آداب و رسوم مختلف جشن کریسمس در جهان + عکس

بسیاری از شهرهای اروپایی در روز کریسمس (میلاد حضرت مسیح)، سنت‌های جالبی از خوردن شام با اقوام مرده تا پوشیدن لباس بز دارند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، جشن کریسمس (میلاد حضرت مسیح) در تاریخ بیست‌وپنجم دسامبر گرامی داشته می‌شود. سنت‌های غیرعادی و عجیب کریسمسی در اروپا وجود دارد که هرکدام با وجود غیرمعمول بودن، ریشه در داستان‌های تاریخی دارد. در ادامه به معروف‌ترین سنت‌های برگزاری کریسمس در نقاط مختلف جهان پرداخته می‌شود.

بز غول‌پیکر یوله

ساخت مجسمه بزهای یوله یک سنت محبوب در سوئد است که در هیچ جای دیگری نمی‌توان نظیر آن را پیدا کرد. آن‌ها از کاه ساخته می‌شوند و برای تزئین درختان کریسمس برای خوش‌شانسی و محافظت استفاده می‌شوند. منشأ بزهای یوله احتمالاً به دوران پاگانیسم (بی‌مذهبی) وایکینگ‌ها برمی‌گردد که بزها را برای خدای برداشت قربانی می‌کردند.

یوله، شهری کوچک در حدود ۳۰۰ کیلومتری شمال استکهلم، زادگاه داستان بز یوله است. در سال ۱۹۶۶، شورای محلی تصمیم گرفت که یک بز ساخته‌شده از کاه غول پیکر را به عنوان نمایش کریسمس برپا کند. بعضی از خرابکاران یوله را سوزاندند و این شد که تقریباً رسم برپایی یوله با آتش زدن آن همراه است.

هر سال، شورای شهر یک بز غول‌پیکر از کاه می‌سازد و تقریباً هر سال، شخصی سعی می‌کند آن را آتش بزند. تا امروز، ۳۸ بز از ۵۷ بز نابود شده‌اند یا آسیب دیده‌اند. رسم سالم ماندن یوله اکنون به نوعی شرط‎‌بندی و وسواس ملی تبدیل شده است.

آداب و رسوم مختلف کریسمس در جهان

مردهای بزی، رومانی

خیابان‌های رومانی زمان کریسمس میزبان مردانی است که لباس بز (به نام کاپرا) به تن دارند. لباس‌های سنتی کاپرا به رنگ‌های روشن با ماسک بز چوبی و پوست گوسفند شناخته می‌شوند. مردان کنار خانه‌ها شادی و پایکوبی می‌کنند و باور عامیانه بر این است که چنین کاری برای خانواده ثروت و باروری به ارمغان می‌آورد.

آداب و رسوم مختلف کریسمس در جهان

پرتاب کفش، چک

شب کریسمس، دختران مجرد، پشت به دری می‌ایستند و یکی از کفش‌های خود را از بالای شانه پرتاب می‌کنند. اگر کفش با قسمت جلویی به سمت در فرود آید، دختر سال بعد ازدواج می‌کند و اگر پاشنه آن به سمت در باشد، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.

آداب و رسوم مختلف کریسمس در جهان

شام با اقوام مرده، پرتغال

پرتغالی‌ها به معنای واقعی پیوندهای خانوادگی خود را گرامی می‌دارند و سعی در حفظ آن دارند، به‌طوری‌که حتی پس از فوت یکی از اعضای خانواده، باز هم بستگانش برای او سر میز صبح کریسمس صندلی می‌چینند و برایشان غذا روی شومینه می‌گذارند. این عمل به عنوان کانسودا شناخته می‌شود.

آداب و رسوم مختلف کریسمس در جهان

لا بفانا، ایتالیا

قبل از اینکه بابانوئل به یک پدیده جهانی تبدیل شود، کودکان ایتالیایی یک جادوگر دوست و مهربان به نام لابفانا داشتند که در ایام کریسمس ظاهر می‌شود. در واقع، لابفانا در پنجم ژانویه، شب عید خاج‌شویان ظاهر می‌شود و هدایایی برای اهالی می‌آورد. داستان لابفانا از این قرار است که او دعوت سه مرد حکیم را برای ادای احترام به حضرت عیسی رد کرد و از آن زمان پشیمان است.

آداب و رسوم مختلف کریسمس در جهان

سونا، فنلاند

سنت عجیب کریسمس در فنلاند شامل جلسه سونا با خانواده است. سنت باستانی رفتن سونا برای برقراری ارتباط معنوی با مردگان است تا قبل از جشن کریسمس پاک‌سازی روحی انجام شود.

آداب و رسوم مختلف کریسمس در جهان

سانتا کوروشو و مرغ بریان، ژاپن

کریسمس یک تعطیلات ملی در ژاپن نیست، اما این باعث نمی‌شود که تعداد زیادی از مردم این فستیوال را جشن بگیرند. پدر کریسمس یا سانتا کوروشو یک شخصیت نمادین است که گفته می‌شود چشمانی در پشت سر خود دارد تا مراقب بچه‌های شیطان باشد. بسیاری از مردم ژاپن در روز کریسمس تمایل زیادی به خوردن مرغ سرخ‌شده دارند.

آداب و رسوم مختلف کریسمس در جهان

پنهان کردن جارو، نروژ

در نروژ، تصور می‌شود که شب کریسمس مصادف با ورود ارواح شیطانی و جادوگران است. نروژی‌ها برای محافظت از خود و خانواده قبل از رفتن به رختخواب، تمام جاروها را پنهان می‌کنند.

آداب و رسوم مختلف کریسمس در جهان

تار عنکبوت روی درختان، اوکراین

درختان کریسمس اوکراین به‌طور سنتی با عنکبوت و تار مصنوعی تزئین می‌شوند. این رسم که گفته می‌شود خوش‌شانسی می‌آورد، از داستان پیرزنان درباره زنی فقیر نشئت می‌گیرد که توانایی پرداخت هزینه تزئین درخت خود را نداشت. او صبح کریسمس از خواب بیدار شد و دید که عنکبوت آن را در یک تار درخشان پوشانده است.

آداب و رسوم مختلف کریسمس در جهان

خوردن پوست نهنگ، گرینلند

یکی از غذاهای لذیذ کریسمس در گرینلند، پوست خام نهنگ با روغن ماهی یکی است. دیگری کیویاک است که وقتی گیرک (پرنده کوچکی) را در پوست فوک می‌پیچند، چندین ماه دفن می‌کنند و پس از تجزیه، آن را می‌خورند.

آداب و رسوم مختلف کریسمس در جهان

درختان انبه، هند

تنها حدود ۲.۳ درصد از جمعیت هند مسیحی هستند و روز کریسمس با شادی نیمه‌شب و هدیه دادن جشن گرفته می‌شود. در غیاب درختان صنوبر یا کاج، درختان موز و درختان انبه تزئین می‌شوند.

آداب و رسوم مختلف کریسمس در جهان

پرتاب پودینگ، اسلواکی

در اسلواکی، یک سنت شام کریسمس برای بزرگ‌ترین اعضای خانواده است که مقداری از پودینگ (که از شیر، نان، دانه‌های خشخاش و مواد شیرین تهیه می‌شود) را به سمت سقف پرتاب می‌کنند. هرچقدر بیشتر بچسبد، شانس بیشتری سراغ خانواده می‌آید.

آداب و رسوم مختلف کریسمس در جهان

اسکیت‎سواری تا کلیسا، کاراکاس

در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، افراد در طول دوره جشن با اسکیت به مراسم کلیسا می‌روند. حتی بعضی از جاده‌ها صبح‌ها بین شانزدهم دسامبر و شب کریسمس بسته می‌شوند.

آداب و رسوم مختلف کریسمس در جهان

کد خبر 712377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    0 0
    بهترین سرویس در کل خبرگزاری ها، خداقوت