شهادت بیش از ۴۰۰۰ نفر برای مبارزه با مواد مخدر / نقش سطح تحصیل و سواد در ارتکاب جرائم

دادستان کل کشور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران امروز با تقدیم بیش از ۴ هزار شهید در این راه مقدس پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در جهان است، گفت: سطح تحصیل و سواد نقش مستقیمی در میزان بروز جرایم و تخلفات دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سردار مؤمنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با حجت‌الاسلام موحدی، دادستان کل کشور دیدار و گفت‌وگو کرد، حجت‌الاسلام محمد موحدی در ابتدای این دیدار با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار کرد: حضرت فاطمه (س) الگو و چراغ هدایت و راهنمای بشریت است، ایشان محور وجود هستی و منشأ تمام برکات و خیرات هستند و جان خود را در راه دین و ولایت فدا کردند.

وی ضمن قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: سختی که در مواد مخدر وجود دارد، یک رنج و مصیبتی مضاعف است که علاوه بر فرد، خانواده او و سپس کل جامعه را گرفتار می‌کند.

دادستان کل کشور گفت: اولین ضربه‌ای که به خاطر مصرف مواد مخدر کشور را دچار خسران می‌کند از دست دادن جوانانی است که هر کدام می‌توانند آینده‌ای روشن و درخشان داشته باشند، آسیب‌های بعدی متوجه خانواده فرد و جامعه است که هر کدام به نحوی از این اعتیاد و مصرف مواد مخدر دچار ضربه و آسیب می‌شوند.

وی با گرامیداشت یاد شهدای مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: از دیگر آسیب‌های این بلای خانمان‌سوز از دست دادن عزیزانی است که جان خود را در این راه فدا کرده و بر اساس گزارشات مختلف، جمهوری اسلامی ایران امروز با تقدیم بیش از ۴ هزار شهید در این راه مقدس پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در جهان است.

حجت‌الاسلام موحدی ادامه داد: امنیت امروز جامعه مرهون تلاش‌ها و فداکاری‌های شهدا است و شهدای مبارزه با مواد مخدر نیز نه تنها در راه دفاع از هموطنان خود، بلکه برای نجات بشریت از شر معضل جهانی مواد مخدر نیز جهاد کردند.

وی گفت: پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تمرکز بر برنامه‌های پیشگیری و آموزش عمومی از جمله اهداف ستاد مبارزه با مواد مخدر است که باید بر روی این هدف تمرکز بیشتری وجود داشته باشد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه بهترین اقدام در امر مبارزه با مواد مخدر فرهنگ‌سازی و اقدامات پیشگیرانه است، تصریح کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر باید با برنامه‌های فرهنگی و آموزشی آسیب‌های این بلای خانمان‌سوز را برای جامعه تبیین کند و با ارتقای آگاهی‌های عمومی ضمن جلوگیری از گسترش اعتیاد در بازاجتماعی کردن افراد وابسته به مواد مخدر نقش موثرتری داشته باشد.

وی با بیان نمونه‌هایی از پرونده‌های مواد مخدر رسیدگی شده گفت: مسئله قابل توجه در خصوص مواد مخدر این است که افرادی که به سمت مواد مخدر گرایش داشته یا مرتکب جرم قاچاق می‌شوند، اغلب از تحصیلات عالیه برخوردار نیستند و در بازدیدهای حضوری در زندان‌ها این امر کاملاً مشهود است، لذا سطح تحصیل و سواد نقش مستقیمی در میزان بروز جرایم و تخلفات دارد.

حجت‌الاسلام موحدی میزان گرایشات اعتقادی را یکی دیگر از مؤلفه‌های اعتیاد دانست و عنوان کرد: هرچه سطح اعتقادات دینی و مذهبی افراد بیشتر باشد احتمال سوق یافتن به سمت مواد مخدر هم کمتر است، لذا والدین و خانواده‌هایی که تقید بیشتری به مبانی دینی و ارزش‌های اسلامی دارند فرزندانی سالم‌تر و آگاه‌تر داشته و به این بلای خانمان‌سوز مبتلا نمی‌شوند و زشتی و قبح اعتیاد در جامعه باعث می‌شود که گرایش به سمت مواد مخدر سرعت زیادی نداشته باشد.

وی گفت: قبل از انجام اقدامات پیشگیری، لازم است پیش‌بینی‌ها در حوزه مبارزه با مواد مخدر انجام شود؛ در واقع پیش‌بینی شود که چه افرادی احتمال درگیری با این بلای خانمان‌سوز را دارند تا با اقدامات اصولی از درگیری آنها با مواد مخدر جلوگیری شده و پیشگیری باید با آگاه‌سازی از مقطع دبستان آغاز شود.

اجرای طرح یاریگران زندگی

در ادامه این دیدار، سردار مؤمنی، دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر، ضمن قدردانی ویژه از حمایت‌های دادستانی کل کشور در امر مبارزه با مواد مخدر به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته پرداخت و اظهار کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر در چهار محور مبارزه، پیشگیری از اعتیاد و اقدامات فرهنگی، درمان و توانمندسازی در حال فعالیت و اقدام است.

وی با اشاره به اجرای طرح یاریگران زندگی افزود: اجرای طرح یاریگران زندگی با همکاری و هماهنگی بین‌بخشی وزارتخانه ارشاد، آموزش و پرورش، رسانه‌ها و دانشگاه‌ها در مبارزه و پیشگیری از مواد مخدر از طریق آگاهی‌بخشی در جامعه مؤثر بوده است.

منبع: میزان

کد خبر 712413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.