بارش شهابی Comae Berenicid 2023 را از دست ندهید

بارش شهابی Comae Berenicid 2023 شنبه -بیست‌وپنجم آذر- از اصفهان از ساعت ۲۳:۱۴ تا حوالی ساعت ۰۶:۲۸ قابل مشاهده خواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بارش شهابی Comae Berenicid-2023 از بیست‌ویکم آذرماه تا دوم دی‌ماه فعال خواهد بود و اوج بارش آن شنبه -بیست‌وپنجم آذرماه- رخ خواهد داد. در طول این مدت هر زمان که نقطه تابش شهاب‌باران در صورت فلکی شیر بالای افق باشد، احتمال مشاهده شهاب‌ها بیشتر خواهد بود، هرچه نقطه تابشی در آسمان بالاتر باشد، تعداد شهاب‌های قابل مشاهده بیشتر می‎‌شود.

بارش شهابی Comae Berenicid-2023 از اصفهان از ساعت ۲۳:۱۴ تا حوالی ساعت ۰۶:۲۸ قابل مشاهده خواهد بود، بهترین زمان برای مشاهده شهاب‌ها در آسمان ساعت ۰۶:۰۰ است، در این زمان، چرخش زمین، اصفهان را در سمت بهینه در جهت شهاب‌های ورودی می‌چرخاند و تعداد شهاب‌هایی که به صورت عمودی به سمت پایین می‌بارد را به حداکثر می‌رساند، در زمان‌های دیگر، شهاب‌های کمتری بر فراز آسمان اصفهان می‌سوزند و تمایل دارند با زاویه مایل وارد جو شوند.

نرخ ساعتی سرسویی (ZHR) بارش شهابی Comae Berenicid-2023 تقریباً سه است، البته این نرخ ساعتی با فرض یک آسمان کاملاً تاریک محاسبه می‌شود و در عمل تعداد شهاب‌هایی که مشاهده می‌کنید کمتر خواهد بود؛ اوج بارش شهابی نزدیک به ماه نو رخ خواهد داد، بنابراین نور مهتاب کمترین تداخل را ایجاد خواهد کرد.

ماه در حضیض زمینی

ماه شنبه -بیست‌وپنجم آذر- در امتداد مدار خود به دور زمین، به نزدیک‌ترین فاصله از آن خواهد رسید و کمی بزرگ‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد؛ فاصله ماه از زمین متفاوت است زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست و یک مسیر بیضی شکل را طی می‌کند. همانطور که ماه هر ۲۹.۵ روز یک‌بار این مسیر بیضی شکل را به دور زمین طی می‌کند، فاصله آن ۱۴ درصد بین ۳۵۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر در حضیض (نزدیک‌ترین فاصله به زمین) و ۴۰۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر در اوج (دورترین فاصله از زمین) تغییر می‌کند. اندازه زاویه‌ای آن نیز با همان فاکتور بین ۲۹.۴ و ۳۳.۵ دقیقه قوسی متفاوت است، روشنایی آن نیز تغییر می‌کند، البته تشخیص این اتفاق در عمل دشوار است، زیرا فازهای آن نیز همزمان در حال تغییر هستند.

کد خبر 712268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.