تولید ۵۵۱ هزار تن شیر در قزوین / ۷۰ درصد شیر خام استان صادر می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از تولید ۵۵۱ هزار و ۶۸۲ تن شیر در استان در هشت‌ ماه امسال خبر داد و گفت: تنها ۳۰ درصد شیر خام تولیدی استان قزوین در داخل استان مصرف و ۷۰ درصد شیر خام تولیدشده در قزوین به استان‌ها یا کشورهای دیگر صادر می‌شود.

محمدحسین عطایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین از تولید ۵۵۱ هزار و ۶۸۲ تن شیر در واحدهای دامی این استان طی هشت‌ماهه نخست امسال خبر داد و اظهار کرد: این میزان شیر تولیدی در قیاس با مدت مشابه سال پیش حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است.

وی میزان تولید شیر استان قزوین در آبان را حدود ۵۴ هزار تن دانست و افزود: اگر مبنای محاسبه ما فقط آبان‌ماه باشد، تولید شیر ماهانه استان نسبت به آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ حدود ۹ درصد رشد نشان می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به وجود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد دامی شامل دام سبک و سنگین، خاطرنشان کرد: معدل تولید روزانه شیر خام ما به ازای هر رأس واحد دامی ۴۲ کیلوگرم و از نظر راندمان تولید شیرخام در دامداری‌ها و دام‌پروری‌ها رده چهارم کشور را در اختیار داریم.

عطایی شهرستان قزوین را با ۳۱ درصد تولید شیر استان پیش‌قراول سایر شهرستان‌ها دانست و تاکید کرد: پس از قزوین ۲۷ درصد شیر خام ما در شهرستان آبیک تولید می‌شود و چهار شهرستان آوج، البرز، بویین‌زهرا و تاکستان در مجموع ۴۲ درصد شیر استان قزوین را تأمین و تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه تنها ۳۰ درصد شیر خام تولیدی استان قزوین در داخل استان مصرف می‌شود، ادامه داد: ۷۰ درصد شیر خام تولید شده در استان قزوین به استان‌ها یا کشورهای دیگر صادر می‌شود که نقش مهم قزوین در تولید شیر و لبنیات مورد نیاز کشور به ویژه پایتخت را نشان می‌دهد.

فرمانده قرارگاه امنیت غذایی استان قزوین وجود واحدهای پرورش گاو شیری با آخرین فن‌آوری صنعتی و نژادهای ارزشمند دام را عامل تولید بالای شیر در استان قزوین دانست و گفت: با ارتقای این دو حوزه می‌توان جایگاه قزوین را حتی از رتبه چهارم کشور نیز فراتر برد.

کد خبر 712307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.