از اخراج روسای دانشگاه آمریکا تا قحطی مصنوعی در فلسطین

حوادث و اظهارنظرهای مقامات در خصوص اتفاقات جاری مهم را در بسته خبری سیاست بین‌الملل امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بسته سیاست بین‌الملل به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

هارواردکُشون

سه رئیس دانشگاه با سابقه در آمریکا به جرم بی‌تفاوتی به آنچه فراخوان نسل‌کشی یهودیان عنوان می‌شد به کنگره کشانده شده و بدون توجه به دفاعیات، ملزم به استعفا شدند. کنگره آمریکا در سال ۱۷۸۹ فعالیت خود را آغاز کرده و همواره مدافع سیاست‌های آمریکا حتی به قیمت نادرست بودن آن شده است. این بار کنگره سه رئیس دانشگاه را فارغ از واقعیت ماجرا روی صندلی اعتراف اجباری رساند و هر سه را متهم به بی‌تفاوتی در مقابل شعار به اصطلاح نسل‌کشی یهودیان کرد.

در دادگاهی که برای سه دانشگاه ام آی تی، پنسیلوانیا وهاروارد تشکیل شد، اصلی‌ترین سوال این بود که آیا فراخوانی که برای نسل‌کشی یهودیان منتشر شده، مصداق آزار و اذیت و قلدری و ناقض قوانین این دانشگاه‌ها است یا نه؟ رئیس دانشگاه ام آی تی یا مؤسسه فناوری ماساچوست در پاسخ به این سوال اعلام کرد که اگر چنین موضوعی خطاب به افراد باشد یا بیانیه عمومی باشد مصداق آزار و اذیت است اما در دانشگاه خود برای چنین موضوعی فراخوانی نشنیده است. ملیسا نوبلز که در مقابل سوال مطرح شده، حاضر نبود پاسخ مثبتی ارائه کند، تصریح کرد: اگر چنین موضوعی فراگیر و شدید باشد، مصداق آزار و اذیت است. اما در پاسخ به اینکه چطور قبول ندارید که فراخوان نسل‌کشی داشته‌اید، مگر شعار انتفاضه را نشنیده‌اید؟ وی ادامه داد: بنده شعار را شنیده‌ام با در نظر گرفتن زمینه آن اگر خواستار حذف قوم یهود باشد می‌تواند به عنوان ضد یهود شناخته شود. کنگره آمریکا از رئیس دانشگاه پنسیلوانیا که چهارمین دانشگاه قدیمی آمریکا است نیز نسبت به فراخوان نسل‌کشی یهودیان سوال کرد و مری الیزابت مک گیل رئیس این دانشگاه گفت: اگر گفتار به رفتار تبدیل شود، می‌تواند نوعی آزار قلمداد شود. وی درمقابل اصرارمکرر به ارائه پاسخ بله مبنی بر اینکه در این دانشگاه فراخوان نسل کشی یهودیان منتشر شده است، اضافه کرد: اگر به طور مستقیم به کسی گفته شود و فراگیر باشد نوعی آزار محسوب می‌شود.

کلودین گی رئیس دانشگاه هاروارد، قدیمی‌ترین مؤسسه آموزش عالی هم در کنگره آمریکا ملزم شده به این سوال پاسخ بدهد که آیا فراخوان برای نسل‌کشی یهودیان قوانین هاروارد را نقض می‌کند یا نه؟ پاسخ وی این بود که بله یا خیر بودن این موضوع بسته به زمینه آن دارد و زمینه نیز مخاطب قرار دادن یک شخص خاص است. مجدداً زمانی که سوال شد آیا انسان‌زدایی بخشی از یهودستیزی محسوب نمی‌شود، گفت: لفاظی یهودستیزانه وقتی به رفتار تبدیل شود، مصداق قلدری، آزار و اذیت است و در صورت بروز آن دانشگاه اقدامات لازم را انجام خواهد داد. اما در پاسخ به دفاعیات سه رئیس دانشگاه کنگره آمریکا هر سه را نقره داغ کرد و گفت: نه تنها پاسخ‌ها قابل قبول نیست بلکه هر سه رئیس باید استعفا بدهند. رئیس دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا نیز به خاطر محکوم نکردن تظاهرات حامیان فلسطین در محوطه این مرکز آموزشی، با فشار نمایندگان امریکایی مجبور به استعفا شد.

قحطی مصنوعی، تلافی شکست در میدان

ابزارهای تهاجمی دولت صهیونیستی را نمی‌توان در راهبردهای سنتی و جنگ‌افزارهای متعارف نظامی محدود کرد؛ بلکه این رژیم تاکنون از شیوه‌های خلاف قوانین مرسوم جنگ، خصوصاً علیه غیرنظامیان حداکثر استفاده را داشته است. استفاده از شیوه قحطی مصنوعی در غزه یکی از این شیوه‌هاست که در سایه حمایت آمریکا و عدم اقدام مؤثر نهادهای حقوق بشری بین‌المللی همچنان ادامه دارد. بنا بر اعلام «آنروا» آژانس امدادرسانی سازمان ملل، اسرائیل در غزه از غذا، آب و سوخت به عنوان سلاح جنگی استفاده می‌کند. این سازمان همچنین با اشاره به اینکه در غزه گرسنگی در کمین همه است، اعلام کرد که بسیاری از ساکنان غزه ۳ روز است که غذایی نخورده‌اند.

تخریب هدفمند و گسترده بیمارستان‌ها نیز دیگر شیوه ارتش صهیونیستی برای شیوع بیماری‌های مهلک به منظور درهم شکستن مقاومت مردم غزه و تخلیه منطقه از ساکنان آن است. حمله به بیمارستان‌ها، وضعیت وخامت باری را در غزه رقم زده است، به‌طوری که اکثر بیمارستان‌های غزه فاقد کاربری لازم هستند. به گزارش رویترز، به نقل از یک مقام سازمان بهداشت جهانی در غزه، تنها ۱۱ بیمارستان از ۳۶ بیمارستان غزه به‌طور جزئی فعالیت می‌کنند.

دریای سرخ در دستان انصارالله

روز سه شنبه مقاومت یمن در پی سیاست اعلامی خود مبتنی بر ممانعت از حرکت کشتی‌ها به مقصد رژیم صهیونیستی، یک کشتی متعلق به کشور نروژ را که حامل بار نفتی بود، هدف موشک دریایی قرار داد. ارتش یمن طی چند روز گذشته نیز از عبور چندین کشتی ممانعت به عمل آورده و آنها را مجبور به بازگشت از مسیر خود کرده بود. نیروهای مسلح یمن سه شنبه بعد از پرتاب موشک به سمت کشتی نروژی در بیانیه‌ای اعلام کرد، نیروی دریایی این کشور یک عملیات نظامی را علیه کشتی نروژی «استریندا» انجام داده است. یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در توضیح هدف قرار دادن کشتی‌ها گفت: «در دو روز گذشته موفق شدیم از عبور تعدادی کشتی ممانعت کنیم که به هشدارهای ما عمل کردند و کشتی نروژی نیز اگر به هشدارها گوش می‌داد مورد هدف قرار نمی‌گرفت اما خدمه کشتی به هشدارها توجهی نکرد و ما بی‌شک هر کشتی را که با بیانیه‌های قبلی ما مخالفت کند هدف قرار خواهیم داد.»
در انتها نیز دولت صنعا با ترسیم چشم‌انداز این جدال دریایی و هشدار به رژیم صهیونیستی خاطر نشان کرد: تا زمانی که غذا و دارو و نیازهای دیگر به مردم غزه نرسد، هدف قرار دادن تمام کشتی‌ها از هر کشوری که به سمت بنادر صهیونیستی حرکت می‌کنند در دریای سرخ و دریای عرب تداوم خواهد یافت.

آنچه مشخص است، در برهه کنونی یمن به قدرت بلامنازع در دریای سرخ مبدل شده و زمان مابین تهدیدات تا اجرایی شدن آنها تنها به اراده دولت صنعا بسنده شده است. این امر گویای برنامه‌ریزی استراتژیک و کارآمد ارتش یمن و در عین حال بهره‌مندی آن از تجهیزات نظامی مطرح در سطوح عملیاتی پیشرفته در عرصه جهانی است. این در حالی است که هدف گذاری دولت یمن تنها به مسیر دریایی محدود نشده و بنادر استراتژیکی چون ایلات نیز مورد حملات موشکی و پهپادی قرار دارند. لذا رژیم صهیونیستی و ایالات متحده دچار خسارات‌های متعدد امنیتی، اقتصادی، سیاسی و حیثیتی به طور توأمان شده‌اند.

لاوروف: سلطه ۵ قرنی غرب رو به پایان است

وزیر خارجه روسیه با شرکت در نشست «انجمن دوحه» از طریق ویدئو کنفرانس گفت، سلطه ۵۰۰ ساله غرب رو به پایان و در حال جایگزینی با «دنیای جدید چندقطبی» است. به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف ابتدا از اینکه برخی شرایط مانع حضور او در دوحه، پایتخت قطر شد و نتوانست به طور حضوری در این نشست شرکت کند، ابراز تأسف کرد و گفت: هژمونی آمریکا و متحدانش بر اساس وقایع تاریخی متنوعی از جمله استثمار بی‌رحمانه از مردم و سرزمین‌های دیگر کشورها بوده است. غرب خیال کرد که می‌تواند از الگوی «جهانی‌سازی» که برای قرن‌ها ساخته بود جهت حفظ سلطه خود استفاده کند اما سایر کشورها دقیقاً با استفاده از اصول و ابزارهای مربوط به «جهانی‌سازی» غرب توانستند غرب را در زمین خود شکست دهند.

نماینده سازمان ملل: تلاش برای انزوای سوریه شکست خورده است

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه تأکید کرد که تلاش‌های غرب برای منزوی کردن سوریه طی ۱۳ سال گذشته به نتیجه نرسیده است. به گزارش ایسنا، گی‌یر پدرسن، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه یکشنبه در نشستی درباره وضعیت سوریه در راستای همایش دوحه گفت: ۱۳ سال است که غرب تلاش می‌کند سوریه را منزوی کند و موفق نشده است. برای حل بحران سوریه باید چند موضوع را مطرح کرد، به عنوان مثال تأثیر تحریم‌های غرب علیه سوریه. پدرسن همچنین تأکید کرد: حل و فصل بحران سوریه مستلزم مطرح کردن موضوع خروج نیروهای ترکیه و آمریکا از این کشور و موضوع نیروهای کرد و تحریم‌ها است. نیاز به اتخاذ رویکرد جدیدی از سوی مخالفان و دولت سوریه برای حل بحران وجود دارد که به نظر می‌رسد در زمان حاضر تا حدودی دچار رکود شده است.

کد خبر 712137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.