افزایش ۲۳۰ درصدی ابتلا به «سرفه ۱۰۰ روزه» در بریتانیا و ارتباط آن با کرونا

موارد ابتلا به بیماری سیاه‌سرفه در بریتانیا بیش از سه برابر شده و نسبت به سال گذشته تقریباً ۲۳۰ درصد افزایش یافته است. همه‌گیری COVID-۱۹ محتمل‌ترین دلیل برای افزایش کنونی موارد سیاه‌سرفه است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بر اساس آمار آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا (UKHSA)، موارد سیاه‌سرفه که گاهی «سرفه ۱۰۰ روزه» نامیده می‌شود، در انگلیس و ولز در حال افزایش است و نسبت به سال گذشته تقریباً ۲۳۰ درصد افزایش یافته است.

بین ژوئیه تا پایان نوامبر ۲۰۲۳، ۷۱۶ مورد سیاه‌سرفه گزارش شده است که سه برابر بیشتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ است. سیاه‌سرفه یک عفونت باکتریایی بسیار مسری ریه‌ها و لوله‌های تنفسی است. سازمان جهانی بهداشت (WHO) می‌گوید که این بیماری در نوزادان خطرناک است، همچنین هشدار داده است که افراد مبتلا به این بیماری تا حدود سه هفته پس از آغاز سرفه در شرایط بیشترین سرایت قرار دارند.

افزایش ۲۳۰ درصدی ابتلا به سرفه ۱۰۰ روزه در بریتانیا و ارتباط آن با کرونا

علائم سیاه‌سرفه چیست؟

علائم اولیه معمولاً هفت تا ۱۰ روز پس از عفونت ظاهر می‌شود و شامل تب خفیف، آبریزش بینی، گلودرد و سرفه است که به‌تدریج به یک سرفه خشک شدید تبدیل می‌شود که گاهی برای هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول می‌کشد.

در حالی که سیاه‌سرفه همه سنین را تحت تأثیر قرار می‌دهد و معمولاً خفیف است، می‌تواند برای نوزادان و کودکان بسیار خردسال خطرناک باشد، به‌ویژه نوزادان زیر شش ماه در خطر بیشتری برای ابتلاء به ذات‌الریه، مشکلات تنفسی و تشنج قرار دارند.

به همین دلیل، به زنان باردار توصیه می‌شود که برای محافظت از نوزادان خود از بدو تولد، واکسینه شوند، در حالی که برای نوزادان خردسال سه دوز تزریق واکسن سیاه‌سرفه در هفته‌های هشتم، دوازدهم و شانزدهم توصیه می‌شود.

افزایش ۲۳۰ درصدی ابتلا به سرفه ۱۰۰ روزه در بریتانیا و ارتباط آن با کرونا

چرا تعداد مبتلایان افزایش می‌یابد؟

آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا (UKHSA) اقدامات قرنطینه کووید -۱۹ را با کاهش ایمنی و کاهش نرخ واکسیناسیون به دلیل اختلالات ناشی از خدمات پزشکی مرتبط می‌داند و بنا بر اعلام این سازمان، همه‌گیری COVID-۱۹ محتمل‌ترین دلیل برای افزایش کنونی موارد سیاه‌سرفه است.

کد خبر 712702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.