سوختی که راه مهاجرت معکوس روستاییان را هموار کرد

توسعه امکانات رفاهی از جمله تامین سوخت مورد نیاز می‌تواند به یکی از اصلی‌ترین نیازهای خانوارهای روستایی پاسخ دهد و روند مهاجرت آن‌ها به شهرها را معکوس کند، گلین یکی از روستاهای کردستان است که ساکنان آن چنین تجربه‌ای را داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، در ۴۵ کیلومتری جنوب‌غربی شهر سنندج روستایی به نام «گلین» وجود دارد که در قلب کوه‌های ژاوه‌رود همچون روستاهای منطقه هورامان جا خوش کرده است. مسیر دسترسی به روستا کاملاً آسفالت شده است، اما چون از دل کوه‌ها کنده شده، دارای پیچ‌های متعدد است.

واپسین روزهای پاییز است و برگی روی شاخه درختان روستا باقی نمانده است، شاخه‌های عریان از برگ و بار به تمنای باران، چشم‌انتظار سخاوت آسمان هستند و برگ‌های خزان پای درختان، کاملاً سطح خاک را پوشانده است.

خانه‌های روستا روی کوهپایه و به شکل پلکانی بنا شده، به این صورت که پشت‌بام هر خانه، حیاط خانه بالایی است، پنجره خانه‌ها نیز رو به کوه بلندی به نام «قاله‌گا» که روبه‌روی روستا قرار گرفته است، باز می‌شود.

اهالی روستای گلین آخرین محصولات باغی خود را برداشت کرده‌اند، از هوار (کوچ فصلی تابستانی) به روستا بازگشته‌اند و در خانه‌های کاه‌گلی خود فصل سرد سال را می‌گذرانند.

مهمان خانه کاک احمد و دایه آسیه می‌شوم، هر دو بیش از ۷۵ سال دارند و فرزندان آن‌ها همه ازدواج کرده‌اند و سرو سامان گرفته‌اند. این زن و شوهر طی چند سال گذشته به شهر سنندج آمده بودند و در یک خانه استیجاری زندگی می‌کردند، اما سال جاری خانه را در شهر تحویل داده‌اند و دوباره در روستا ساکن شده‌اند.

سوختی که راه مهاجرت معکوس روستائیان را هموار کرد

کاک احمد از مشقت زندگی در سال‌هایی که در روستای گلین برف‌های بسیار سنگین می‌آمد برایم گفت، از اینکه مجبور بودند به سختی با چراغ نفتی قدیمی خانه را گرم نگه دارند و دایه آسیه پخت‌وپز را با آن انجام می‌داد، اگر سوخت نفت وجود نداشت با زغال هیزم و دود ناشی از آن باید دست‌وپنجه نرم می‌کردند.

کاک احمد که این روزها با عصا راه می‌رود، می‌گوید: پیری و ناتوانی در رفت‌وآمد و تهیه مایحتاج زندگی ما را بر آن داشته بود که به شهر بیایم چون آنجا زندگی برایمان راحت‌تر بود و به جای سوخت نفت از گاز شهری استفاده می‌کردیم.

وی ادامه می‌دهد: اما سال جاری تصمیم گرفتیم که دوباره به روستا برگردیم چون مسئله اصلی ما که گازرسانی بود در روستا اتفاق افتاده بود و دیگر مجبور نبودیم رنج و مشقت تحویل گرفتن نفت و خطرهای آن را تحمل کنیم.

فیلم روستای گلین

از دایه آسیه نیز که گاهی سرفه می‌کند، در مورد زندگی این روزهایشان می‌پرسم، می‌گوید: امکانات خوبی در روستا فراهم شده و بخش زیادی از مشکلاتی را که داشتیم رفع شده است، به همین دلیل زندگی در روستا را دوباره ترجیح دادیم.

وی این را هم اضافه می‌کند که دلیل سرفه‌هایم به همان سال‌هایی بازمی‌گردد که از ذغال و نفت برای پخت‌وپز و گرم کردن خانه استفاده می‌کردیم و در مراجعه به دکتر مشخص شد که دود آن‌ها به ریه من آسیب زده است.

سوختی که راه مهاجرت معکوس روستائیان را هموار کرد

گازرسانی به روستای گلین از سال ۱۳۹۷

گلین یکی از بزرگ‌ترین روستاهای استان کردستان است که حدود هزار و ۱۵۰ نفر جمعیت دارد، اینها را «مهران درویشی» دهیار این روستا برایم گفت و این را هم اضافه کرد که کلنگ گازرسانی به روستای گلین سال ۱۳۹۶ بر زمین زده شد و سال ۱۳۹۷ به پایان رسید.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر در این روستا حدود ۴۰۰ اشتراک گاز وجود دارد و تمام خانوارهای آن به شبکه گاز متصل شده‌اند.

درویشی با اشاره به سهل شدن امور زندگی در این روستا با توجه به اتصال به شبکه گاز می‌گوید: گازرسانی به روستا از اقدامات خوبی بوده است که صورت گرفته و باعث شده است که طی پنج سال اخیر زندگی در روستا برای ساکنان آن راحت‌تر شود.

بررسی‌های خبرنگار ایمنا نشان می‌دهد که سال ۱۳۷۱ گازرسانی به استان کردستان با خط انتقال ۲۰ اینچ از طرف همدان به شهرهای قروه، دهگلان و سنندج آغاز شده است و تا قبل از سال ۱۳۸۶ تنها روستای قلعه قروه در این استان از نعمت گاز برخوردار بوده، اما از سال ۱۳۸۶ گازرسانی به روستاهای کردستان سرعت بیشتری گرفته است.

وضعیت گازرسانی به روستاهای استان کردستان و اینکه این مسئله تاکنون تا چه میزان پیشرفت داشته است را از مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان جویا شدیم.

سوختی که راه مهاجرت معکوس روستائیان را هموار کرد

۱۶۲۱ روستای کردستان از نعمت گاز طبیعی برخوردارند

احمد فعله‌گری، مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان اظهار می‌کند: تاکنون گازرسانی به تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان کردستان صورت گرفته است و در حال حاضر هزار و ۶۲۱ روستای استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

وی می‌افزاید: روستاهای گازدار شهرستان سنندج ۱۹۶ مورد، سقز ۲۵۹، مریوان ۱۳۸، قروه ۱۲۵، بانه ۱۷۷، بیجار ۲۲۵، کامیاران ۱۴۶، دهگلان ۱۱۰، دیواندره ۱۶۹ و سروآباد ۷۵ مورد است و شهرهای سنندج، مریوان، قروه، دهگلان، دیواندره و سروآباد جزو شهرهای سبز استان هستند که صددرصد گازرسانی به روستاهای آن‌ها انجام شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان تاکید می‌کند: در حال حاضر تنها ۳۱ روستای استان گاز طبیعی ندارد که ۹ مورد آن در سقز، ۱۴ مورد بانه، چهار مورد در بیجار، سه مورد در کامیاران و سروآباد یک مورد بوده و قرار است تا دهه فجر سال جاری این روستاها نیز به شبکه گاز متصل شوند.

فعله‌گری با بیان اینکه در دولت سیزدهم ۲۲۸ روستای استان گازدار شده است، می‌افزاید: هدف سال جاری ما گازدار کردن ۶۰ روستای استان بود که تاکنون ۴۴ روستا گازدار شده‌اند و ۷۴ درصد هدف‌گذاری ما محقق شده است.

سوختی که راه مهاجرت معکوس روستائیان را هموار کرد

بهره‌مندی ۹۹.۷ درصدی جمعیت روستایی کردستان از نعمت گاز طبیعی

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان اظهار می‌کند: ضریب نفوذ گاز در جمعیت شهری استان کردستان صددرصد و در جمعیت روستایی ۹۹.۷ درصد است.

فعله‌گری اضافه می‌کند: تا پایان آبان سال جاری ۱۳ هزار و ۱۸۰ کیلومتر شبکه‌گذاری گاز در استان انجام شده که ۹ هزار و ۳۱۰ کیلومتر آن در روستاها و مابقی در شهرها و بخش صنعت بوده است.

وی ادامه می‌دهد: از ابتدا تا تاکنون مجموع علمک‌های نصب شده در استان ۲۹۷ هزار و ۶۷۵ مورد بوده که ۱۳۸ هزار و ۴۷۶ مورد آن در روستاها انجام شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان می‌گوید: در مجموع ۶۲۱ هزار و ۷۲۲ فقره اشتراک گاز در کل استان وجود دارد که ۱۷۳ و ۲۸۱ مورد آن روستایی است. هدف‌گذاری سال جاری استان در نصب انشعابات ۱۰۹ درصد پیشرفت داشته و در بخش اشتراک‌پذیری نیز تاکنون ۸۰ درصد محقق شده است.

سوختی که راه مهاجرت معکوس روستائیان را هموار کرد

کردستان جزو ۱۰ استان برتر کشور در حوزه گازرسانی است

وی با بیان اینکه در حال حاضر جزو ۱۰ استان برتر کشور در حوزه گازرسانی هستیم؛ به سختی‌های گازرسانی در مسیرهای کوهستانی استان اشاره می‌کند و می‌افزاید: استان کردستان با توجه به وضعیت کوهستانی خود دارای مسیرهای صعب‌العبور، رودخانه‌های خروشان، نقاط پرشیب و سنگی است، گازدار کردن روستاها در این شرایط چند برابر دشوارتر از سایر نقاط کشور است و این مهم جز با تلاش همگانی به ثمر نمی‌نشست.

پرواضح است که گازرسانی به روستاها، مصرف نفت سفید را در استان کردستان با توجه به اینکه روستاها اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان این نوع سوخت هستند، کاهش می‌دهد.

سوختی که راه مهاجرت معکوس روستائیان را هموار کرد

کاهش ۱۸ درصدی مصرف نفت سفید در کردستان

این مهم در کلام مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان به خوبی هویدا است. جهانبخش نوکانی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان نیز تاکید می‌کند: بر اساس آمارهای موجود از ابتدای سال جاری تا بیست‌ویکم آذر، حدود ۱۲ میلیون و ۶۵۰ هزار لیتر نفت سفید در استان مصرف شده است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاهد کاهش ۱۸ درصدی در مصرف نفت سفید در استان کردستان بوده‌ایم.

وی دلیل اصلی کاهش مصرف نفت در استان را توسعه گازرسانی به روستاها و راستی‌آزمایی خانوارهای مصرف‌کننده نفت سفید در استان می‌داند و می‌افزاید: هرچه گازرسانی در روستاها توسعه پیدا کند، متقابلاً مصرف نفت سفید نیز در استان کاهش پیدا خواهد کرد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان اضافه می‌کند: در حال حاضر هنوز ۹ هزار خانوار در استان کردستان از نفت سفید استفاده می‌کنند.

نوکانی تصریح می‌کند: سهمیه نفت سفید خانوارها در نقاطی از استان که گاز طبیعی ندارد، به صورت الکترونیکی توزیع می‌شود که روی کارت بانکی سرپرست خانوار لحاظ می‌شود.

سوختی که راه مهاجرت معکوس روستائیان را هموار کرد

فراهم کردن امکانات رفاهی در روستاها می‌تواند عاملی مؤثر در کاهش مهاجرت به شهرها باشد، به عنوان مثال از محل توسعه شبکه گازرسانی در روستاها حتی می‌توان کسب‌وکارها و واحدهای تولیدی خرد را در روستاها راه‌اندازی کرد تا جوانان روستا در آن‌ها مشغول به کار شوند و دیگر دغدغه اشتغال را نداشته باشند.

گزارش از: ویدا باغبانی، خبرگزاری ایمنا

کد خبر 712258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.