تببین، مهم‌ترین عنصر مکتب فاطمی

امام جمعه کرمانشاه گفت: اسلام از اساس با تبیین آغاز شد، بیان و تبیین تنها سلاح پیامبر(صل‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) بود و همین سلاح رفته‌رفته موجب پذیرش اسلام در بین افراد مختلف شد و حتی به بیرون از مکه به مکان‌هایی مثل یثرب رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج حبیب الله غفوری امروز _یکشنبه بیست‌و ششم آذر_ با حضور در مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) که در مسجد امام خمینی (ره) دانشگاه رازی برگزار شد، ضمن برجسته‌شمردن عنصر تبیین در مکتب فاطمی، اظهار کرد: اسلام از اساس با تبیین آغاز شد. بیان و تبیین تنها سلاح پیامبر (ص) بود و همین سلاح رفته‌رفته موجب پذیرش اسلام در بین افراد مختلف شد و حتی به بیرون از مکه به مکان‌هایی مثل یثرب رسید.

وی جهاد را به‌معنای نهایت تلاش خواند و گفت: این تلاش زیاد گاهی در جنگ نظامی و گاهی در سایر عرصه‌های تقابل بین اسلام و کفر است. امروز مواجه کفر با اسلام شعب فراوانی پیدا کرده است و زمینه‌های گوناگون علمی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و سایر شئون را در برگرفته است.

امام جمعه کرمانشاه افزود: تلاش و کوشش در این عرصه‌ها، برای اعتلای جبهه حق و شکست‌دادن جبهه باطل، همه جهاد است و یکی از عرصه‌های بسیار مهم جهاد، رسانه است. در میدان تبیین و روایت‌کردن، نیرو از اردوگاه طرف مقابل جذب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تبیین، عرصه‌ی جنگ تمام‌عیار بدون خونریزی است، عنوان کرد: در جنگ روایتگری شناخت، تفکر و ادراک مورد هدف قرار می‌گیرند.

حجت‌الاسلام غفوری جهاد تبیین را عرصه‌ی حضور و هماوردی اهل علم و فضیلت خواند و اظهار داشت: دشمن با حاصل کار چندین‌دهه‌ی صدها اندیشکده به‌میدان آمده و با غول رسانه‌ای خود و به‌کارگیری شیوه‌های متنوع هنری، شبانه‌روز مشغول روایتگری است. اهل علم و فضیلت باید با تمام توان به میدان جهاد تبیین بیایند و اجازه ندهند جای حق و باطل عوض شود.

وی ادامه داد: قیام سیدالشهدا نیز از لحظه حرکت تا رسیدن به کربلا و به‌خصوص روز عاشورا، جلوه‌های روشنی از جهاد تبیین دارد. جهاد تبیین حتی بعد از شهادت آن حضرت ادامه یافت و ادامه دارد.

خطیب جمعه کرمانشاه اوج جهاد تبیین حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) را خطبه فدکیه دانست و تصریح کرد: آن بانوی بزرگ اسلام، خطبه فدکیه را که دارای مفاهیم بلند و تعابیر عظیم است با حال بیماری در مسجد و در حضور همه مسلمین ایراد کرد. حضرت با حال بیماری شبانه درب منازل می‌رفت و یک‌به‌یک از انصار و مهاجر می‌پرسید که مگر شما در واقعه غدیر حضور نداشتید؟ این خود مصداق واقعی جهاد تبیین است.

وی با ذکر این نکته که در جنگ نرم و در شرایط فعلی امروز، میلیون‌ها تن از جوانان و نوجوانان ما با تخریب فکر و علاقه‌شان در فضای مجازی قتل عام شده‌اند، خاطرنشان کرد: جهاد تبیین بر مرد و زن واجب است بلکه در شرایطی بر زنان اوجب است. مانند حوادث سال گذشته که هدف عفت و خیلی بانوان ما بود و لازم بود که بانوان با حضور خود در میدان مانع به‌ثمر نشستن طراحی دشمن شوند. دشمن می‌خواست از مقام زن برای ضربه‌زدن استفاده کند و طبیعتاً در چنین شرایطی حضور بانوان ضروری‌تر است.

حجت الاسلام و المسلمین غفوری حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) را شخصیتی بزرگ و بی‌نظیر برشمرد و بیان کرد: اینکه خشم خدا در خشم فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها و رضایت خداوند در رضایت ایشان است، نشانه عصمت آن بانوی بی‌نظیر است.

در پایان، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه، حفظ و حراست از اسلام را امری واجب و مهم دانست و گفت: باید بیش از هرچیزی، از فکر و اعتقاد نسل جوان در برابر تهدیدهای دشمنان حفاظت شود.

کد خبر 712597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.