افزایش ناچیز نرخ بهره بین بانکی

بانک مرکزی از طریق تغییر نرخ بهره بین بانکی، به بازار شبانه تعاملات بین بانک ها ورود می‌کند و از این طریق به اجرای سیاست‌های کنترلی خود می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بانک‌ها از طریق بازار شبانه کسری منابع خود را جبران می‌کنند و اضافه برداشت برخی بانک‌ها در نهایت منجر به رشد پایه پولی و تورم در کشور شده است.

بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود نرخ بهره بین بانکی را در هفته منتهی به بیست‌ودوم آذر به میزان ۰.۰۱ درصد افزایش داده و به ۲۳.۴۴ درصد رساند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد هر ۰.۱ درصد تغییر در نرخ بهره بین بانکی می‌تواند منجر به افزایش یا کاهش به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان در اضافه‌برداشت بانک‌ها شود.

افزایش نرخ بهره بین بانکی توسط بانک مرکزی می‌تواند از اضافه‌برداشت بانک‌ها از بازار بین بانکی جلوگیری کند و همین مسئله نیز در کنترل تورم در کشور تأثیر بسزایی دارد.

افزایش ناچیز نرخ بهره بین بانکی

نرخ بهره بین بانکی یکم آذر، پانزدهم آذر و بیست‌ودوم آذر به ترتیب، ۲۳.۶۰ درصد، ۲۳.۵۴ درصد و ۲۳.۴۳ درصد بوده است. کمترین نرخ این بازار از ابتدای امسال، حوالی ۲۳.۴ بوده است.

روند صعودی نرخ بهره بین بانکی از بهمن سال گذشته آغاز شد؛ در سال گذشته از هفته منتهی به سی‌ام آذر، نرخ سود بین‌بانکی وارد کانال ۲۱ درصدی شده و تا هفته منتهی به نوزدهم بهمن در همین کانال در نوسان بود، اما از بیست‌وششم بهمن این نرخ رکورد جدیدی در کانال ۲۲ درصدی به ثبت رساند و حالا این نرخ در کانال ۲۳ درصدی در نوسان است.

بانک مرکزی در ماه‌های گذشته به دلیل تمایل بانک‌ها جهت ورود به بازار بین بانکی نرخ بهره در این بازار را به ۲۳.۸ درصد رساند که یک رکورد در این زمینه محسوب می‌شود. با افزایش نرخ بهره بانکی در هفته گذشته، به نظر می‌رسد بانک مرکزی برای کنترل عملیات بانک‌ها در بازار بین بانکی مجبور به افزایش این نرخ شده است. نرخ بهره بین بانکی رکورد سال‌های گذشته خود را شکسته و به سقف کریدور نزدیک شده است.

بانک مرکزی بهمن سال گذشته کریدور این نرخ را که ۱۴ تا ۲۲ درصد بود، به ۱۷ تا ۲۴ درصد افزایش داد.

سود بین بانکی که به عنوان یکی از انواع نرخ‌های بهره در بازار پول به نرخ‌های سود یا بهره در سایر بازارها جهت می‌دهد. در واقع این نرخ قیمت ذخایر بانک‌هاست؛ زمانی که بانک‌ها در پایان دوره مالی کوتاه‌مدت شامل روزانه یا هفتگی دچار کسری ذخایر می‌شوند، از سایر بانک‌ها در بازار بین بانکی یا از بانک مرکزی استقراض می‌کنند.

بانک مرکزی بارها بر کنترل نقدینگی جهت کاهش تورم تاکید کرده است. با این وجود، به نظر می‌رسد که سیاست‌های بانک مرکزی در حال کنترل نقدینگی است و افزایش مکرر نرخ بهره بین بانکی جهت کاهش استقراض از این بانک صورت می‌گیرد.

محمد صادقی، کارشناس بازار سرمایه، درباره افزایش نرخ بهره بین بانکی گفت: «برای حمایت از بورس، نرخ بهره بین بانکی باید بدون تغییر و نوسان باشد. در عمل نرخ بهره بین بانکی تأثیر مستقیمی روی بورس ندارد؛ اما این نرخ می‌تواند به‌طور غیرمستقیم وضعیت بازار را تغییر دهد.»

علی مؤمنی کارشناس بورس می‌گوید: افزایش نرخ بهره بین بانکی به نفع اقتصاد است زیرا با کاهش نرخ بهره بین بانکی میزان پول‌پاشی توسط بانک‌های دارای کسری نیز افزایش می‌یابد و این موضوع در نهایت منجر به افزایش تورم در کشور خواهد شد.

در حال حاضر بانک‌های مرکزی دنیا در سیاست‌گذاری پولی یک کریدور نرخ بهره تعریف می‌کنند، یعنی کف و سقفی تعریف شده و معمولاً نرخ بهره هدف، در این کریدور تغییر می‌کند. بهترین راه‌حل برای پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد کشور در این زمینه حرکت بانک مرکزی در کریدور تعریف شده در این زمینه است.

کد خبر 712446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.