آسیب‌پذیری جدی ما در مسئله مدیریت فضای مجازی است

امام جمعه موقت شیراز گفت: آسیب پذیری جدی ما در موضوعات مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مسئله مدیریت فضای مجازی و حکمرانی مجازی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، حجت الاسلام و المسلمین حسن قانع امروز _جمعه بیست و چهارم آذر_ در خطبه‌های نماز جمعه شیراز اظهار کرد: توفیقی نصیب مردم ولایت مدار استان فارس شد و رایحه ملکوتی شهدا در مشام و جان‌های ما وزیدن گرفته و همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) مراسم تشییع شهدای گمنام در شیراز برگزار می‌شود.

وی افزود: این اتفاقی نیست که تشییع شهدای گمنام مقارن با شهادت حضرت زهرا (س) شده است و اتصال معنوی شهدا با آن شخصیت بزرگوار یک مسئله واضح در دفاع مقدس ما بوده است.

امام جمعه موقت شیراز به دو مناسبت روز پژوهش و روز وحدت حوزه و دانشگاه، اشاره و تصریح کرد: محور حوزه و دانشگاه شهید مفتح بودند که مقام معظم رهبری فرمودند شهید مفتح معتقد به مبارزه بود اما مبارزه برای گسترش فکر اسلامی و مبارزه برای پیدا کردن مفاهیم جدید در اسلام که این هم یک نوع مبارزه است و رهبری می‌فرمایند یکی از دشوارترین مبارزه‌ها موضوع مبارزه برای گسترش فکر و مفاهیم ارزشی اسلامی در بستر حوزه، جامعه و دانشگاه است.

حجت الاسلام قانع اضافه کرد: مسئله مهمی که مقام معظم رهبری بیست سال پیش مورد توجه قرار دادند و امر کردند که نهادهای علمی ما این موضوع را دنبال کنند جنبش نرم افزاری و نهضت تولید علم بود که در بیانیه گام دوم هم اولین مسئله‌ای که رهبری مورد توجه قرار می‌دهد موضوع علم و پژوهش است.

وی خاطر نشان کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری، یک رکن امنیت بلند مدت کشور مسئله علم است و در نهایت در بیانیه گام دوم امر کردند که در بستر حوزه و دانشگاه باید رویکرد جهاد علمی برقرار شود و اگر این موارد را در کنار هم قرار دهیم در می‌یابیم که مسئولیت علمی ما یک مسئولیت سنگینی است و دانشگاه ما و حوزه ما باید در کنار هم به رفع نیازهای علمی و حل مسائل علمی فرهنگی و اجتماعی جامعه همت کنند و برنامه‌ریزی کنند.

امام جمعه موقت شیراز با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب که در سفر خود به شیراز فرمودند دانشگاه شیراز دارالعلمی است در دارالعلم و این مسئولیت‌آور و تکلیف‌آور است، گفت: مراکز حوزوی ما در طول تاریخ در استان فارس همیشه مرکز تولید علم بودند.

حجت الاسلام قانع تصریح کرد: مسئله تولید علم و جنبش نرم افزاری تولید علم و استفاده از ظرفیت‌های حوزه و دانشگاه یک موضوع بسیار مهمی است که ضمن ارج نهادن به تلاش‌های دانشمندان و فرهیختگان در این خطه فرهیخته امید داریم این جهاد علمی در راستای انقلاب اسلامی قدرت و قوت بیشتری گیرد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: موضوع دوم که خطاب بنده از این جایگاه مقدس در جوار حرم احمد ابن موسی (ع) به مسئولین کشور است، مسئله حکمرانی فضای مجازی است و رهبر معظم انقلاب در اوایل دهه ۹۰ اساسنامه مرکز راهبری فضای مجازی را ابلاغ فرمودند و بیش از ۱۲ سال از این ابلاغ می‌گذرد.

امام جمعه موقت شیراز اظهار کرد: آسیب پذیری جدی ما در موضوعات مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مسئله مدیریت فضای مجازی و حکمرانی مجازی است. این در حالی است که در بررسی انجام شده پنج نوع حکمرانی را استکبار جهانی در طول تاریخ خودش نسبت به جوامع مختلف اعمال کرده است و آخرین نوع حکمرانی که رهبری تعبیر به استعمار فرا رو می‌کند حکمرانی ذهنی روانشناسی است.

حجت الاسلام قانع ادامه داد: دیگر مرزهای جغرافیایی برداشته شده است و دهکده جهانی در بستر فضای مجازی بناست که شکل پیدا کند. اما کجای این موضوع ایستاده ایم؟ و با توجه به چند نکته‌ای که رهبری به این تذکر داده اند، موضوع بسیار مهم تولید محتوا و ایجاد موضع فعال و مبتکرانه در قبال آرایش جنگی دشمن است. به گونه‌ای که آسیب‌پذیری ما در سال گذشته در اغتشاشات از این ناحیه بود و در اتفاقات و در حوادث مهم پیش روی انقلاب ممکن است آسیب‌پذیر باشیم.

وی در پایان تصریح کرد: تقاضای ما از مسئولین این است که نسبت به این موضوع در سطح ملی اقدامات ملموسی شاهد باشیم که اقدامات سلبی کافی نیست.

کد خبر 712200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.