اتکا به تولیدات دانش‌بنیان‌ها بی‌اثر شدن تحریم‌ها را در پی دارد

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره تاثیر اتکا به تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان در رشد و شکوفایی اقتصاد ملی و افزایش تولید بومی پرداخت.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره حمایت‌هایی که از شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدات نخستین آنها در کشور انجام می‌شود، اظهار کرد: مجلس برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، قانون جهش تولید دانش‌بنیان را تصویب کرد و موضوع تولید را برای بار نخست در این قانون گنجاند؛ به این صورت که شرکت‌های دانش‌بنیانی که اقدام به تولید تجهیزات راهبردی گلوگاهی بخش صنعت کنند و محصولاتشان نمونه مشابه داخلی نداشته باشد، هم خودشان و هم خریداران محصولاتشان از تسهیلاتی برخوردار می‌شوند.

وی افزود: با بررسی‌های صورت گرفته میزان تسهیلاتی که برای شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدات بار اول آن‌ها در نظر گرفته شده است، موجب رشد این محصولات شده است.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در مجموع این قانون منجر به بومی شدن محصولات بخش صنعت پتروشیمی و پالایشگاه‌ها خواهد شد و موجب خواهد شد که شرکت‌های دانش‌بنیان پس از مدتی بازار محصولات بومی در کشور را به دست گیرند.

حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: بر اساس این قانون دستگاه‌های مسئول باید به اجرای این قانون تمکین کنند و محصولات این شرکت‌های دانش‌بنیان را خریداری کنند و در صورتی که این شرکت‌ها محصول مورد نیاز آن‌ها را تأمین کرده باشند، نمی‌توانند اقدام به واردات کنند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان از ظرفیت قانونی خوبی برخوردار شده‌اند، گفت: هدف قانون‌گذار از تصویب این قانون، رشد و شکوفایی اقتصاد ملی و افزایش تولید بومی بوده است.

حاجی‌دلیگانی در ادامه افزود: ما در مجلس درصدد بودیم که شرایطی را ایجاد کنیم تا بستر لازم برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شود. هر چقدر از این قانون استفاده شود، به نفع کشور است و هر چقدر هم به شرکت‌های دانش‌بنیان بها داده نشود، به ضرر کشور خواهد بود.

وی توضیح داد: ورود این شرکت‌های دانش‌بنیان به بخش صنعت کشور موجب خواهد شد که تحریم‌های صنعتی موجود علیه کشور خنثی شود. تولید قطعاتی که در زمینه پیشرفته بخش صنعت پالایشگاه و پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به‌طور قطع کمک زیادی به ما خواهد کرد، به دلیل تحریم‌ها این قطعات به شرکت‌های داخلی فروخته نمی‌شود و طبیعی است که ما باید به توان خودمان اتکا کنیم.

نماینده مجلس یازدهم در ادامه بیان کرد: ما در کشورمان با اتکا به جوانان به‌خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانیم تمام نیازهای خود را تولید کنیم. دانشمندان و متخصصان ما موشکی را ساخته‌اند که می‌تواند حدود ۲۰۰۰ متر آن طرف‌تر را به‌طور دقیق نشانه‌گیری کند، به‌طور قطع کارهای ساده‌تر از آن را نیز جوانان ما می‌توانند انجام دهند.

این عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هر قطعه‌ای که با استفاده از «قانون تولید بار اول» و ظرفیت قانونی ایجادشده در کشور تولید شود، موجب بی‌اثر شدن تحریم‌ها خواهد شد.

کد خبر 712703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.