کشورهای غربی در سودای ضبط اموال روسیه

تحقیقی در آمریکا پیشنهاد ضبط ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود روسیه برای تامین مالی اوکراین و بازسازی آن را داده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روزنامه فایننشال تایمز نوشته است که کشورهای غربی دنبال پیدا کردن راه‌های جدید مطابق قوانین بین‌المللی برای ضبط دارایی‌های بانک مرکزی روسیه هستند تا از این طریق، درگیری‌ها بر سر کمک‌های مالی به اوکراین در آمریکا و اروپا را جبران کنند.

به گفته این روزنامه، مقامات گروه هفت (متشکل از آمریکا، انگلیس، کانادا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و ژاپن) در هفته‌های اخیر گفت‌وگوها درباره استفاده از حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های دولتی روسیه را تشدید کرده‌اند، گامی تندرو که فصل جدیدی را در جنگ مالی غرب علیه مسکو آغاز خواهد کرد.

کشورهای غربی در سودای ضبط اموال روسیه

این پیشنهاد در حالی صورت می‌گیرد که دو بسته کمک مالی مهم برای اوکراین به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار با شکست مواجه شدند، زیرا نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا و ویکتور اوربان، رئیس‌جمهور مجارستان و عضو اتحادیه اروپا، علیه تأمین مالی کی‌یف موضع گرفتند.

فایننشال تایمز معتقد است که توقیف دارایی‌های روسیه می‌تواند یک جریان جایگزین برای تأمین مالی کی‌یف را فراهم کند، به‌ویژه با توجه به هزینه‌های هنگفت مورد انتظار بازسازی پس از جنگ؛ اما تاکنون دولت‌های گروه هفت از چنین اقدامی خودداری کرده‌اند، زیرا می‌ترسند که برخی سرمایه‌گذاران خارجی با دارایی‌های دلار و یورو با دیدن چنین اقدامی اعتمادشان سلب شود و سرمایه خود را خارج کنند.

این روزنامه در ادامه نوشته است که اگرچه واشنگتن هرگز به‌طور علنی از مصادره اموال روسیه حمایت نکرده است، اما در هفته‌های اخیر به‌طور خصوصی موضع قاطعانه‌تری اتخاذ کرده است و در کمیته‌های گروه هفت استدلال می‌کند که مسیری برای ضبط دارایی‌ها «مطابق با قوانین بین‌المللی» وجود دارد.

یک مقاله بررسی دولت ایالات متحده که توسط فایننشال تایمز مشاهده و در کمیته‌های گروه هفت منتشر شده است را اینگونه استدلال می‌کند که «اعضای جی‌۷ و کشورهایی که تحت تأثیر جنگ هستند می‌توانند دارایی‌های دولتی روسیه را به عنوان یک اقدام متقابل برای ترغیب روسیه به پایان دادن حمله خود مصادره کنند.» وزارت خزانه‌داری آمریکا از پاسخ به سوالات فایننشال تایمز خودداری کرد.

یک مقام آمریکایی به فایننشال تایمز گفته است که واشنگتن به صورت فعال دنبال استفاده از دارایی‌های روسیه است و معتقد است که زمان کوتاهی برای تصمیم‌گیری وجود دارد. آن‌ها معتقدند که این موضوع می‌تواند در نشست احتمالی رهبران گروه هفت هم‌زمان با دومین سالگرد جنگ روسیه و اوکراین در فوریه مورد بحث قرار گیرد.

به گفته این روزنامه تاکنون پیشنهادهای اتحادیه اروپا برای تأمین مالی اوکراین از توقیف دارایی‌های روسیه خودداری کرده است، آنها در عوض قصد دارند از سود حاصل از سرمایه ۱۹۱ میلیارد یورو روسیه در مؤسسات مالی مانند Euroclear استفاده کنند.

کشورهای غربی در سودای ضبط اموال روسیه

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، درخواست‌ها برای استفاده از دارایی‌های روسیه به دلیل بروز شکاف‌هایی در اجماع سیاسی درباره کمک‌های مالی برای اوکراین بلندتر شده است. بسته‌های کمکی هفته گذشته به ارزش ۶۰ میلیارد دلار و ۵۰ میلیارد یورو به ترتیب در واشنگتن و بروکسل تأیید نشدند.

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا، ابراز اطمینان کرده است که «یک مسیر قانونی» برای مصادره دارایی‌های روسیه وجود دارد و پیشنهاد کرده است که اگر سایر متحدان جی‌۷ نتوانند متقاعد شوند، انگلیس ممکن است با ایالات متحده وارد عمل شود.

او همچنین روز پنجشنبه در یک کمیته پارلمانی بریتانیا گفت: «دوران اضطراری مستلزم اقدامات فوق‌العاده است» و افزود که برای اعمال این پیشنهاد در گروه هفت تلاش می‌کند. او اثر منفی اینگونه اقدام بر سرمایه‌گذاری داخلی را انکار کرد و اصرار داشت که سرمایه‌گذارانی که احساس نگرانی می‌کنند، باید از زمانی که دارایی‌های روسیه مسدود شد نسبت به سرمایه‌گذاری داخلی دل‌سرد می‌شدند.

کشورهای غربی در سودای ضبط اموال روسیه

به گفته فایننشال تایمز، کشورهای اروپایی به ویژه آلمان، فرانسه و بلژیک با استناد به نگرانی‌های حقوقی مانند حمایت‌هایی که دارایی‌های دولتی تحت قوانین بین‌المللی از آن برخوردار هستند، تمایلی به انجام چنین اقدامی ندارند. بخش عمده‌ای از ۳۰۰ میلیارد یورو از دارایی‌های دولتی روسیه در اروپا نگهداری می‌شود.

با این حال، به گفته یک مقام غربی «قطعا گفت‌وگوهای جدی» در گروه هفت و «اجماع فزاینده» به نفع استفاده از دارایی‌های دولتی روسیه برای اوکراین وجود دارد: «این مسئله به این سوال برمی‌گردد که آیا پرداخت هزینه جنگ به عهده شهروندان و خزانه‌داری‌های غربی است یا کرملین نیز باید هزینه دهد؟»

مقاله‌ای که فایننشال تایمز به آن استناد کرده، همچنین استدلال کرده است که جنگ روسیه و اوکراین به این معنی است که توقیف دارایی‌ها می‌تواند «به عنوان یک اقدام متقابل قانونی توسط کشورهایی که تحت تأثیر جنگ آسیب دیده‌اند، دنبال شود.»

به گفته یک دیپلمات اتحادیه اروپا که در مذاکرات شکست‌خورده هفته گذشته شرکت داشت: «ما باید راهی برای ارسال پول به اوکراین، به هر نحوی که شده است، پیدا کنیم؛ زیرا هر بار کشورهای بیشتری به دارایی‌های روسیه اشاره می‌کنند و تعجب می‌کنند که چرا هنوز آنجا [بی‌استفاده] مانده‌اند.»

کد خبر 712799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.