جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۳ / برنامه دولت برای خرید تضمینی گندم

رئیس سازمان برنامه و بودجه جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۳ را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، داوود منظور در برنامه تلویزیونی صف اول درباره سیاست‌ها و راهبردها و تصمیم‌هایی که می‌تواند در پیشرفت کشور مؤثر باشد، اظهار کرد: پیش از انجام هرگونه هزینه در بودجه هر سال نیازمند تحقق منابع هستیم، اکنون بخش اصلی منابع دولت شامل درآمدهای مالیاتی، سود سهام شرکت‌های دولتی، حقوق گمرکی، درآمد حاصل از حقوق مالکانه دولت در معادن در بخش ارتباطات، فروش کالا و خدمات دولتی است.

وی با اشاره به پایدار بودن این بخش از درآمدهای دولت افزود: همچنین بخشی از منابع دولت شامل منابع حاصل از واگذاری دارایی‌ها از جمله نفت و گاز و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی است، تأمین مالی از طریق ایجاد بدهی و انتشار اوراق خزانه یا اوراق بدهی دولت و اوراق مالی اسلامی و فروش اموال و دارایی‌های دولت نیز یکی از راه‌های کسب درآمد برای دولت است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه ترجیح می‌دهیم از روش ایجاد بدهی برای کسب درآمد استفاده نکنیم، گفت: سال جاری همه ارکان دولت باید به نوعی درآمدزایی کنند و همین موضوع منجر به رشد منابع دولت در سال جاری شد، در هشت ماه سال جاری، درآمدهای دولت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۱ درصد رشد داشته است.

تحقق ۷۳ درصد از کل بودجه ۱۴۰۲ در ۸ ماهه سال جاری

منظور با اشاره به تحقق ۷۳ درصد از کل بودجه مصوب تاکنون اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود درآمدهای گمرکی تا پایان سال به ۷۵ هزار میلیارد تومان برسد و این در حالی است که در بودجه سال جاری این درآمدها ۱۴۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود.

وی در ادامه گفت: رقمی که در بودجه برای تحقق درآمدها پیش‌بینی شده بود، بسیار دست‌نیافتنی است و با توجه به این نگرانی، تلاش شد در بودجه سال بعد این اتفاق نیفتد، به عنوان مثال سال جاری پیش‌بینی شده است که از ۵۱۹ هزار میلیارد تومان درآمدهای نفتی بخش نفت در بودجه، فقط ۳۳۰ هزار میلیارد تومان تحقق پیدا کند که ناشی از تحقق نیافتن قیمت ۸۵ دلاری برای هر بشکه نفت است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه بسیاری از ارقام پیش‌بینی شده بودجه ۱۴۰۲ محقق نمی‌شود، گفت: سال جاری رشد منابع برای طرح‌های عمرانی دولت نسبت به سال گذشته قابل توجه بوده است، در قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص)، ۳۵۰ طرح بزرگ ملی در حال انجام بوده که بسیاری از آن‌ها در آستانه نهایی شدن و بهره‌برداری است.

منظور اضافه کرد: علاوه بر این، هزینه‌های جاری دولت تا کنون، ۴۳ درصد رشد کرده که ناشی از اعتباراتی است که دولت به بخش‌های سلامت، آموزش پرورش و قضائی اختصاص داده است. در بودجه سال آینده نیز باید همه ارکان هزینه از جمله بازنشستگان، حقوق و دستمزد فرهنگیان، کارکنان کادر سلامت و بهداشت و نظامیان را در نظر بگیریم.

بودجه ۱۴۰۳ انقباضی نیست

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بودجه ۱۴۰۳ انقباضی نیست، تصریح کرد: با توجه به اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها ،۲۳ درصد منابع عمومی بودجه ۱۴۰۲ محقق نمی‌شود، نسبت به منابع تحقق یافته سال جاری، منابع در نظر گرفته شده برای سال آینده رشد ۵۰ درصدی نیز داشته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۳ یکی از فنی‌ترین، دقیق‌ترین و واقعی‌ترین بودجه‌هایی است که دولت‌ها ارائه کردند، در این لایحه نرخ ارز ۲۸,۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است تا واردات کالاهای اساسی با درآمدهای نفتی با این نرخ انجام شود.

منظور در ادامه درباره کسری بودجه، اضافه کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۳ سعی شد تراز عملیاتی (تفاوت بین هزینه‌های جاری و درآمدهای دولت) را بهبود دهیم، بر این اساس در لایحه بودجه ۱۴۰۳، تراز عملیاتی به منفی ۳۰۰ همت رسید که نسبت به سال جاری کاهش یک‌سومی داشته است.

وی تصریح کرد: همچنین در بودجه سال آینده، ۲۵۰ همت اوراق بدهی برای بازپرداخت و امهال اوراق سال‌های گذشته منتشر خواهد شد.

افزایش حقوق بازنشستگان در بودجه دیده شده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اعتقاد داریم حتماً باید به بازنشستگان توجه بیشتری کنیم و معیشت بازنشستگان برای ما بسیار مهم است، بر این اساس در لایحه بودجه ۱۴۰۳، ضریب رشد حقوق کارکنان دولت ۱۸ درصد و رشد حقوق بازنشستگاه ۲۰ درصد پیشنهاد شد.

منظور درباره منابع خرید تضمینی گندم نیز گفت: آنچه که در قانون تصویب شده، قیمت تضمینی گندم است و بنابراین مقید به قیمت تضمینی گندم هستیم، البته قیمت تضمینی و خرید تضمینی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارد، خرید تضمینی یعنی هر آنچه که تولید شد دولت باید خریداری کند، قیمت تضمینی یعنی دولت قیمت را تضمین می‌کند، از این‌رو در نظر داریم سال آینده فرایندهایی تعریف کنیم که به جز دولت نیز کشاورزان بتوانند محصولات خود را به سایر مشتریان نیز بفروشند، دولت نیز به اندازه نیاز مردم خرید تضمینی انجام خواهد داد.

وی ادامه داد: مذاکراتی با جهاد کشاورزی در حال انجام است تا علاوه بر حذف مصارف صنعتی نان و آرد دولتی، سال آینده بخشی از خرید گندم توسط مصرف‌کنندگان صنعتی انجام شود که قیمت آن نیز حتماً برابر با قیمت تضمینی گندم خواهد بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: نان مردم را باید به صورت مطمئن و با همین شرایط فعلی تأمین کنیم، همچنین به‌طور قطع یارانه دارو تأمین خواهد شد؛ هشت همت منابع برای یارانه دارو در نظر گرفته شده است، همچنین پرداخت یارانه نقدی و کمک‌های معیشتی به کمیته امداد و مستمری‌بگیران کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی نیز در اولویت بوده و منابع آن تأمین شده است.

سال آینده مالیات‌ها افزایش ندارد

منظور اضافه کرد: برای سال آینده درآمدهای مالیاتی ۴۹ درصد افزایش داده شده است، افزایش یک درصدی مالیات ارزش افزوده نیز موضوعی است که حدود ۵۰ همت درآمد ایجاد می‌کند، اما نمایندگان موافق آن نبودند، رشد فعلی منطبق با ظرفیت‌هاست و بدون فشار مالیاتی بر مردم، قابل تحقق است.

معافیت مالیاتی برای کارمندان بیشتر می‌شود

وی ادامه داد: سال آینده سقف معافیت مالیاتی برای حقوق بگیران ۱۲ میلیون تومان اعلام شده است، همچنین مشاغل خرد نیز افزایش معافیت مالیاتی داشته‌اند، نگاهمان به سوی مردم به‌ویژه کم‌درآمدها است مشاغل خرد است، حقوق‌بگیران کم با رده‌های حقوقی پایین است.

افزایش حقوق تورمی به نفع کارمندان و بازنشستگان نیست و دولت مخالف این موضوع است

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اگر حقوق کارکنان و بازنشستگان بیش از حد رشد کند که موجب بالارفتن پایه پولی و نقدینگی شود، به نفع مردم نیست، البته با اعداد پیشنهادی دولت در بودجه ۱۴۰۳ این اتفاق نخواهد افتاد.

منظور اضافه کرد: دولت تلاش خواهد کرد تمام ظرفیت خود را به کار گیرد که معیشت مردم روزبه‌روز بهتر شود و سفره مردم رنگین‌تر باشد و سال آینده یک سال باثبات با رشد اقتصادی بالا، تورم پایین و معیشت بهتر برای همه مردم باشد.‌

کد خبر 712274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.