و دانشگاه بینجامد. وحدت حوزه و دانشگاه یعنی ما این دو فرهنگ آموزشی را به رسمیت بشناسیم.

وی افزود: از جامعه دانشگاهی و جامعه حوزوی انتظار می‌رود که نکات مثبت موجود در هرکدام از فرهنگ‌ها را مورد استفاده قرار دهد، تجربه را باید ارزان خرید. انسان نباید همه‌چیز را خودش تجربه کند.

زلفی‌گل اظهار کرد: مفهوم دانشگاهیان از تجربیات موفق حوزه برای پیشبرد آموزش استفاده کنند و حوزویان هم به صورت متقابل از این فرهنگ استفاده کنند، البته بعضی اوقات فقط انتظار داریم که توسعه با توصیه موفق و محقق بشود در حالی که این اتفاق با «قانون» رقم می‌خورد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه باید از طریق داشتن قوانین و مقررات پیش ببریم؛ چراکه فرهنگ سالم هم از طریق قانون محقق می‌شود. نیازسنجی این قوانین و راهبردها وظیفه نهادهایی مانند همین پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است؛ اینکه چه قوانینی باید تصویب شود تا به وحدت موفق حوزه و دانشگاه برسیم باید در چنین نهادهایی رقم بخورد.

وی افزود: در فرهنگ حوزوی علاوه بر توجه ویژه به کنترل‌های بیرونی، بحث «ایمان» جدی‌تر است.

زلفی‌گل تصریح کرد: وحدت حوزه و دانشگاه زمانی محقق می‌شود که در این زمینه قوانین و مقرراتی داشته باشم وگرنه با توصیه اتفاق خاصی نمی‌افتد. باید برنامه منسجم قابل اجرا و قابل ارزیابی داشته باشیم. ما سعی کردیم در دوره فعلی وزارت علوم چنین قوانین برنامه‌هایی داشته باشیم. در آئین‌نامه‌های جدید ارتقای اعضای هیئت علمی به همکاری‌های پژوهشی، آموزشی و فرهنگی و برنامه‌های مشترک بین اعضای هیئت علمی دانشگاه و حوزویان توجه ویژه‌ای داشتیم.

وزیر علوم ادامه داد: طرح‌های پژوهشی مشترک بین حوزه و دانشگاه در اولویت قرار گرفته است، اینکه چگونه نهادهایی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر نهادها را برای تحقق این وحدت درگیر کنیم، مهم است و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه باید در این زمینه ورود کنند؛ چراکه با یک برنامه‌ریزی درست می‌توان در این حوزه تأثیرگذار بود.

وی تصریح کرد: امیدواریم با ظرفیت بالایی که در شهر قم به واسطه حوزه علمیه این شهر وجود دارد و با ظرفیت بالای پژوهشگاه حوزه و دانشگاه شاهد فرهنگ حوزوی و دانشگاهی باشیم و با دو بال علم و فرهنگ در آسمان تمدن ایران اسلامی پرواز کنیم.

منبع: فارس

کد خبر 712841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.