شرکت‌های دانش‌بنیان در تکاپو برای نجات جهان بلعیده شده در دود

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه حمل‌و نقل، ساخت ماشین‌های نوین، توسعه تولید انرژی پاک و در نهایت ساخت دستگاه‌های تصفیه هوا حلقه مفقود مقابله با آلودگی هوا و نجات آیندگان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رشد بی رویه جمعیت، خسارت‌های وارد شده به تنوع زیستی، تغییر اقلیم، تخریب لایه ازون و … از جمله عوامل قد علم کرده در برابر حیات بشری هستند. محیط زیست در سطح جهانی و ملی در معرض تهدیدهای جدی است. اجزای فهرست این تهدیدها از گرم شدن اقلیم زمین تا از دست رفتن تنوع زیستی و انواع آلودگی‌ها به صف شده‌اند در این میان شدت و میزان آلودگی هوای نواحی شهری متأثر از تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

هوا یکی از اساسی‌ترین عوامل محیط زیست به شمار می‌رود و بدون آن انسان حتی یک دقیقه قادر به زنده ماندن نیست، اما از زمانی که بشر از آتش بهره جسته هواکره تبدیل به چاله دفن ضایعات شده است. ضایعاتی از جنس اکسیدهای کربن، اکسیدهای گوگرد، اکسیدهای نیتروژن، اوزون، ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون و در نهایت ذرات معلق و کشنده کمتر از ۲.۵ میکرون که شمارشان بشر را مستاصل کرده است.

تأثیر آلودگی هوا بر انسان

به طور کلی تأثیر آلودگی هوا بر بدن انسان شامل بیماری‌های دستگاه تنفسی، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های دستگاه عصبی، بیماری‌های پوستی، بیماری‌های دستگاه گوارش و بیماری‌های چشم و بینی است.

بیماری‌های دستگاه تنفسی: شواهد بسیاری درباره تشدید آسم، بیماری انسدادی مزمن تنفسی، سرطان ریه و کاهش عملکرد ریوی با آلودگی هوا وجود دارد، ولی شواهد در زمینه ارتباط آلودگی هوا و بروز آسم و بیماری انسدادی مزمن تنفسی کم و ناپایدار است.

بیماری‌های قلبی عروقی: مواجهه با آلودگی هوا را می‌توان به عنوان یک عامل خطر نوظهور جدی برای ایجاد و توسعه بیماری‌های قلبی عروقی دانست. مواجهه کوتاه مدت با آلاینده‌های هوا باعث بیماری‌های حاد قلبی و فشار خون می‌شود.

بیماری‌های دستگاه عصبی: آلودگی هوا موجب افزایش شیوع بیماری‌های «نورودژنراتیو یا زوال عصبی مانند آلزایمر، پارکینسون و افزایش احتمال ابتلاء به ام‌اس» می‌شود. همچنین مرگ ناگهانی در بیماران مبتلا به صرع افزایش می‌یابد و باعث اختلالات تکاملی و افزایش احتمال ابتلاء به اوتیسم بر اثر مواجهه مادران باردار و کودکان با آلودگی هوا می‌شود.

بیماری‌های پوستی: آلودگی هوا می‌تواند باعث پیری زودرس پوست، کاهش میکروفلور طبیعی پوست، افزایش شیوع بیماری درماتیت آتوپیک و شدت یافتن کهیر شود.

بیماری‌های دستگاه گوارش: آلودگی هوا و آلاینده‌های مرتبط با آن مانند PM، ازن، اکسیدهای نیتروژن و فلزات سنگین و برخی آلاینده‌های آلی در بروز بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های التهابی مرتبط با دستگاه گوارش مانند فیبروز کبدی، آپاندیسیت و سرطان‌های دستگاه گوارش نقش دارند.

بیماری‌های چشم و بینی: آلودگی هوا التهاب مخاط بینی و سینوس‌ها را تشدید کرده و در مزمن شدن عفونت سینوس‌ها و بینی نقش دارد.

شرکت‌های دانش‌بنیان در تکاپو برای نجات جهان بلعیده شده در دود

در جهان سالیانه ۷ میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. جالب است بدانید ۹۰ درصد این افراد در کشورهای درحال توسعه زندگی می‌کردند. در برخی کشورها تعداد افرادی که در اثر همین عامل جان خود را از دست می‌دهند بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است. این مرگ و میر به‌طور خاص مربوط به آسم، برونشیت، تنگی نفس، سکته قلبی، و آلرژی‌های مختلف تنفسی است. نکته بسیار مهم درباره آلودگی هوا، تأثیر آن بر افزایش جمعیت و بارداری است. تقریباً همه پژوهشگران بر این باورند که آلودگی هوا می‌تواند نقش مخربی در تولید مثل داشته باشد.

ارتباط دو سویه آلودگی هوا با اقتصاد کشور

آثار آلودگی هوا حالا فقط سلامت مردم را تهدید نمی‌کند، بلکه علاوه بر کاهش کیفیت زندگی منجر به افزایش هزینه‌های سلامت نیز می‌شود. امروزه می‌توان آلودگی هوا را در کنار مشکلات اقتصادی و ترافیک، بزرگترین مشکل زندگی در کلانشهرها و حتی شهرهای کوچک محسوب کرد.

تخمین زده می‌شود که کاهش بهره‌وری و کاهش کیفیت زندگی ناشی از آلودگی هوا سالانه پنج تریلیون دلار برای اقتصاد جهان هزینه در بر دارد و در کنار تأثیرات منفی بر روی سلامتی و افزایش مرگ‌ومیر، یکی از عوارض جانبی نظام اقتصادی معاصر و بیشتر فعالیت‌های انسانی محسوب می‌شود.

هزینه برای کنترل آلودگی هوا مثل این است که پولی را از جیبی به جیب دیگرمان بگذاریم، یعنی ضرر نمی‌کنیم. هزینه کردن برای مقابله با آلودگی هوا، با کاهش هزینه‌های سلامت در کشور جبران می‌شود، فقط مدیریت و برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی می‌خواهد تا این اقدامات انجام شود و اثرات آن به جامعه برگردد.

راه‌های مقابله با آلودگی هوا

برای مقابله با آلودگی هوا، همکاری یکپارچه بین دستگاه‌های مختلف دولتی و خصوصی در سطوح مختلف منطقه‌ای، شهری و کشوری الزامی است. سیاست و سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلفی از قبیل سیستم‌های حمل و نقل و نیروگاه‌های تمیز، خانه‌های با مصرف انرژی بهینه و مدیریت پسماند شهری از اصلی‌ترین عوامل کاهش آلودگی خارج از خانه هستند.

قانون هوای پاک قانون جامع و کاملی است که اگر به‌موقع و در زمان خود توسط سازمان‌ها اجرا می‌شد امروزه با مشکلات آلودگی هوا مواجه نبودیم. تمرکز هرچه بیشتر بر اجرایی شدن این قانون یکی از اصلی‌ترین راه‌های نجات فرزندانمان از تنفس در هوایی آلوده است. در کنار این قانون استراتژی‌ها و تکنولوژی‌های مختلفی برای کاهش آلودگی هوا وجود دارد. ابتدایی‌ترین مرحله، استفاده صحیح از زمین و برنامه‌ریزی کاربری آن و تعیین و طراحی زیرساخت‌های حمل و نقل می‌باشد. یک مطالعه در منچستر انگلستان نشان داد که فرم‌های مختلف شهری میزان تهویه در محیط خیابان را تغییر می‌دهند و این خود بر میزان آلودگی در ارتفاع انسانی و عابر پیاده تأثیر می‌گذارد.

از آنجا که بخش زیادی از آلودگی هوا در اثر احتراق سوخت‌های فسیلی مانند زغال سنگ و نفت ایجاد می‌شود، کاهش استفاده از این سوخت‌ها می‌تواند باعث کاهش شدید آلودگی هوا شود. مؤثرترین این روش‌ها استفاده از منابع انرژی تمیز مانند نیروگاه‌های بادی، انرژی خورشیدی و نیروگاه آبی است که باعث آلودگی هوا نمی‌شوند. جایگزینی خودروهای بنزینی با خودروهایی با سوخت‌های با آلایندگی کمتر مانند خودروهای گازسوز یا استفاده از خودروهای تمام-برقی، می‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند.

پیشرفت علم و فناوری نیز در سال‌های اخیر موجب شده بسیاری از فناوران به دنبال روش‌ها و ساخت تجهیزاتی باشند که هرچه بیشتر عوامل آلودگی‌های هوا به خصوص آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی را به منظور کاهش شدت عواقب و خطرات آن برای سلامتی و البته حفظ سطح هوای پاک کنترل کنند. تجهیزاتی که بتوانند حتی ذرات ۲.۵ میکرومتری را از هوا جدا کرده و سلامت بشر را تضمین کنند.

حال فناوران یک شرکت دانش بنیان در کشورمان پس از ۱۰ سال کار پژوهشی و تحقیقاتی موفق به طراحی و تولید دستگاهی بسیار کاربردی با روش علمی به منظور تصفیه هوا در بخش‌های مختلف از جمله صنایع آلاینده صنعتی، نیمه صنعتی، بیمارستان‌ها و بخش خانگی شده است که بدون استفاده از یون، اوزون و لامپ UV که منشأ تخریب سیستم تنفسی هستند، هوا را به طور کامل ضدعفونی و تصفیه می‌کند. دستگاه‌هایی که با بهره‌مندی از تکنولوژی R.U.K می‌تواند گازهای آلاینده که فیلترهای کربنی قابلیت جذب آنها را ندارند و حتی ذرات کمتر از ٢/٥ میکرون را از بین ببرد.

عواملی که آب در آسیاب آلودگی هوا می‌ریزند

در این راستا حسین قریشی، مدیر عامل اولین شرکت دانش‌بنیان اصفهانی فعال در زمینه ساخت سیستم‌های تصفیه هوا به خبرنگار ایمنا می‌گوید: از عوامل آلودگی هوا می‌توان به فعالیت صنایع، پالایشگاه‌ها، مازوت سوزی نیروگاه‌ها، ریز ذرات، سرب موجود در بنزین و در نهایت کیفیت پایین خودروها سواری سوخت ناقص بنزین اشاره کرد.

وی می‌افزاید: بخشی از آلودگی هوا تأثیر فعالیت‌های اکوسیستمی طبیعت است به عنوان مثال وزش باد در مناطق بیابانی با پراکنده‌شدن ریز ذرات گرد و غبار در فضا و در نهایت آلودگی هوا همراه است. با این حال گره‌گشای حل این مشکل نیز عامل آن، طبیعت است. کاشت درخت و گیاهان بیابانی و همچنین حفاظت از جنگل‌ها تنها راه مقابله با این آلاینده طبیعی است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه می‌دهد: بخش دیگر آلودگی‌ها به علت فعالیت صنایع است که در این راستا استفاده از سیستم‌های تصفیه هوای صنعتی با کاهش چشمگیر تولید آلاینده‌های این دسته از فعالیت‌ها همراه خواهد بود. لازم به ذکر است تصفیه آلاینده‌هایی همچون ذرات اکسید و آهن از هوا به صورت سرمایه‌های معدنی به صاحبان کارخانجات باز خواهد گشت.

وی اظهار می‌کند: کیفیت کم سوخت‌های فسیلی مورد استفاده در پالایشگاه‌ها از جمله بنزین از دیگر عوامل مهم آلوده‌کننده هوا است که راه‌حل آن حذف سرب و گوگرد از سوخت‌های فسیلی و افزایش کیفیت ماشین‌های سواری است.

قریشی تاکید می‌کند: دستگاه‌های تصفیه هوای صنعتی شرکت ما برای هر نوع آلاینده صنعتی براساس حجم هوای موجود و آنالیز آلاینده به صورت تخصصی و جداگانه طراحی و تولید می‌شود چراکه نوع آلاینده هر یک از صنایع بسته به حوزه فعالیت آن متفاوت است به عنوان مثال آلاینده اصلی در صنایع مازوت سوز گوگرد و اکسید آن است، اما در کارخانه‌های تولید سیمان، آجرسازی و … مشکل اصلی وجود ریز ذرات خاک است. به علاوه در نمونه‌های صنعتی عملکرد دستگاه، وضعیت فیلترها و کاتالیزها نیاز به پایش مداوم دارد که این کار به وسیله سنسورهای هوش مصنوعی و با کمک اینترنت اشیا صورت می‌گیرد.

وی می‌افزاید: تصفیه ریز ذرات با کمک دستگاه اسکرابر و بگ فیلتر و تصفیه گازها بسته به نوع گاز، میزان آن، دمای محیط و میزان رطوبت با استفاده از کاتالیست‌ها و دستگاه اسکرابر صورت می‌گیرد.

افزایش سلامتی با دستگاه تصفیه هوای خانگی

مؤسس این شرکت‌دانش بنیان در راستای دستگاه تصفیه هوای خانگی اذعان می‌کند: نمونه دستگاه‌های تصفیه خانگی متشکل از پنج مرحله اصلی است که ۳ مرحله آن تکنولوژی انحصاری R.U.K و دو مرحله پایانی از تکنولوژی هپا و کربن فعال برخوردار است. تکنولوژی انحصاری RUK از صفحات مشبک با آلیاژ و روکش خاصی تشکیل شده است که به صورت موازی قرار گرفته‌اند. این تکنولوژی از یک اصل ساده جهت از بین بردن آلودگی‌های آزاد در هوا استفاده می‌کند و با تخریب دیواره سلولی و سپس شکستن زنجیره RNA و DNA میکروارگانیسم‌ها علاوه بر ضدعفونی کردن هوا باعث جلوگیری از رشد آن‌ها در فیلترها می‌شود. همچنین به دلیل خاصیت کاتالیزوری صفحات پیوند مولکولی گازهای آلاینده و بوها را شکسته و به تجزیه و از بین بردن آن‌ها می‌پردازد.

شرکت‌های دانش‌بنیان در تکاپو برای نجات جهان بلعیده شده در دود

وی با اشاره به دستگاه‌های موجود در بازار می‌گوید: دستگاه‌های بدون فیلتر از یون و ازون استفاده می‌کنند که طبق سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا EPA، این عنصر در هر سطح از میزان استنشاق به سیستم تنفسی آسیب می‌رساند.

قریشی تشریح می‌کند: حذف میکرو ازون‌های هوا با ابعاد کمتر از ۲.۵ میکرومتر از دیگر ویژگی‌های تکنولوژی انحصاری شرکت ما است. این میکرو اوزون‌ها طی فرآیندی به یکدیگر چسبیده و در نهایت به جهت بزرگ شدن ابعادشان در فیلتر گیر خواهند کرد و در نهایت بخش سوم تکنولوژی انحصاری RUK که جدا کردن گازهای ساکس (SOx)، ناکس (NOx) و سی‌او( CO) از طریق کاتالیست‌ها است.

حمایت از دانش‌بنیان‌ها حلقه مفقود نجات آیندگان

وی تصریح می‌کند: جرایم زیست محیطی، ایمنی و بهداشت کارمندان و شرایط جوی شهرها از عوامل استقبال صنایع از دستگاه‌های تصفیه هوا و اقدام به نصب آن است. افزون بر این موارد طبق معاهده پاریس در آینده هرچه میزان تولید آلودگی صنایع کمتر باشد کشورهای دیگر بیشتر از محصولات آن شرکت استقبال خواهند کرد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در پایان می‌گوید: کاهش مالیات‌های صنایع و شرکت‌های دانش بنیان نوپا که در زمینه حل معضلات اصلی جامعه فعالیت می‌کنند می‌تواند بزرگترین حمایت دولت از این شرکت‌ها باشد.

به گزارش ایمنا، بی‌توجهی به آلودگی هوا اتفاق تازه‌ای نیست و در طول سال‌ها ادامه داشته و گریبان خودمان را گرفته است. آلودگی هوا دیگر زمستان و تابستان ندارد و در هر فصلی از سال به شکلی بروز پیدا می‌کند. در شرایطی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت رفاه و سازمان بهزیستی هنوز برآورد دستی از آثار روانی و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آلودگی هوا ندارند و تنها راه‌حل پیشنهادی آن‌ها تعطیلی مدارس است حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه حمل‌و نقل، ساخت ماشین‌های نوین، توسعه تولید انرژی پاک و در نهایت ساخت دستگاه‌های تصفیه هوا حلقه مفقود مقابله با آلودگی هوا و نجات آیندگان است.

کد خبر 712710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آریا IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    0 0
    یک -هر چه زودتر باید برق خورشیدی و بادی باید جایگزین شود و نیروگاه فسیلی تعطیل گردد. دو- واردات خودرو با کیفیت بدون گمرکی کلان تسهیل شود و از سنگ اندازی نجات پیدا کند سه تاسیس کارخانه جات آلاینده ممنوع گردد و برای کارخانجات کنونی سخت گیری های محیط زیستی تشدید گردد